Min salige farfar var tysk. Tyvärr dog han under början på -70 talet så att jag fick inte någon chans att ställa några frågor gällande kriget till honom. När jag frågar min far eller farbröder så vill dom inte prata mer om det mer än att han jobbade som designer inom flygindustrin, om det är sant eller inte har jag ingen aning om. På senare tid har jag fått kopia på ett förhör med honom som tydligen gjordes när man flydde från öst till väst. Direkt efter kriget var det tydligen inte så svårt (dom bodde i Rostock och flydde till Hamburg via Berlin). Detta förhöret gjordes tydligen för att utröna om vad man hade sysslat med under kriget. Min läsförståelse på tyska är rätt skranglig så jag vet faktiskt inte riktigt vad där står

Enligt min far gjordes detta förhöret med alla som kom till väst för att man skulle hitta nazister och ge dom ett straff.
Däremot fick jag chansen att prata med min farmor innan hon dog. Någon större rysshatare än henne har jag aldrig stött på. Hon berättade hur ryssen kom och plundrade och svinade friskt. När dom flydde till väst ägde dom bara kläderna på kroppen. Hus, smycken, pengar, möbler, kläder och allt annat hade ryssen stulit.
Om någon är sugen på att se en film om vad som hände gamla nazister, kolla in Apt Pupil av S. King, visserligen fiction men den är jävla bra.