2014-05-19, 19:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ominus
Man fostrar spelare på ett annat sätt här, det finns ingen krigarmentalitet eller "ta för dig"-mentalitet. Man ska vara snäll och inte knuffas, typiskt svenskt med andra ord men inget som funkar i de stora ligorna i europa.
Öh, det är ju precis tvärtom? Fotbollen jag växte upp med var ganska defensiv "alla jobbar hem"-fotboll där långa och starka spelare premieras, och där man såg ned på korta (och svaga) tekniska spelare. Kanske därför albaner inte lyckas? Ni är ju generellt inte några jättar.
Citera
2014-05-20, 09:00
Medlem
mishimas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av L-illuminato
Nästa misslyckade Alban
http://www.fotbolldirekt.se/2014/05/16/forre-mff-talangen-till-tyskland-allsvensk-klass/
Besnick Rustemaj tillika tidigare lagkompis med albankungen Harbuzi

Läser man hans uttalande känns det inte som något större misslyckande. Kanske är det självbilden det är fel på när de säger sådant här:

Citat:
– Offensivt håller Koblenz allsvensk klass utan problem, säger Rustemaj.

Citat:
– Om jag producerar mål så hoppas jag spela i Bundesliga inom två eller tre år, fortsätter Rustemaj.

Citat:
– Pengarna är mycket bra (skratt), avslutar Rustemaj.

Om de håller Allsvenska klass offensivt hade de aldrig värvat honom.

...
Skånskans fotbollsjournalist Ole Törner har skrivit ett flertal artiklar om Prespa Birlik. Du får söka upp dem själv: www.skanskan.se
Senast redigerad av mishima 2014-05-20 kl. 09:02.
Citera
2014-05-22, 10:23
Medlem
L-illuminatos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mishima
Skånskans fotbollsjournalist Ole Törner har skrivit ett flertal artiklar om Prespa Birlik. Du får söka upp dem själv: www.skanskan.se

Ole Törner verkar mest syssla med resultatredovisning och typ objektiva redogörelser om klubben när man googlar de alster han producerat på Skånskan... Om det ska vara matnyttigt handlar det väl om att man har väldigt mycket bakgrundsinformation så man kan läsa "mellan raderna" osv på de få korta utalanden och intervjuer som finns med där....

Ännu en grej jag kom att tänka på är Erton också Kosovoalban och väldigt Hypad och haussad som ungdomsspelare. Hade Brottom till Holland lyckades inte gjorde en andra vända och nu i Djurgården. Det första han sa när han kom till Djurgården var typ "att det här är inte slutstation för mig, jag ska vidare (utomlands tjäna cash osv)". Det är ett jävligt klantigt att skylta med den ambitionen utåt kan ju bara straffa sig om han åker på någon motgång osv. Jag menar även när Djurgården värvade större talanger som exempelvis Källström och Elmander så skylta de aldrig med att de såg Djurgården som ett litet trapsteg på väg ut i stora världen, även om alla inklusive de själva insåg att så skulle vara fallet om de fullföljde den potential de hade i Djurgården.

Elmanders fall kan liknas vid Ertons mer kanske än Källströms, då Elmander också harvat runt utomlands innan med mindre framgång, ändå gick han med på att göra "hundåren" i Djurgården utan att gnälla och väntade på att kvittot och erkännandet på att han var bra skulle komma.

http://fotbolltransfers.com/site/news/41278
Senaste från Erton "Ett gäng bra klubbar vill ha mig"
Citera
2014-05-22, 14:56
Medlem
L-illuminatos avatar
Hinner äns inte gå ett dygn innan nästa spelare med Kosovo Albanska rötter är i farten och i blåsväder....

Nämligen Anel Raskaj
http://www.fotbolltransfers.com/site/news/41168

Vägrade att spela i ett derby nyligen som hämnd mot att han i släpts iävg för att spela "låtsas landskamp" med ett "låtsas landslag".
Citera
2014-07-02, 16:14
Medlem
L-illuminatos avatar
Satt och kikade på Schweiz (Kosovo) - Argentina igen och grämde mig över att de senaste 80talisterna - 90talisterna som stundtalls, showade, kombinationsspelade, väggpassade, tunnlande hade många samma förnamn och efternamn Svensk-Albanska motsvarigheter (som dessvärre misslyckats).

