Citat:
Ursprungligen postat av
MangoChutney
Med tanke på Milans ekonomi och hur det sett ut spelmässigt de senaste säsongerna är det nog fel att kalla dem toppaspirerande. Vad jag förstått av italienska medier så är Milan i en svår ekonomisk sits med en ägare som inte har råd att hålla klubben uppe på samma nivåer som tidigare. Inte alls säkert det är serie A som är på dekis men Milan är det och får nog vara glada för vad de kan få av smulor och spillror på transfermarknaden just nu.
Det där att man är i en svår ekonomisk sits är lite av en oxymoron. Det saknas inte pengar i Berlusconifamiljen direkt, verkar snarare som att intresset för att driva klubben som en toppaspirant inte finns längre. Det verkar förövrigt inte finnas något intresse alls från italienskt håll att verkligen satsa och försöka förbättra italiensk fotboll. Det finns inga planer på hur man ska bli bättre på marknadsföring och kunna dra till sig mer sponsorer eller liknande. Det finns inget nytänkande och ingen tillstymmelse till att försöka få in kapital så att man kan renovera eller bygga om arenorna.
Det är bara att kolla på Napoli som är en relativt välskött klubb med italienska mått mätt. Di Laurentiis har gått ut med att man verkligen ska satsa och försöka vinna ligan samt ta sig till CL. Vad hände med den satsningen? Kolla bara på Napolis ageranden under sommaren. Man har sålt spelare utan att förstärka vettigt. Luften gick säkert ur helt när man inte kvalificerade sig för CL.
Det är klart att ekonomin i Italien är risig och sätter käppar i hjulet. Men jag köper inte det som argument till varför klubbar i Italien har så låg målsättning bland sina ägare. Det har sett ut så här i ligan i över 15 år. Men bara för ett par år sedan kunde lag som Inter och Milan locka till sig förhållandevis bra spelare och ta sig till CL år efter år.
Det blir bara sämre och sämre men jag ser inga förändringar i sikte. Det ser fan förjävligt ut. Och sorgligt för oss som har växt upp med italiensk fotboll och inte den där jävla tipsextra det talas om i Sverige hela tiden när man går bakåt i tiden. På sikt tror jag Serie A kommer sälja ut sig till rika asiater, araber och ryssar. Kanske kan det bli en skjuts sportsligt.
Förstår faktiskt inte folk som klagar på den utvecklingen. De italienska ägarna har ju visat sig vara sjukt inkompetenta och fega.