Hej.
Jag och min bror har vart ute i 3 dagar nu, oftast på eftermiddagen/kvällen det vill säga runt 17-21.
På ett och samma ställe där vi försöker få havsöring. Första dagen vi va ute va det ganska blåsigt, mulet ute, men lyckades få en öring som dessvärre va för liten så den fick simma tillbaka.
Dom 2 andra dagarna har det varit vindstilla, knappt en moln på himmlen och blankt vatten, vi ser hur fisken/fiskarna hoppar hela tiden, leker (?) eller vad dom gör, men det jag undrar är nappar dom inte när dom hoppar? Jag fiskar med vanligt kastspö och använder olika öringsdrag oftast blåt eller rosa viking herring.
Idag är det samma väder, och kommer antaligen dra på en kvällstur sen igen, men borde jag ge upp hoppet på detta stället vi fiskar, eller kan man testa med att meta med sill eller någon file av nåt slag?
Edit: Det är väldigt strömt i vattnet också, många strömar som går runt där..
Jag fiskar för all del inte havsöring utan insjööring, men det ska väl inte skilja så mycket. När jag landfiskar gör jag det helst en blåsig dag, jag gör 3-5 kast från ett ställe, sedan går jag ca 20 m innan jag gör nya kast. Under en dag fiskar jag en sträcka av flera km, jag nöter alltså sällan på samma ställe utan menar att om öringen finns där så hugger den direkt. Fast på ett ställe där jag vet att det brukar finnas öring kan jag stanna lite längre och prova med ett drag i en annan färg; kan ibland vara så att jag gjort många kast med ett blått drag men inget hugg, byter till ett röd/koppar och får hugg på första kastet.
Vem som helst kan steka en forell, problemet är bara att fånga den fördömda fisken!
Fast är det öring du ser plaska är det inte lek då dom leker på hösten. Gädda leker däremot på våren o är då svårflörtad e ett tag. . Skitfiske på er!!
Som victory säger, är det öringen som hoppar så är det inte lek då dom leker på hösten.
Har du testat spinnfluga? Ibland kan det ge väldigt bra resultat dom dagar som de inte vill ta på drag.
Testa oxå att fiska på flera olika platser. Stå och nöta på samma ställe ser jag ingen anledning till.
Det som jag märkt när jag fiskar Gädda, är att om fisken inte hugger på 6-7 kast så är det ingen fisk där eller så vill den inte hugga.
Så byt plats, prova annat bete och kanske vänta till att vädret slår om lite.
Det är väldigt trevligt att fiska när det är bleke, men tyvärr kan fisket vara dåligt dessa dagar. Framförallt om det inte är någon vind.
Både Öring och Gädda gillar när det blåser lite.