2014-05-13, 21:16
Medlem
Tjenare!

Ligger till såhär.

Jag har varit sjukskriven en längre tid och nu fått aktivitetsersättning och arbetsrehabiliteringpraktik. Den ska starta inom snar framtid. För 1,5 år sedan bokade jag en resa till Norge över en vecka och jag åker väldigt snart. Men Försäkringskassan och Arbetsförmedlingen menar att jag måste bli hemma eftersom min praktik ska gå först. Detta fick jag reda på förra veckan. Nu är det ju bara 2 veckor tills avresa och avbeställningsskyddet ger mig inte rättighet att avboka resan och få pengarna tillbaka. Det handlar om 12600:- som jag går miste om.

Jag förstår att jag inte kan få någon aktivitetsersättning nä jag är borta, men en resa som bokades för 1,5 år sen har väl inte försäkringskassan och arbetsförmedlingen någon rätt att dra in?

Har haft en del olika jobb och aldrig någonsin har någon arbetsgivare gått emot mig då jag förklarat att jag har en veckas semester inbokad sedan länge..

Det låter jävligt sjukt i mina ögon och blir en stor ekonomisk börda för mig om jag måste bli hemma då jag som sagt förlorar nästan 13.000..

Nån som känner till reglerna?
Citera
2014-05-13, 21:33
Medlem
Eftersom din semester/ledighet ska godkännas av handläggare på af, när du är inskriven och har aktivitetsersättning så kan dom nog det tyvärr...
Citera
2014-05-13, 21:33
Medlem
Ingen som vet? Kan nämligen inte hitta något i informationen från deras fina hemsida. Resan var bokad innan jag var inskriven på arbetsförmedling och försäkringskassa...
Citera
2014-05-13, 21:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kramnik
Eftersom din semester/ledighet ska godkännas av handläggare på af, när du är inskriven och har aktivitetsersättning så kan dom nog det tyvärr...

Märkligt att jag får reda på det två veckor innan jag ska åka då..

Vad tror du händer om jag ger dom fingret och drar, vilket jag kommer göra då jag inte har råd att skita i detta....
Citera
2014-05-13, 21:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dollardribbler

Vad tror du händer om jag ger dom fingret och drar, vilket jag kommer göra då jag inte har råd att skita i detta....
Du kan bli avstängd från din aktivitetsersättning skulle jag gissa, och karens på det...
Försök och prata med din handläggare, man är tyvärr i stort sett livegen som arbetslös numera...
Senast redigerad av Kramnik 2014-05-13 kl. 21:46.
Citera
2014-05-13, 21:44
Medlem
Fantomsmaertas avatar
Citat:

Normalt far man inte reda pa saker om man inte fragar/laser det finstilta. Du kommer fa din ersattning indragen om du aker anda.
Citera
2014-05-13, 21:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fantomsmaerta
Normalt far man inte reda pa saker om man inte fragar/laser det finstilta. Du kommer fa din ersattning indragen om du aker anda.

Okej .. Snacka om att man kommer börja härja om dom inte ger med sig...Dom löser ju knappast problemet genom att dra in min ersättning...

Men men vi får hålla tummarna
Citera
2014-05-13, 21:50
Medlem
Citat:
Okej .. Snacka om att man kommer börja härja om dom inte ger med sig...Dom löser ju knappast problemet genom att dra in min ersättning...

Men men vi får hålla tummarna

Tror rätt taktik för dej är att vädja till dom, typ att denna resa har du sett framot länge och det enda du kunnat unna dej, nu när du gått sjukskriven... Säg att du sparat och gnetat...
Citera
2014-05-13, 21:51
Medlem
Brokenbacks avatar
Citat:

Det låter jävligt sjukt i mina ögon och blir en stor ekonomisk börda för mig om jag måste bli hemma då jag som sagt förlorar nästan 13.000..

Du förlorar väl inte 13000? De är väl redan betalda, bördan redan tagen? Det du förlorar är upplevelsen och möjlighet ett rekreation.

OnT, ja de får neka. De får neka om du går på sjukpenning till och med.

13000 för en resa till Norge som bokas 1,5 år innan. Låter inte som en weekendresa till Oslo direkt. Hurtigrutten?
Citera
2014-05-13, 21:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kramnik

Det är ju bara så jävla upprörande. Om inte staten betalar och killen vill vara ledig PÅ HELT OBETALD TID så är det väl för faan en mänsklig rättighet. Vad är detta för jävla stasiland nuförtiden?

Fan vad jag lider med vissa som är arbetslösa och så har vi den här fissiga regeringen som skryter hur många arbeten de skapar. Jag har blivit så jäkla samhällskritisk på senare år. Pissland och inget mer.

Åk iväg bara grabben!!!
Citera
2014-05-13, 21:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Brokenback
Du förlorar väl inte 13000? De är väl redan betalda, bördan redan tagen? Det du förlorar är upplevelsen och möjlighet ett rekreation.

OnT, ja de får neka. De får neka om du går på sjukpenning till och med.

13000 för en resa till Norge som bokas 1,5 år innan. Låter inte som en weekendresa till Oslo direkt. Hurtigrutten?

Nej inte hurtigrutten .. Nordnorge...Gone Fishing...

Jag får ju betala min resa utan att få nåt för det...jag anser det som en förlust...Men jag är med på hur du tänker....

Fy fan att jobba på något av dessa ställen....snacka om att behöva använda Sobril som Mussli i filmjölken på lunchen.....
Citera
2014-05-13, 22:09
Medlem
BaalZeBubs avatar
Jag kan inte juridiken vid överklaganden, men jag vet att rutinen är att man i din situation med praktik, rehabilitering m.m inte har någon semester alls. Det gäller t ex även de som har barn och går på kurs, så att barnen därmed även de kan gå miste om jullov, och få gå på dagis hela sommaren.

Däremot brukar man vara smidig med lösningar, typ några veckors 'hemuppgift'.

Vad du kan göra är dock att gå till din doktor, och få honom att sjukskriva dig tillfälligt, samt rekommendera att du behöver göra den där resan för din hälsas skull.

Taktik: tala inte med dem i förväg om denna sak. Alls. Visa inget trots, kom inte med några gnälliga argument, gör inte minsta antydan om att du vill bli särbehandlad.

Infinn dig där du ska vara - praktik, arbetsförmedling, vad det nu kan vara - omedelbart första dagen efter resans slut.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in