2014-05-11, 21:59
Medlem
Hej alla ni som vet.

hur ligger det till med virus till mac nufrtiden? borde jag ha ett virusprogram?

jag har en macbook pro retina frn frra ret.
Citera
2014-05-11, 22:00
Medlem
cammos avatar
Nej, du behver inget virusprogram fr Mac.
Citera
2014-05-11, 22:04
Medlem
jag har ftt reda p att folk i kina och usa frsker logga in p mitt mailkonto och misstnker drfr att det kan finnas en keylogger p min dator. men du menar att det inte r mjligt och att de frr tag p lsenordet p ngot annat stt.
Citera
2014-05-11, 22:12
Medlem
DigGaNs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kent.brockman
jag har ftt reda p att folk i kina och usa frsker logga in p mitt mailkonto och misstnker drfr att det kan finnas en keylogger p min dator. men du menar att det inte r mjligt och att de frr tag p lsenordet p ngot annat stt.

Som alltid nr ett system har blivit "compromised" (vad skulle vara det svenska ordet?) s kan du anta att systemet r helt t helvete och det enda du kan gra r att ominstallera dator. Gr detta och bytt lsenord. Var frsiktig med vad du laddar ner i framtiden.
Citera
2014-05-11, 22:22
Medlem
sven33s avatar
Citat:

r det den enda anledningen? Har du anvnt samma lsenord p ngon annan site? Har du ngon gng loggat in p ditt mailkonto p tex ett internetcaf,hotell eller annan dator som anvnds av andra?

Om svaret r ja p ngon av frgorna och om du inte har andra indikationer knns keylogger minst sagt lngskt som en frklaring.

Gr det ens att installera en keylogger p en mac utan datorns lsenord?
Senast redigerad av sven33 2014-05-11 kl. 22:30.
Citera
2014-05-11, 22:26
Medlem
DigGaNs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sven33
r det den enda anledningen? Har du anvnt samma lsenord p ngon annan site? Har du ngon gng loggat in p ditt mailkonto p tex ett internetkaffe,hotell eller annan dator som anvnds av andra?

Om svaret r ja p ngon av frgorna och om du inte har andra indikationer knns keylogger minst sagt lngskt som en frklaring.

Gr det ens att installera en keylogger p en mac utan datorns lsenord?

Precis som alla system s kan anvndaren bli lurad att installera ett program som ocks installerar ngot annat. r man inte frsiktig s r man krd, oavsett om man anvnder Mac OSX, Windows eller Linux.
Citera
2014-05-11, 22:29
Medlem
sven33s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DigGaN
Precis som alla system s kan anvndaren bli lurad att installera ett program som ocks installerar ngot annat. r man inte frsiktig s r man krd, oavsett om man anvnder Mac OSX, Windows eller Linux.

Sjlvklart men det krvs fortfarande att du fysiskt installerar det och skriver in lsenordet? I sdana fall br man vara helt sker om man bara installerar vanliga program frn respekterade utvecklare.
Citera
2014-05-11, 22:36
Medlem
abouts avatar
Ett allmnt tips, ven om du har en mac, r att ha olika lsenord p alla stllen. Man blir ltt frestad att ha samma lsen p bde datorn, facebook och sin mail men vad du gr s ha ALDRIG det! Det kommer hjlpa dig mer n hundra antivirusprogram.
Citera
2014-05-11, 22:36
Medlem
DigGaNs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sven33
Sjlvklart men det krvs fortfarande att du fysiskt installerar det och skriver in lsenordet? I sdana fall br man vara helt sker om man bara installerar vanliga program frn respekterade utvecklare.

Ibland r det inte s ltt. Lt sga att nr Heartbleed hnde s passade en elak jvel p att utnyttja hlet och ndra binra filer fr att inkludera ngot elakt. S nr Lars installerar Filezilla har han ingen aning om att Keylogger9600 har blivit installerat och han skrev glatt in sitt lsenord, det var ju trots allt bara Filezilla (trodde Lars).

Blanda in publika ntverk, oskyddad trafik, kass skerhet overall och vips, du har installerat skit du inte hade ngon aning om att du installerade.

Citat:
Ursprungligen postat av about
Ett allmnt tips, ven om du har en mac, r att ha olika lsenord p alla stllen. Man blir ltt frestad att ha samma lsen p bde datorn, facebook och sin mail men vad du gr s ha ALDRIG det! Det kommer hjlpa dig mer n hundra antivirusprogram.

Bra tips som r ett mste! Chansen r tusen gnger strre att en annan sida (dr du hade samma lsenord) blir hackad innan din egna dator blir och ditt lsenord r i ngon annans hnder. Har du bara det lsenordet fr den sidan s kan elaking ha sitt roliga, med bara ett konto.
Citera
2014-05-12, 00:17
Medlem
Jeppeboypros avatar
Hoppas du menar antivirusprogram, men jag har som andra ocks skrivit att detta oftast inte behvs,men en googling sitter aldrig fel... Hittade ngra sidor som sa att man inte behvde och vissa sa att man behvde...

Har krt F-Secure p Windows som jag tycker fungerar felfritt, fanns ven till Mac kostar dock runt 400 :/

Finns ocks ganska bra gratisprogram, t.ex avast (har ingen erfarenhet, fick fram denna p googlingen)
Citera
2014-05-17, 22:14
Medlem
Dra ner ClamXav. Funkar och r extremt minimalistiskt. Finns hr.

Finns ocks p Mac App Store. Skillnaden r att den versionen inte har en "Sentry"-funktion som kan bevaka vissa mappar som du sjlv anger.
Senast redigerad av Putsch 2014-05-17 kl. 22:16.
Citera
2014-05-20, 10:00
Medlem
Citat:

Om dom bara frsker s r det ju lugnt, kollar du loggen p ditt mailkonto och ser att ngon annan varit inloggad s r det vrre.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in