2014-05-12, 03:10
Medlem
Hallo

Ja vart sitter själva startspärren i en Ford Mondeo nyckel från 2003?
Är det i metallen, alltså i själva nyckeln? eller sitter den i chipet i plastdelen?

Skulle behöva göra en ny nyckel då den gamla är sliten så in i helsike
Har hittat den här http://www.ebay.com/itm/FORD-MONDEO-FOCUS-FUSION-KA-SUIT-FESTIVA-REMOTE-KEYLESS-ENTRY-FOB-KEY-SHELL-FM-S-/291138689139?pt=Motors_Car_Truck_Parts_Accessories &hash=item43c937d873&vxp=mtr

Frågan är ju dock om det kommer att fungera.
Jag misstänker att själva chipet sitter i metalldelen

OM så är fallet hur känslig är mottagaren?
Skulle man kunnna ta den gamla nyckeln och bara fästa på nyckelknippan för att få mottagaren att registrera nyckeln?
Citera
2014-05-12, 03:24
Medlem
j.loows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iLikeGiraffes
Hallo

Ja vart sitter själva startspärren i en Ford Mondeo nyckel från 2003?
Är det i metallen, alltså i själva nyckeln? eller sitter den i chipet i plastdelen?

Skulle behöva göra en ny nyckel då den gamla är sliten så in i helsike
Har hittat den här http://www.ebay.com/itm/FORD-MONDEO-FOCUS-FUSION-KA-SUIT-FESTIVA-REMOTE-KEYLESS-ENTRY-FOB-KEY-SHELL-FM-S-/291138689139?pt=Motors_Car_Truck_Parts_Accessories &hash=item43c937d873&vxp=mtr

Frågan är ju dock om det kommer att fungera.
Jag misstänker att själva chipet sitter i metalldelen

OM så är fallet hur känslig är mottagaren?
Skulle man kunnna ta den gamla nyckeln och bara fästa på nyckelknippan för att få mottagaren att registrera nyckeln?

Vad jag fattat för så har din Ford en nyckel, som består av chassi metallnyckel och kretskort.
Du kan Ebay-köpa nycklar, så länge du vet att den passar till din bil, (kolla efter modell år osv).
Sedan är det bara att du tar ut kretskortet från din gamla nyckel, och sätter det i den nya.
Citera
2014-05-12, 11:18
Medlem
provocative77s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av j.loow
Vad jag fattat för så har din Ford en nyckel, som består av chassi metallnyckel och kretskort.
Du kan Ebay-köpa nycklar, så länge du vet att den passar till din bil, (kolla efter modell år osv).
Sedan är det bara att du tar ut kretskortet från din gamla nyckel, och sätter det i den nya.
Funkar om man har ett löstagbart kretskort vilket jag betvivlar att TS har.
Enklast är att köpa ett komplett nyckelämne o sedan kopiera originalnyckel samt krets hos någon med advokat utrustning. Återförsäljare av Ford har det garanterat.
Citera
2014-05-12, 16:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av provocative77
Funkar om man har ett löstagbart kretskort vilket jag betvivlar att TS har.
Enklast är att köpa ett komplett nyckelämne o sedan kopiera originalnyckel samt krets hos någon med advokat utrustning. Återförsäljare av Ford har det garanterat.

Ja ford har det garanterat.
Dom tar garanterat ett hutlöst pris för att göra detta.
Har hört summor omkring 3-5000kr Mjeee.

Det är litee därför jag skulle vilja ordna det själv.
Nyckeln går på ca 100 och slipning 200 så det är 300Kr.
Citera
2014-05-13, 08:00
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iLikeGiraffes
Ja ford har det garanterat.
Dom tar garanterat ett hutlöst pris för att göra detta.
Har hört summor omkring 3-5000kr Mjeee.

Det är litee därför jag skulle vilja ordna det själv.
Nyckeln går på ca 100 och slipning 200 så det är 300Kr.

Räkna med ett riktpris runt 2500:- för en ny nyckel som max. Jag har även hört uppgifter om att nycklar till Ford Mondeo ligger runt 1500:- hos Ford. Det är naturligtvis betydligt mer än 300.
Citera
2014-05-13, 08:17
Medlem
boppaloozs avatar
Jag har för mig att Volvo ville ha dryga tusenlappen för att byta nyckel på min gamla v70, så det kan säkert kosta en del. Själva startspärren sitter i bilen och inte i nyckeln om man ska vara petig. I nyckeln sitter en transponder som påminner lite till sin konstruktion om såna där NFC-tags som finns till en del mobiltelefoner. Den sitter i alla fall inte i metallen utan möjligen i så fall påklistrad där, eller på ett kretskort inuti nyckeln tillsammans med den elektronik som behövs för att fjärrstyra lås och larm, eller så är den ingjuten i plasten i nyckelkroppen. I alla fall så tror jag att man antingen programmerar den med adekvat utrustning eller så finns det en metod att introducera en ny nyckel för bilens låssystem, möjligen via bilens OBD-uttag, så att den nya nyckeln fortsättningsvis känns igen av bilen. Det jag vill komma till är att trots att det är förbaskat dyrt så kan det nog vara värt att låta märkesverkstan fixa det eftersom det är alldeles för svårt att försöka själv eller att det skulle vara möjligt att klackbaren på hörnet skulle lyckas.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in