Det fanns en Blerim (I Sverige fanns Blerim Mulici som spelade PSM Final och var stjärnan i laget)
Det fanns en Mehmeti med "Kramer frisyr" i Sverige har vi en Mehmeti som harvat runt på bänken i Sicilien och i ett Portugisiskt bottenlag.....

Det grämer mig att dessa lirare hade ungefär samma nivå som deras Svenska motsvarigheter när de var 17-18 men sedan lyckades de omsätta sin framgång helt olika :/
Citera
2014-07-02, 17:30
Medlem
ZlatanManias avatar
Citat:
Ännu en grej jag kom att tänka på är Erton också Kosovoalban och väldigt Hypad och haussad som ungdomsspelare. Hade Brottom till Holland lyckades inte gjorde en andra vända och nu i Djurgården. Det första han sa när han kom till Djurgården var typ "att det här är inte slutstation för mig, jag ska vidare (utomlands tjäna cash osv)". Det är ett jävligt klantigt att skylta med den ambitionen utåt kan ju bara straffa sig om han åker på någon motgång osv. Jag menar även när Djurgården värvade större talanger som exempelvis Källström och Elmander så skylta de aldrig med att de såg Djurgården som ett litet trapsteg på väg ut i stora världen, även om alla inklusive de själva insåg att så skulle vara fallet om de fullföljde den potential de hade i Djurgården.

Elmanders fall kan liknas vid Ertons mer kanske än Källströms, då Elmander också harvat runt utomlands innan med mindre framgång, ändå gick han med på att göra "hundåren" i Djurgården utan att gnälla och väntade på att kvittot och erkännandet på att han var bra skulle komma.

http://fotbolltransfers.com/site/news/41278
Senaste från Erton "Ett gäng bra klubbar vill ha mig"
Stor skillnad dock mellan Elmander och Erton, Elmander spelade i Djurgården när han var 21-22 och Erton är just nu 26 år och ses inte som så "ung och lovande" längre.

Ertons psyke däremot är lite intressant, hur han har en sån attityd men när pressen kommer underpresterar man, men när den lättar går det helt plötsligt lite bättre.
Citera
2014-07-03, 10:44
Medlem
L-illuminatos avatar
Kanske vore något för Schweiska klubbar att "specialscouta" unga spelare med Kosovo rötter i Sverige då man tydligen lyckas bättre med förädlingen av dessa.

98landslaget (P16) har exempelvis Adin Bukva (2 målskytt mot Belgien), Adonis Berisha (Landskrona) & Besard Sabovic (osäker på denna kan vara Bosniak också..)
Citera
2014-12-31, 11:19
Medlem
L-illuminatos avatar
Nu är det nästa exempel

Valmir Berisha som får "sparken" från PAO (avbryter lånet)

Nu ska han tillbaks till Roma där situationen är ännu mer omöjlig. Samtidigt som Roma knappast är en klubb som jobbar med många "pharmarklubbar" i Italien likt exempelvis klubbarna från norr som Juve, Inter, Milan och Udinese.

Alla som har sett Agon Mehmeti göra comeback i MFF har sett att han på sin höjd kan ligga på att typ starta i Åtvidaberg....
Citera
2014-12-31, 12:20
Medlem
G-spottornados avatar
Citat:
Nu är det nästa exempel

Nu ska han tillbaks till Roma där situationen är ännu mer omöjlig. Samtidigt som Roma knappast är en klubb som jobbar med många "pharmarklubbar" i Italien likt exempelvis klubbarna från norr som Juve, Inter, Milan och Udinese.

Alla som har sett Agon Mehmeti göra comeback i MFF har sett att han på sin höjd kan ligga på att typ starta i Åtvidaberg....

Tråkigt att det gått så dåligt för Berisha. Hoppas han lyckas ta speltid någonstans, förslagsvis allsvenskan alternativt eredivisie.

Noterbart att så pass många av de som "går ner sig" är albaner... Mehmeti, Bajrami, Berisha(dock jävligt tidigt att säga något) och säkert fler. Som att de peakar i övre tonåren och sen går det utför.

