2014-05-15, 19:49
Medlem
Wonds avatar
Jag har sedan någon månad alternativt några få månader tillbaka känt en slags kant med tungan högst upp på tanden, liksom i mitten av tanden där själva gropen är.
Vet inte hur jag upptäckte det, men grävde väl runt med tungan och kände av detta.

Nu senaste tiden har jag funderat vad detta är.
Kollat mig i spegeln för några veckor sedan och då tyckte jag det såg ut som ett hål/grop av nå slag, det var som lite mörkt/svart där.

Tog precis foto med mobilen, såhär ser det ut:
http://i57.tinypic.com/kavci.jpg

Tanden där nere ser ni.

Idag när jag kollade mig tidigare i spegeln tänkte jag om det må vara en spricka.

Men nu när jag tog kort med mobilen ser man ännu mer klarare att det är nå slags hål?

Förstår inte hur det kan ha uppstått, ser de verkligen såhär stora ut? Jag har tidigare aldrig riktigt själv kollat efter hål eller haft dessvärre mycket hål alls. Jag borstar mina tänder dagligen, morgon och kväll, samt använder munskölj.
Citera
2014-05-15, 21:06
Medlem
SkepticalHippos avatar
Har själv varit med om det, att tänder spricker. Det har då berott på att det blivit stora hål som inte har upptäckts eftersom de varit mellan tänderna och inte har gjort ont. Då väggarna bli för tunna och tanden belastas på fel sätt så spricker den och den fulla vidden av hålet blir tydlig.

Gå till tandläkaren så snart du kan. Om du låter det vara så att hålet blir djupare kan det bli tal om rotfyllning. Att laga tandjäkeln kommer kosta dig 500-2000 kronor (beroende på hur mycket tandbidrag du har innestående och hur allvarligt det är) om det bara är en vanlig fyllning medan en rotfyllning, som det blir om det nått roten, kostar 6000+
Citera
2014-05-15, 21:18
Medlem
Wonds avatar
Aha okej.

Jo, får hoppas på att det inte blir rotfyllning. Skulle dock inte förvåna mig om det blir rotfyllning med tanke på allt annat helvete just nu i livet
Lycklig i alla fall att jag har ett jobb förnuvarande även om de må vara säsongsjobb som man har i knappt 2 månader till. Åtminstone har jag då råd med tandläkaren.

Blir då att ringa tandläkaren imorgon.

Enligt en polare från Amerika så är det "Cavity", alltså en grop?

Aja, får försöka ta bästa tiden möjligt.
Citera
2014-05-15, 21:40
Medlem
SkepticalHippos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wond
Aha okej.

Jo, får hoppas på att det inte blir rotfyllning. Skulle dock inte förvåna mig om det blir rotfyllning med tanke på allt annat helvete just nu i livet
Lycklig i alla fall att jag har ett jobb förnuvarande även om de må vara säsongsjobb som man har i knappt 2 månader till. Åtminstone har jag då råd med tandläkaren.

Blir då att ringa tandläkaren imorgon.

Enligt en polare från Amerika så är det "Cavity", alltså en grop?

Aja, får försöka ta bästa tiden möjligt.

Faktiskt så ser det inte så farligt ut, även fast det är jäkligt svårt att bilda sig en uppfattning från bilden.

Jag är en notoriskt tandrengörare, borstar tänder minst fem gånger per dag och använder tandtråd två gånger, men får ändå så sjukt mycket hål på grund av mediciner som orsakar muntorrhet, tandgnisslande samt helt enkelt jävligt mesiga tänder. Jag har därför varit med om att tänder spruckit fyra gånger, HITTILLS, men har faktiskt alltid klarat mig ifrån rotfyllning.

Även om hålet inte är djupt så är det en början att det ena finns, det gör att bakterier och mat samlas där och är svårare att få bort än från övriga munnen. Därav mitt råd att uppsöka tandläkaren, det blir så jäkla mycket billigare ju tidigare man går.

Om du inte varit hos tandläkaren på ett år så har du 300 kronor rabatt på grund av det statliga bidraget. Om du inte varit på två år så får du 600 kronor rabatt. Ett hål kostar generellt strax under tusenlappen så det kommer vara jäkligt värt det oavsett om du har kvar rabatten eller ej, jag lovar
Citera
2014-05-15, 22:15
Medlem
Wonds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SkepticalHippo
Faktiskt så ser det inte så farligt ut, även fast det är jäkligt svårt att bilda sig en uppfattning från bilden.

Jag är en notoriskt tandrengörare, borstar tänder minst fem gånger per dag och använder tandtråd två gånger, men får ändå så sjukt mycket hål på grund av mediciner som orsakar muntorrhet, tandgnisslande samt helt enkelt jävligt mesiga tänder. Jag har därför varit med om att tänder spruckit fyra gånger, HITTILLS, men har faktiskt alltid klarat mig ifrån rotfyllning.

Även om hålet inte är djupt så är det en början att det ena finns, det gör att bakterier och mat samlas där och är svårare att få bort än från övriga munnen. Därav mitt råd att uppsöka tandläkaren, det blir så jäkla mycket billigare ju tidigare man går.

