En sak som är nästan rökfri och ganska säker att använda bland folk, är metanol blandat med olika metallsalter. Detta brinner med vackra lågor i olika färger.
Grön: blanda borsyra i metanol till inget mer kan lösas. Kan eldas som den är.
Rödlila: blanda litiumklorid i metanol. Du behöver inte mycket salt, jag använder ca. 80 gram (två matskedar)/5 liter. Vätskan måste sugas upp i bomull eller annan sorts veke för att elden ska färgas ordentligt.
Blå: denna är inte rökfri. Kopparklorid löses i metanol, lika mycket som för litiumkloriden. Sen blandas 30% teknisk saltsyra i, en liter syra på fem liter metanol är ganska lagom. Jag tror kopparsulfat också kan användas, men har inte testat detta själv.
Saltsyran och kopparsaltet gör att vätskan angriper aluminium, järn och även rostfritt. Det bästa är att elda i en gammal koppargryta eller annat kopparkärl. Även denna vätskan måste sugas upp i en veke för att ge fin färg. I början är elden blågrön, den blir riktigt blå först när vätskan har värmts upp så saltsyran kan börja förångas. Om du har tillgång till organiska klorerade lösningsmedel, kan dessa användas istället för saltsyra - detta har jag inte testat själv.
Röken från denna elden innehåller saltsyra (eller klor om du använder lösningsmedel) och är inte trevlig att inandas.
dessa tre använder jag mycket som stämningsljus. Den gröna eldar jag aldrig i veke. Den röda brinner längre än den gröna, och den blåa mycket längre än de andra två, främst pga. att den späds ut av vattnet som finns i saltsyran.
Några andra färger jag experimenterat med:
Gul: vanligt bordssalt eller bikarbonat kan blandas i för att få en guldgul låga. Bikarbonat ger en lugnare låga än salt. Jag har inte använt denna så mycket, då den är ganska lik en "vanlig" låga. Den är dock mindre ljusstark, och kan användas om du vill elda andra färger i närheten utan att överväldiga dessa. Även denna kräver veke.
Röd: Strontiumklorid löses i metanol. Samma mängd som koppar eller litium bör räcka, men ajg har testat mättad lösning också. Problemet med denna är att den inte fungerar bra ens med en veke - det blir bara små flashar av rött i en annars nästan osynlig blå låga.
Det finns ett sätt att använda denna dock, och det är i poi och annan eldjonglering. Bara veken är i rörelse, så lågan blåses mot vekens yta, färgas den ordentligt klarröd.
Orange: kalciumklorid har samma egenskaper som strontiumklorid, men ger orangeröd eld.
Saker jag inte har testat:
Bariumklorid+saltsyra kanske fungerar för att ge grön färg, men detta har jag inte testat. Grön eld med borsyra är mycket enklare att hantera, och mindre giftigt.
Jag har heller inte testat att blanda de olika eldfärgerna. Det kan säkert användas för att ge en del intressanta effekter, särskilt om man i eldjonglering blandar en färg som bara syns vid rörelse, med en annan som syns hela tiden.
Säkerhet:
Giftighet: metanol är giftigt. Undvik inandning och hudkontakt. Får det på kläderna, ta av kläderna och använd dom inte förrän de är torra.
Koppar- litium- och bariumsalter är giftiga vid förtärning och möjligen hudkontakt. Alla salter verkar uttorkande på huden.
Saltsyra är frätande, röken från satser med saltsyra är skadlig för lungorna.
Dessa vätskor får under inga omständigheter används för eldslukning eller eldblåsning. Några centiliter metanol kan döda, och vätskan är för lättantändlig för att blåsa.
Brandfara: metanol är lättantändligt och bildar brandfarliga ångor. Förvara i originalförpackningen med tättslutande kork. Om brinnande vätska spills, kommer den att fortsätta brinna. Den gröna utan veke spills lättast. Eldjonglering kan droppa/slunga brinnande droppar - detta till skillnad från jonglering med lampolja, där dropparna slocknar.
Lågorna är inte så varma, och man klarar sig ofta undan småspill på kläder och skor utan att de tar större skada.
Släckning: att kväva elden fungerar bäst. Att hälla på vatten kan fungera, det kommer inte explodera som när man häller vatten på en olje/fettbrand, men det kan skvätta brinnande vätska och det kommer antagligen fortsätta brinna tills metanolen har blivit nog utspädd. Brandsläckare klassade för att bekämpa brand i vätskor är gjorda för detta ändamål.
Införskaffning av kemikalier:
Metanol: För att sälja metanol krävs försäljningstillstånd. Leta i biltillbehörsaffärer och större färgaffärer.
Borsyra: Köpes på nätet där det säljes pyrokemikalier
Litiumklorid: köpes som ovan, eller framställs av litiumkarbonat och saltsyra. Litiumkarbonat fås från butiker som säljer keramikråvara.
Strontiumklorid, kalciumklorid, bariumklorid: samma som litiumklorid.
Kopparklorid: finns bland pyrokemikalier, eller framställs av saltsyra och kopparoxid (pyrobutik eller keramikråvara)
Kopparsulfat: finns i färgaffär.
Saltsyra: Finns också i färgaffär.
Salt, bikarbonat: finns i mataffär.
En varning när det gäller framställande av klorider från karbonater av keramik/teknisk kvalite:
karbonaterna är kontaminerade av sulfider, som bildar vätesulfid tillsammans med saltsyran. Arbeta utomhus och håll dig på läsidan av reaktionen. Vanliga gasmasker stoppar inte vätesulfid. Vätesulfid bedövar luktsinnet, så du slutar känna lukten när du får i dig skadliga doser.
Reaktionen skummar mycket, och särskilt nära slutet har den en tendens att skumma över. Droppa syran i karbonatet sakta hela vägen, använd gärna dropputrustning.
Använd lite mer saltsyra än nödvändigt, så vet du att allt karbonat har reagerat. Dekantera eller filtrera vätskan efter fulländad reaktion, så blir du av med föroreningar.
Vid torkning avdunstar syran.
Att torka och förvara hygroskopiska salter:
Alla klorider i listan suger åt sig fukt från luften. Litiumklorid är värst, strontium- och kalciumklorid inte långt efter. För att torka dessa hjälper det inte att låta vätskan stå - saltet kommer suga åt sig fukt fårn luften och det torkar aldrig. Jag har torkat litiumklorid i vanlig ugn och i mikrougn. Vid torkningen kokar vätskan och sprätter salt runt omkring, så täck kärlet.
Efter torkningen sitter saltet ofta fast i kärlet. Om det får stå framme och svalna helt, suger det åt sig fuktighet. Det bästa sättet jag har funnit är att använda metanol för att lösa upp det torkade saltet medan det ännu är varmt. Sen förvarar jag metanolen i en stängd flaska, och använder den som koncentrat som jag blandar ut med ren metanol för att göra färgerna. En mättad lösning litiumklorid kan spädas 9:1 med metanol för bra färg.