Ingen alban eller opartisk insatt jugge som kan förklara fenomenet närmare? Har svårt att förstå det
Senast redigerad av G-spottornado 2014-12-31 kl. 12:23.
Citera
2014-12-31, 12:24
Medlem
L-illuminatos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av G-spottornado
Tråkigt att det gått så dåligt för Berisha. Hoppas han lyckas ta speltid någonstans, förslagsvis allsvenskan alternativt eredivisie.

Noterbart att så pass många av de som "går ner sig" är albaner... Mehmeti, Bajrami, Berisha(dock jävligt tidigt att säga något) och säkert fler. Som att de peakar i övre tonåren och sen går det utför.

Kan ha fel också, men jag tycker mig se ett samband.

Ja jag har ju nämnt en 4-5 till från Sverige med Albanska rötter. Astrit, Labinot (extrem exemplet), Kujovic bröderna osv...

Tror tillskillnad från dig att varken Allsvenskan eller Ervedivise passar de utan att de ska istället satsa på Schweiz. Schweizka landslaget har en 5-6 spelare i sitt A landslag med Albanskt/Kosovo påbro och är ändå landslaget i Europa som lyckats förädla dessa ungdomslandslagspelare de måste göra något rätt som vi andra missar
Citera
2014-12-31, 12:26
Medlem
selvovics avatar
Citat:
Nu är det nästa exempel

Men Berisha har ju ändå inte lyckats särskilt mycket sämre än de andra killarna från u17-vm? Han testade en tuffare miljö än de svenska klubbarna, och var väl inte riktigt mogen för det helt enkelt, men han har många år kvar på sig att utvecklas.

Kollade in den startelva jag hittade från u17-vm förra året, det var från bronsmatchen, och 4 av 11 startspelare hade ett namn med utländsk bakgrund, 2 albaner (Rakip, Berisha), tror jag? Nu på sistone har vi ju haft Durmaz, Zengin och Ibra i startelvan, med en del andra spelare av utländsk bakgrund som figurerat i startelvorna emellanåt, Hamrén har ju roterat en del.

Hur många lovande svenskar har misslyckats i unga år? Jag försöker verkligen se en statistik som styrker din tes, men har svårt att hitta den. Unga spelare misslyckas, nästan oavsett var de kommer ifrån. Går man specifikt in på albaner så har ju till exempel Bajrami och Fejzullahu hittat till a-landslaget.. 2 spelare av.. ja kanske ett 50-tal som spelat för landslaget de senaste åren? Ska vi säga att de utgör drygt 4 % av landslaget? Hur många albaner finns det procentuellt sett i ungdomslandslagen?
Citera
2014-12-31, 12:34
Medlem
G-spottornados avatar
Citat:
Ja jag har ju nämnt en 4-5 till från Sverige med Albanska rötter. Astrit, Labinot (extrem exemplet), Kujovic bröderna osv...

Tror tillskillnad från dig att varken Allsvenskan eller Ervedivise passar de utan att de ska istället satsa på Schweiz. Schweizka landslaget har en 5-6 spelare i sitt A landslag med Albanskt/Kosovo påbro och är ändå landslaget i Europa som lyckats förädla dessa ungdomslandslagspelare de måste göra något rätt som vi andra missar

Ja, jag skulle läst mer än sista inlägget innan jag postade. Hade såklart läst hela tråden innan, men gick igenom den snabbt igen nu och insåg att min föregående post var helt överflödig och min frågeställning redan besvarats

Nåväl, det är ett intressant fenomen och jag tror att vi kommer få se mer av det. Rakip, till exempel. Sen finns det väl några fler unga, talangfulla, albaner i Sverige också.

Tråkigt att det ska vara så, och kanske har du rätt i att Schweiz vore bäst för dem. Kanske mest kompatibel med deras mentalitet. Se på Shaqiri(som dock har tid på sig att floppa, har inte riktigt blommat ut som förväntat än), Xhaka och alla de andra albanerna som gått via Schweiz till Bundesliga eller större ligor och lyckats rätt bra.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in