Citat:
Ursprungligen postat av
Torskirius
Jag har under de senaste åren (eller hela tiden) dragits av spontana diarrér. Under många år har jag sett ett samband mellan äggintag och diarré senare den kvällen eller nästa dag. Men korrelation behöver inte säga någonting om kausalitet brukade jag tänka. Nu har jag däremot ändrat mig. Under de senaste månaderna antecknade jag vilka dagar jag har diarrér och vilka dagar jag käkat ägg.
Varje dag som jag åt stekt ägg (43 dagar utav 160) fick jag diarrér (alltså 43 st). Det är inga utgångna ägg och det är av olika producenter. Kan problemet ligga i min metod att steka de? Jag gör hela vitan stekt men vill ha gulan nästintill rå. De dagar jag kokat ägg har jag inte fått diarrér, men då har jag bara kokat en dag under de senaste 160.
Vad tror ni?
EDIT: Det kan tyckas konstigt att jag utsätter mig för ägg trots att jag vet vad som väntar men det är ta mig fan något av det godaste som finns med en rinnig gula.
Det känns som att jag har samma problem. Jag brukar inte äta frukost så ofta men när jag väl äter det så blir det scrambled eggs på mellan 5-8 ägg. Har inte skrivit ner varje gång jag äter ägg eller när jag har diarre men det känns som att jag får det oftare när jag äter ägg.
Senast igår så åt jag 6 ägg till frukost. Magen kändes bra hela dagen. Idag åt jag 5 ägg till frukost och direkt efter så fick jag rejäl diarre och blev lite illamående.
Har läst att det kan vara proteinet i äggvitan som orsakar illamående och diarre, så jag ska testa att bara köpa äggulor och se ifall det blir bättre. Funkar det inte så får jag helt enkelt sluta med ägg. Vilket är synd då det är så nyttigt.