2014-05-13, 20:53
Medlem
Daxman24s avatar
Gytt folk, jag inleder med att jag är helt jävla bildum och inte kan ett skit om bilar. Jag vet hur man startar, kör skiten och var man tankar. Det är väl det. Har alltid kört nya bilar och bytt när nybilsgarantin går ut så det är jag & bilar i en nötskal. Om jag lyckas byta till vinterdäck utan att på något sätt sätta eld på kärran känner jag mig som en hjälte. Döm mig inte på grund av detta, jag är grym på annat.

Problemet som jag har nu är att man bytte jobb och således fick lämna tillbaka tjänstebilen. Min nya bil levereras inte förrän på mitten av september (om jag har tur) så det finns en glapp där jag är billös.

Min tanke var att skaffa mig något gammalt för typ 20k och köra den över sommaren. Efter att ha rådfrågat vissa av mina bekanta har jag fortfarande ingen aning vad att göra. Vissa säger V70, andra säger 9-5 och sen har vi även Honda fanboys som tycker man är kriminell om man inte köper Honda (Accord) för att "den skulle starta om en tank så kör över den".

Jag är less på att tågpendla och less på alla bessewissers. Jag har 20.000 att spendera på en bil som behöver hålla i 6-7 månader och inte tjafsa med mig. Vad köper jag då?

Tackar!
Citera
2014-05-13, 20:56
Medlem
PenisJuices avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Daxman24
Gytt folk, jag inleder med att jag är helt jävla bildum och inte kan ett skit om bilar. Jag vet hur man startar, kör skiten och var man tankar. Det är väl det. Har alltid kört nya bilar och bytt när nybilsgarantin går ut så det är jag & bilar i en nötskal. Om jag lyckas byta till vinterdäck utan att på något sätt sätta eld på kärran känner jag mig som en hjälte. Döm mig inte på grund av detta, jag är grym på annat.

Problemet som jag har nu är att man bytte jobb och således fick lämna tillbaka tjänstebilen. Min nya bil levereras inte förrän på mitten av september (om jag har tur) så det finns en glapp där jag är billös.

Min tanke var att skaffa mig något gammalt för typ 20k och köra den över sommaren. Efter att ha rådfrågat vissa av mina bekanta har jag fortfarande ingen aning vad att göra. Vissa säger V70, andra säger 9-5 och sen har vi även Honda fanboys som tycker man är kriminell om man inte köper Honda (Accord) för att "den skulle starta om en tank så kör över den".

Jag är less på att tågpendla och less på alla bessewissers. Jag har 20.000 att spendera på en bil som behöver hålla i 6-7 månader och inte tjafsa med mig. Vad köper jag då?

Tackar!

Honda Accord såklart!
Citera
2014-05-13, 20:59
Medlem
Maymons avatar
Volvo S60 01
Citera
2014-05-13, 21:58
Medlem
En 9-5 skulle jag köpt, mkt bil för pengarna. Jag är dock ingen bilexpert och är inte helt opartisk (lite saabfantast)
Citera
2014-05-13, 23:02
Medlem
det.sociala.arvets avatar
Vilken bil som helst kan ju braka ihop, speciellt om prislappen är högst 20k. Ingen idé att låsa sig till någon speciell modell eller speciellt märke. Jag skulle säga att du tar en sökning på Blocket i ditt närområde inom ditt prisspann, har med ordet nybes* och kolla vad som poppar upp. Hittar du något välvårdat som du inte skäms över att åka i, köp!
Citera
2014-05-13, 23:10
Medlem
G48R13Ls avatar
Polo eller Golf är enkla billiga bilar.
Citera
2014-05-13, 23:13
Medlem
YoungTonys avatar
Säger som någon ovan, en SAAB 9-5.
Citera
2014-05-16, 08:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av det.sociala.arvet
Vilken bil som helst kan ju braka ihop, speciellt om prislappen är högst 20k. Ingen idé att låsa sig till någon speciell modell eller speciellt märke. Jag skulle säga att du tar en sökning på Blocket i ditt närområde inom ditt prisspann, har med ordet nybes* och kolla vad som poppar upp. Hittar du något välvårdat som du inte skäms över att åka i, köp!

Håller med! När det gäller äldre beg bilar, är bilen ifråga sin egen facit.

Har den hållit ihop i 10+ år, är fräsch, går fint, inga alarmsignaler - så är det ett bra köp. Också om det inte är någon prestigemärke och du aldrig köpt den som nybil.

Alla måndagsexemplar, bilar med otur, dåligt skötta bilar etc, är borta vid det här laget. - eller också har de fått alla krånglande delar bortbytta och det är därför de tillåts rulla fortfarande.

Så, HAR du några favoriter, visst, kolla efter dem. Det är alltid roligt att kunna köpa sin favorit för en bråkdel av priset den är värd i dina ögon.
Men annars ta den bilen som är lämplig, bra - och det enklaste köpet. Det kan t.ex. hänga på om säljaren känns bra.
Senast redigerad av AcS 2014-05-16 kl. 08:40.
Citera
2014-05-16, 10:53
Medlem
provocative77s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maymon
Volvo S60 01
Den är visserligen helt underbar.
Men ska man äga en bil över sommaren i kombisverige o hoppas på att kunna sälja den så är det kombi som gäller.
Saab är mitt förslag. Har själv gått från S60 till 9-5. Komfortmässigt är inte Saaben långt efter Volvon.
Problemet för mig som gillar när det svarar på gasen är att Saaben känns slö, även när jag jämför med min V40-00 2.0t.
Men självklart duger resurserna ändå.
Citera
2014-05-16, 21:00
Medlem
Telefons avatar
Men varför köpa en gammal Saab med sina oilsludge-problem och rasande turbos om man är helt novis på bilar? Jag håller med om att 9-5 är prisvärd och en skön kärra, tyvärr kan den bli lite dyr om saker börjar rasa.

TS; Jag förslår nåt japanskt med enkel motor, Accord är ett bra tips. Toyota Corolla/Avensis ett annat.
Citera
2014-05-17, 10:09
Medlem
Renault Clio ?
Citera
2014-05-17, 10:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zpillolja
Renault Clio ?

Verkligen inte! De krånglar en hel del med bla konstiga elfel som kostar multum att felsöka.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in