2014-05-14, 10:29
Medlem
Har numera tre barn och behöver en ny bil.

Vad tror ni om en VW Touran? Det kommer en ny modell av den till hösten (tror jag) baserad på MQB-plattformen och det innebär att det är rätt bra deals på den sista av den utgående modellen.

För 225 000 får man en Touran med bensinmotorn på 140 hk, manuell 6-växlad låda, 7-sits, panoramaglastak, klimatkontroll 2-zon, navigation med pekskärm, parkeringssensorer överallt med automatisk fickparkering och lite övrigt lullull.

Jag tänker att man borde kunna pruta ner den ytterligare lite kanske, typ till 215 000 åtminstone om de vill bli av med dem?

Den nya modellen är säkert mycket bättre på allt men lär hamna över vår budget (säkert 260 000+ med sämre utrustning).

Vad tror ni om en sådan? Jag vet att det går att få in tre barnstolar i baksätet bredvid varandra (såg bilder på någon som klämt in 6(!) bakåtvända stolar i en Touran...

Det finns inte jättemånga alternativ i den prisklassen i övrigt.

Toyota Verso känns för liten
C4 Picasso också
C4 Grand Picasso är cool men dyrare (240k)
Ford Grand C-Max har väldigt litet baksäte så man måste använda tredje raden hela tiden
Kia Carens - ja den kanske? Den är iofs lite mindre än Touran men kostar bara 175 000.
Citera
2014-05-14, 11:45
Medlem
Har du helt uteslutit en klassisk 5-dörrars, 5 sitsig kombi ? varför?

Personligen skulle jag inte vilja sitta i tredje raden i en sjusitsig bil. bakluckan är en deformationszon.
Citera
2014-05-14, 14:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av se33
Har du helt uteslutit en klassisk 5-dörrars, 5 sitsig kombi ? varför?

Personligen skulle jag inte vilja sitta i tredje raden i en sjusitsig bil. bakluckan är en deformationszon.

Nej det har jag inte, men jag har inte hittat någon klassisk kombi med ett baksäte med tre riktiga, lika stora platser. Inte i vår prisklass iaf.

Jo det är klart otäckt att tänka på. Grejen är att jag inte tänkt ha barnen i extrasätena till vardags alls utan tre barnstolar i det vanliga baksätet och jag och sambon fram. Extrasätena ska bara användas vid tillfällen där ett extra barn eller en extra vuxen ska åka med, nån gång då och då. Därför är jag också öppen för 5-sitsiga bilar, men som sagt, baksätet måste bestå av tre lika stora platser och i de flesta kombis är mittenplatsen bak för liten för en bakåtvänd bilstol.
Citera
2014-05-14, 21:21
Medlem
gniff754s avatar
Rätt ofta har man optimerat baksätet i bilar för 2 personer, sidosätena är bredare och kan vara lite skålade.

I vår bil kan man få in tre bälteskuddar på bredden, men då lutar de två ytterkuddarna en del eftersom bälteskudden i mitten tvingar dem att sitta längre ut än tänkt.
Citera
2014-05-14, 21:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gniff754
Rätt ofta har man optimerat baksätet i bilar för 2 personer, sidosätena är bredare och kan vara lite skålade.

I vår bil kan man få in tre bälteskuddar på bredden, men då lutar de två ytterkuddarna en del eftersom bälteskudden i mitten tvingar dem att sitta längre ut än tänkt.

Exakt... det är därför jag letar efter bilar med tre riktiga stolar i baksätet. Som t.ex. VW Touran och Citroen C4 Grand Picasso.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in