• 1
  • 2
2014-05-15, 08:32
Medlem
Aktieklipparns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Q-BOY
Glömde också nämna att amortera av lånet mer istället för att lägga undan nu när räntan är låg,

Ja tycker helt klart tvärtom Det är viktigare att amortera om räntan är hög.
Boräntorna ligger runt 2,5%-30% ränteavdrag= 1,75%
Sparränta (Resurs Bank) får du 2,30%-30% skatt= 1,61%

Så det skiljer bara 14punkter, vilket motsvarar en kostnad på 140:-/100.000 att spara

Men det krävs ju att du inte konsumerar mer bara för att du har tillgängligt kapital

Om tex amorteringskrav skulle införas så har du sparpengar att ta av.

Om du blir av, eller får minskad inkomst så kan det vara svårt att belåna bostaden.

Om räntan stiger så kan du slänga in pengar för att få ner bostadskostnaderna.

Det viktigaste är att du inte gör av med mer bara för att räntan är låg.
Senast redigerad av Aktieklipparn 2014-05-15 kl. 08:34.
Citera
2014-05-15, 15:08
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aktieklipparn
Ja tycker helt klart tvärtom Det är viktigare att amortera om räntan är hög.
Boräntorna ligger runt 2,5%-30% ränteavdrag= 1,75%
Sparränta (Resurs Bank) får du 2,30%-30% skatt= 1,61%

När räntan är hög så kanske inte ens egna ekonomi tillåter så mycket amortering. Då är det helt klart bättre att amortera mer när räntan är låg.

Sen glömmer du inflationen i din beräkning. Inflation gör att dina sparade pengar minskar i värde och att värdet på huset ökar. Att amortera innebär ju också samtidigt att du sänker dina räntekostnader. Det gör inte ett sparande.

Du tjänar mer på att amortera.fetpunkt.
Senast redigerad av Conception 2014-05-15 kl. 15:13.
Citera
2014-05-15, 15:34
Medlem
Terrorist-Huberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Conception
När räntan är hög så kanske inte ens egna ekonomi tillåter så mycket amortering. Då är det helt klart bättre att amortera mer när räntan är låg.

Sen glömmer du inflationen i din beräkning. Inflation gör att dina sparade pengar minskar i värde och att värdet på huset ökar. Att amortera innebär ju också samtidigt att du sänker dina räntekostnader. Det gör inte ett sparande.

Du tjänar mer på att amortera.fetpunkt.

Sen glömmer du inflationen i din beräkning. Inflationen gör att lånade pengar minskar i värde, alltså minskar lånet. Att spara innebär ju också samtidigt att man får ränta/utdelning. Det gör inte en amortering.

Du tjänar ibland på att amortera, ibland på att spara. Fetpunkt.

Säg att du har 100 lakan att amortera eller investera.

Är räntan på bolånet 2,5 % så minskar man räntekostnaden efter avdrag 1750 per år om man amorterar.

Om man investerar dem på börsen kanske man får 8 % i avkastning. I ett ISK är skatten 0,627 %. Inkomsten efter skatt blir då 7333 kronor.

I det fallet tjänar man alltså över 5500 på att investera istället för att amortera.
Citera
2014-05-15, 15:39
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Terrorist-Hubert
Sen glömmer du inflationen i din beräkning. Inflationen gör att lånade pengar minskar i värde, alltså minskar lånet. Att spara innebär ju också samtidigt att man får ränta/utdelning. Det gör inte en amortering.
Såg du att jag skrev att inflation gör att även värdet på fastigheten ökar? Därav hjälper inflationen dig i dubbel bemärkelse om du amorterar.

Lycka till att få 8% på börsen.
Senast redigerad av Conception 2014-05-15 kl. 15:42.
Citera
2014-05-15, 16:34
Medlem
Terrorist-Huberts avatar
Citat:
Såg du att jag skrev att inflation gör att även värdet på fastigheten ökar? Därav hjälper inflationen dig i dubbel bemärkelse om du amorterar.

Lycka till att få 8% på börsen.

Ehm, nu får du förklara dig lite. Inflationen ökar ju priset på huset oavsett om man amorterar eller ej. Sen är väl 8 % på börsen en ganska genomsnittlig avkastning över tid. Själv har jag 11 % avkastning sen årsskiftet. Så det är inget omöjligt att få 8 % på ett år... Givetvis finns ju risken att börsen går ned, men det är ju en annan fråga. Att påstå att amortering alltid är bäst är dumt, till och med rentav felaktigt.
Senast redigerad av Terrorist-Hubert 2014-05-15 kl. 16:37.
Citera
2014-05-15, 16:47
Medlem
Det enda som egentligen spelar roll ur ett rationellt perspektiv är vad som är bäst ekonomiskt. Kan du få en avkastning som överstiger finansieringskostnaden så ska du investera annars inte.
Citera
2014-05-15, 17:45
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Terrorist-Hubert
Ehm, nu får du förklara dig lite. Inflationen ökar ju priset på huset oavsett om man amorterar eller ej. Sen är väl 8 % på börsen en ganska genomsnittlig avkastning över tid. Själv har jag 11 % avkastning sen årsskiftet. Så det är inget omöjligt att få 8 % på ett år... Givetvis finns ju risken att börsen går ned, men det är ju en annan fråga. Att påstå att amortering alltid är bäst är dumt, till och med rentav felaktigt.
jo, det har du rätt i. Men spekulera på börsen är alltid en större risk. Det kanske bara är jag som blivit lite för indoktrinerad och litar inte på banker. De har aldrig rått mig att amortera så därför tror jag att de tjänar mer pengar på mig om jag inte gör det. Amorterar jag så tycker man att deras vinst på mig istället borde tillfalla mig.
Citera
2014-05-15, 17:48
Medlem
Danielsantanders avatar
En kombination är naturligtvis bäst både för ekonomin och hjärtat.
Citera
2014-05-15, 22:55
Medlem
Terrorist-Huberts avatar
Citat:
jo, det har du rätt i. Men spekulera på börsen är alltid en större risk. Det kanske bara är jag som blivit lite för indoktrinerad och litar inte på banker. De har aldrig rått mig att amortera så därför tror jag att de tjänar mer pengar på mig om jag inte gör det. Amorterar jag så tycker man att deras vinst på mig istället borde tillfalla mig.

Självklart. Är man inte villig att ta den risken så är det bra att amortera. Dessutom kan det vara skönt att inte ha så höga skulder. Hade varit väldigt skönt om man kunnat betala av hela bolånet och känna sig fri. Och ja, det är klart att bankerna inte kommer pusha dig att amortera. De tjänar ju trots allt på att låna ut pengar till dig.
Citera
2014-05-16, 18:30
Medlem
Benziinas avatar
Jag tycker man ska göra både och. Spara och amortera.
Skönt att se bostadslånen minska men samtidigt skönt att ha lite guldägg.
Varför? Därför att vem mår bra att ha mycket lån & utan buffert?

Tycker inte man ska tokamortera heller, amortera lagom iaf i början och när tillräcklig många år har passerat då kanske ska man höja amorteringen.

Själv har jag amorterat så att jag har bara 20% av boendet i lån och resten betalt och detta i Sthm. Det är klart det känns skönt.

Tänker vänta 1 1/2 år till och spara & investera tills det men sedan är det dags att höja amorteringstakten. Jag vill bli av med bostadslånen bara för att jag mår bra att vara fri på alla sätt och vis.

Visst kan man också bara amortera lagom och låta tiden att äta upp lånen men tycker själv att max 20 år och sedan bör man vara kvitt med bostadslånen.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in