2014-05-14, 23:17
Medlem
Crejzis avatar
Hej!

Jag har en liten fysikuppgift här som jag har kommit en bra bit på, hittar dock inte formeln för en ynka liten detalj...

En asteroid med densiteten 2500kg/m^3 och diametern 1km träffar jorden, asteroiden har en hastighet på 20 km/s när den når atmosfären, träffvinkeln är 45 grader.

Hur stor är nedslagsenergin mätt i joule?

Jag har räknat ut vilken energi asteroiden för med sig innan den når atmosfären, d.v.s 2,62 * 10^20 Joule. Formeln för detta är: E=π/12*ρ*L^3*v^2

Vilken formel ska man härnäst använda för att räkna ut själva nedslagsenergin på jorden? jag antar att den måste ta hänsyn till luftmotstånd, friktion med atomerna i atmosfären, jordens dragningskraft kanske (eller är den försumbar?)

Tack och hej asteroidleverpastej
Citera
2014-05-15, 00:06
Medlem
kinesarsles avatar
Jag skulle tro att din uträkning duger rätt bra.
Citera
2014-05-15, 05:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Crejzi
Vilken formel ska man härnäst använda för att räkna ut själva nedslagsenergin på jorden? jag antar att den måste ta hänsyn till luftmotstånd, friktion med atomerna i atmosfären, jordens dragningskraft kanske (eller är den försumbar?)
Jag vet inte om det finns någon färdig formel att använda. Jag skulle försöka uppskatta det genomsnittliga luftmotståndet, samt multiplicera detta med den sträcka asteroiden tillryggalägger när innan nedslaget. På så vis får jag ett arbete som uträttas som kan subtraheras från dess ursprungliga rörelseenergi. Hur man ska ställa sig till förlorad massa har jag ingen uppfattning om. Man måste veta ungefär hur mycket massa som asteroiden förlorar för att kunna avgöra om man kan försumma den.
Senast redigerad av OneDoesNotSimply 2014-05-15 kl. 05:29.
Citera
2014-05-15, 06:55
Medlem
PuffTheDragons avatar
Detta dokument kan kanske vara till någon hjälp:
http://impact.ese.ic.ac.uk/ImpactEffects/effects.pdf

Om än lite överkurs.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto