Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2014-05-15, 04:02
Medlem
Herkulesbigs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mulla Krekar
En del kom till Sverige, som t.ex min morfar, farfar och farmor. Farfar avnazifierades nog ganska snabbt, men morfar berättade alltid för mig om sina upplevelser som SS-officer på den ryska fronten. Alla andra släktingar trodde att han bara satt o tråkade ut mig, kanske för att de hört samma historier varje dag. Men jag tyckte det var jättespännande, då vi inte träffades så ofta.

När farmor blev sjuk i alzheimer så pratade hon bara tyska o hyllade Hitler. Men hon var ganska nazistisk av sig även under den korta tid jag träffade henne när hon var frisk.

Nu är de alla döda, men när man frågade nån av dem om judar, så till o med farfar mumlade lite tjurigt...
Som min morfar då också, men han var fångvaktare i öst någonstans, sedan hundvakt i ett läger utanför Helsingör(Danmark) Men han pratade aldrig om händeleserna vad som hände där. Men då i början på 80 talet var "förintelsen" rätt så okänt sak. När jag var yngre ville jag bara höra heroiska insatser på krigsfronten, men till min besvikelse så var han bara en "hundvaktsförare"...

Men när han var onykter, eller hade mardrömmar pratade han en del. Men inte annars... men tyvärr på tyska.
Citera
2014-05-15, 04:19
Medlem
UsamaBinNorrlands avatar
Jag kan föreställa mig den där masspsykosen när man vittna hur den svenska pk sekten beter sig. Skulle Aftonbladet gå ut med att det är jaktsäsong på Sverigedemokrater tar sig PK ut från innerstaden för att hugga en SD:are
Senast redigerad av UsamaBinNorrland 2014-05-15 kl. 04:29.
Citera
2014-05-22, 09:16
Medlem
PiusXIIIs avatar
En intressant siffra är att nazistpartiet som mest hade 8.5 miljoner medlemmar. 1939 hade Tyskland 87 miljoner innevånare om man räknar erövrade områden.
Citera
2014-05-30, 19:55
Medlem
ekerilars avatar
Andra världskriget avlöstes snabbt av "kalla kriget" och att jaga nazister var inte lika intressant längre. Dessa behövdes för att bygga upp Tyskland igen.

Vid krigsslutet låg Tyskland i ruiner, men bara drygt ett årtionde senare hade man högs BNP/capita i världen.

många av de som stod för kunnandet, t ex inom industrin var gamla nazister, så man såg mellan fingrarna.
Citera
2014-05-31, 00:30
Medlem
KnarkFjandts avatar
Många av dessa tyskar ("nazzzzister") dog under folkfördrivning. Finns en intressant artikel om detta folkmord på:
https://www.nordfront.se/dodsmarschen-fran-brunn.smr
Citera
2014-09-02, 11:28
Medlem
swixxys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av UsamaBinNorrland
Jag kan föreställa mig den där masspsykosen när man vittna hur den svenska pk sekten beter sig. Skulle Aftonbladet gå ut med att det är jaktsäsong på Sverigedemokrater tar sig PK ut från innerstaden för att hugga en SD:are
Hur fan kom SD in i bilden?

OnT:
De värdefulla människorna(ingenjörer) togs t.ex till USA eller GBR för att utveckla deras teknologi och de övriga som inte hade så värst värdefulla blev jagade till världens ände.
Citera
2014-09-02, 13:28
Medlem
De flesta blev trots allt kvar i Tyskland. Även ingenjörer och vetenskapsmän. Några tog sig till Sverige, i synnerhet de som hade anknytning hit. En typisk sådan familj är ju författaren Ernst Brunners föräldrar, fast jag vet inte om de hade anknytning till Sverige, de hamnade i alla fall här. Pappan hade ju deltagit i Hitlers arme, Ernst själv föddes här ca 1950.
Det finns många liknande fall, tyskar som hade deltagit aktivt i kriget utan att nödvändigtvis vara nazzar, som kom hit och lyckades bra här i Sverige, och nu har passerat vidare till de sälla jaktmarkerna. Många av deras barn som är födda i Tyskland runt 1935-45 passerar nu vidare i tidningarnas dödsannonser.

Det bedrevs en aktiv avnazifieringskampanj i Tyskland under efterkrigsåren. Det talar man inte om idag, men många tyskar som var svårt nedkletade av nazismen kunde ha ganska svårt under de första fredsåren. Amerikanarna tillämpade aktivt en "frateniseringsförbudspolitik" ganska långt fram i tiden. Ännu runt 1960 höll sig amerikanska armen och förvaltningen på egna områden avlysta för tyska medborgare. I Frankfurt a M t ex hade amerikanarna egna busslinjer, och gated commuitys bestående av egna bostadsområden, egna affärer mm. Inte ens jag som svensk kunde ta mig in där - än mindre tyskarna.

En ny fiende att resa sig emot kommer i och med kalla kriget och ganska snabbt började Marshallplanens pengar ge effekt i hela Europa. Detta bidrog till att de tyskar, som inte var alltför märkta av nazismen snabbt kom in i normala gängor och begreppet "Det tyska undret" myntades.

Spåren av kriget fanns kvar lång fram i tiden och finns säkert kvar fortfarande här och där. På 60-talet fanns ännu väldiga ruinfält kvar i Tyska städer, som ett resultat av de allierades bombmattor. På gatorna i de större städerna såg man ofta enbenta, enarmade, rullstolsåkande och invalidvagnar av alla modeller. Dessutom såg man män med mystiska skador här och var, det kunde vara bortskjutna ögon, käkar, näsor och andra kroppsdelar. Nu är alla dessa hopläkta män borta - förenade med de tyska soldater som aldrig återvände från Sovjetunionen.
Citera
2014-09-02, 17:57
Medlem
cyber_zekes avatar
Min salige farfar var tysk. Tyvärr dog han under början på -70 talet så att jag fick inte någon chans att ställa några frågor gällande kriget till honom. När jag frågar min far eller farbröder så vill dom inte prata mer om det mer än att han jobbade som designer inom flygindustrin, om det är sant eller inte har jag ingen aning om. På senare tid har jag fått kopia på ett förhör med honom som tydligen gjordes när man flydde från öst till väst. Direkt efter kriget var det tydligen inte så svårt (dom bodde i Rostock och flydde till Hamburg via Berlin). Detta förhöret gjordes tydligen för att utröna om vad man hade sysslat med under kriget. Min läsförståelse på tyska är rätt skranglig så jag vet faktiskt inte riktigt vad där står Enligt min far gjordes detta förhöret med alla som kom till väst för att man skulle hitta nazister och ge dom ett straff.

Däremot fick jag chansen att prata med min farmor innan hon dog. Någon större rysshatare än henne har jag aldrig stött på. Hon berättade hur ryssen kom och plundrade och svinade friskt. När dom flydde till väst ägde dom bara kläderna på kroppen. Hus, smycken, pengar, möbler, kläder och allt annat hade ryssen stulit.

Om någon är sugen på att se en film om vad som hände gamla nazister, kolla in Apt Pupil av S. King, visserligen fiction men den är jävla bra.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in