2014-05-11, 21:59
Medlem
Hej alla ni som vet.

hur ligger det till med virus till mac nuförtiden? borde jag ha ett virusprogram?

jag har en macbook pro retina från förra året.
Citera
2014-05-11, 22:00
Medlem
cammos avatar
Nej, du behöver inget virusprogram för Mac.
Citera
2014-05-11, 22:04
Medlem
jag har fått reda på att folk i kina och usa försöker logga in på mitt mailkonto och misstänker därför att det kan finnas en keylogger på min dator. men du menar att det inte är möjligt och att de fårr tag på lösenordet på något annat sätt.
Citera
2014-05-11, 22:12
Medlem
DigGaNs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kent.brockman
jag har fått reda på att folk i kina och usa försöker logga in på mitt mailkonto och misstänker därför att det kan finnas en keylogger på min dator. men du menar att det inte är möjligt och att de fårr tag på lösenordet på något annat sätt.

Som alltid när ett system har blivit "compromised" (vad skulle vara det svenska ordet?) så kan du anta att systemet är helt åt helvete och det enda du kan göra är att ominstallera dator. Gör detta och bytt lösenord. Var försiktig med vad du laddar ner i framtiden.
Citera
2014-05-11, 22:22
Medlem
sven33s avatar
Citat:

Är det den enda anledningen? Har du använt samma lösenord på någon annan site? Har du någon gång loggat in på ditt mailkonto på tex ett internetcafé,hotell eller annan dator som används av andra?

Om svaret är ja på någon av frågorna och om du inte har andra indikationer känns keylogger minst sagt långsökt som en förklaring.

Går det ens att installera en keylogger på en mac utan datorns lösenord?
Senast redigerad av sven33 2014-05-11 kl. 22:30.
Citera
2014-05-11, 22:26
Medlem
DigGaNs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sven33
Är det den enda anledningen? Har du använt samma lösenord på någon annan site? Har du någon gång loggat in på ditt mailkonto på tex ett internetkaffe,hotell eller annan dator som används av andra?

Om svaret är ja på någon av frågorna och om du inte har andra indikationer känns keylogger minst sagt långsökt som en förklaring.

Går det ens att installera en keylogger på en mac utan datorns lösenord?

Precis som alla system så kan användaren bli lurad att installera ett program som också installerar något annat. Är man inte försiktig så är man körd, oavsett om man använder Mac OSX, Windows eller Linux.
Citera
2014-05-11, 22:29
Medlem
sven33s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DigGaN
Precis som alla system så kan användaren bli lurad att installera ett program som också installerar något annat. Är man inte försiktig så är man körd, oavsett om man använder Mac OSX, Windows eller Linux.

Självklart men det krävs fortfarande att du fysiskt installerar det och skriver in lösenordet? I sådana fall bör man vara helt säker om man bara installerar vanliga program från respekterade utvecklare.
Citera
2014-05-11, 22:36
Medlem
abouts avatar
Ett allmänt tips, även om du har en mac, är att ha olika lösenord på alla ställen. Man blir lätt frestad att ha samma lösen på både datorn, facebook och sin mail men vad du gör så ha ALDRIG det! Det kommer hjälpa dig mer än hundra antivirusprogram.
Citera
2014-05-11, 22:36
Medlem
DigGaNs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sven33
Självklart men det krävs fortfarande att du fysiskt installerar det och skriver in lösenordet? I sådana fall bör man vara helt säker om man bara installerar vanliga program från respekterade utvecklare.

Ibland är det inte så lätt. Låt säga att när Heartbleed hände så passade en elak jävel på att utnyttja hålet och ändra binära filer för att inkludera något elakt. Så när Lars installerar Filezilla har han ingen aning om att Keylogger9600 har blivit installerat och han skrev glatt in sitt lösenord, det var ju trots allt bara Filezilla (trodde Lars).

Blanda in publika nätverk, oskyddad trafik, kass säkerhet overall och vips, du har installerat skit du inte hade någon aning om att du installerade.

Citat:
Ursprungligen postat av about
Ett allmänt tips, även om du har en mac, är att ha olika lösenord på alla ställen. Man blir lätt frestad att ha samma lösen på både datorn, facebook och sin mail men vad du gör så ha ALDRIG det! Det kommer hjälpa dig mer än hundra antivirusprogram.

Bra tips som är ett måste! Chansen är tusen gånger större att en annan sida (där du hade samma lösenord) blir hackad innan din egna dator blir och ditt lösenord är i någon annans händer. Har du bara det lösenordet för den sidan så kan elaking ha sitt roliga, med bara ett konto.
Citera
2014-05-12, 00:17
Medlem
Jeppeboypros avatar
Hoppas du menar antivirusprogram, men jag har som andra också skrivit att detta oftast inte behövs,men en googling sitter aldrig fel... Hittade några sidor som sa att man inte behövde och vissa sa att man behövde...

Har kört F-Secure på Windows som jag tycker fungerar felfritt, fanns även till Mac kostar dock runt 400 :/

Finns också ganska bra gratisprogram, t.ex avast (har ingen erfarenhet, fick fram denna på googlingen)
Citera
2014-05-17, 22:14
Medlem
Dra ner ClamXav. Funkar och är extremt minimalistiskt. Finns här.

Finns också på Mac App Store. Skillnaden är att den versionen inte har en "Sentry"-funktion som kan bevaka vissa mappar som du själv anger.
Senast redigerad av Putsch 2014-05-17 kl. 22:16.
Citera
2014-05-20, 10:00
Medlem
Citat:

Om dom bara försöker så är det ju lugnt, kollar du loggen på ditt mailkonto och ser att någon annan varit inloggad så är det värre.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in