Om du inte varit hos tandläkaren på ett år så har du 300 kronor rabatt på grund av det statliga bidraget. Om du inte varit på två år så får du 600 kronor rabatt. Ett hål kostar generellt strax under tusenlappen så det kommer vara jäkligt värt det oavsett om du har kvar rabatten eller ej, jag lovar

Aha ok
Jo självklart ska jag gå, funderar dock vilken central jag bör gå till..
Alltid gått till en och samma, som ligger lite utav sidan av staden, runtom det området där jag bor i stan (en stad under 100k invånare).

Funderar på ta i stan istället.
Var hos tandläkaren och lagade förra året, osäker om det var i slutet på förra året eller precis ibörjan av detta år i alla fall så får jag ju se senare.

Osäker om jag bör gå till ny vårdcentral, jag ogillade lite den gamla då det jag en gång hade otur med att en utlänning som jag tyckte var lite väl oförsiktig som höll på med mina tänder. Inget ont mot utlänningar men verkar som denna/dessa är mindre försiktiga eller nå sådant, min morsa har även upplevt detta.

Tänkte det kanske är bra idé att välja samma vårdcentral som jag tidigare varit hos? eller kanske inte spelar någon vidare roll? ingen aning riktigt.

Ringer imorgon någon vårdcentral och hör efter om dom har någon tid den närmaste veckan.

Tack för ditt svar! lite orolig blir man iaf. Kommer verkligen undvika drycker osv.
Tyvärr blir det lite dryck i helg o så då man ska ut och äta. Men annars så kommer jag bli allt mer noga tills jag fått detta fixat.
Citera
2014-05-23, 16:46
Medlem
Wonds avatar
Nå nu senaste 2 dagarna eller så har det nästan blivit värre. Känner smärta nästan i alla tänder.
Gurglat med Corsodyl (2mg/ml) i 1 vecka nu, morgon och kväll. Samt inte druckit direkt nå mycket läsk och dylikt.

Nu senaste känt smärta till och från i tänderna, där runtom jag har hålet men även på andra ställen. Även smärta när jag biter ihop i tänderna längst bak.

Fruktar det värsta.
Drog till tandläkaren och bad om tidigare tid då jag har smärta osv, så istället för ibörjan på Juni så fick jag en tid i slutet på Maj, en 6 dagar tidigare än annars.

Men det känns i framtänderna mest just nu, som om man skulle hålla tag i framtänderna väldigt fast/hårt. Inte en aning vad detta är, om jag har någon inflammation i hela tandköttet eller dylikt?
Vad tror ni det kan vara? Gör ont i hela käften till och från, inte konstant, men det kommer då och då. Kan vara lugnt i någon halvtimme eller timmar, men sedan kommer en tid då man känner en (ganska liten) smärta. Inte direkt smärta att man skriker eller så, men lätt kännbart.
Citera
2014-05-23, 17:31
Moderator
ofays avatar
Det är bara en liten missfärgning och har du så ont kommer det inte från den "sprickan".
Promice
Citera
2014-05-23, 18:33
Medlem
Wonds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ofay
Det är bara en liten missfärgning och har du så ont kommer det inte från den "sprickan".
Promice
Nja, tvivlar på det är någon missfärgning. Men det har jag ju ingen aning om då jag har i princip 0 kunskap inom detta.

Men att det är just missfärgning samt att man med tungan känner som att det är spricka/hål på samma ställe tycker jag inte vore sannorlikt?

Jag är väldigt osäker om jag någon gång lagat en tand på detta ställe, kan hända. Och vore väl inte helt omöjligt att det är lagning som gått av.

Jag vet att jag har borstat lite för hårt med tandborsten, något som tandläkaren sa för mer än ett halvår sedan var anledningen till ilningar som jag hade på tänderna just då (då jag även hade bitit av en bit av en tand som dom lagade).
Tyvärr hade jag fortfarande vanan kvar och tänkte inte mycket mer på det och kan ju vara så att lagningen gått sönder?

Sedan så vad är annars anledningen till att man har smärta vid nästan alla tänder?
Det känns nästan som om något trycker ihop tänderna på något vis.
Samt ger det lite ont i huvudet också.

Tagit verktablett och det har släppt lite.

Nåväl, inget annat att göra än att vänta tills nästa vecka och vara noga med att hålla rent och vara försiktig med det jag äter.
Citera
2014-05-28, 17:18
Medlem
Wonds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ofay
Promice

Sådär nu är det klart.
Det var ett hål, tydligen hade jag en gammal lagning där som troligen gått sönder.
Borrade och fyllde, tog en 20 minuter, -1160 kr på kontot :/

Allt löst just nu i alla fall
Citera
2014-05-28, 17:33
Medlem
E.W.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wond
Sådär nu är det klart.
Det var ett hål, tydligen hade jag en gammal lagning där som troligen gått sönder.
Borrade och fyllde, tog en 20 minuter, -1160 kr på kontot :/

Allt löst just nu i alla fall

Bra att du åtgärdade det i tid. Väldigt billigt i jämförelse med om det gått ner i roten och du behövt rotfylla tanden.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in