2014-05-11, 20:17
Medlem
Jag har tänkt på en sak. Nog för att vi lever i ett konsumtionssamhälle där folk är belånade högt och lågt, men just när det kommer till (vi kan kalla det "efter-köp"?) produkter till en redan dyr produkt blir det väl ändå lite.... fel?

Man köper en ny Iphone för säg 6000kr, och det första man måste köpa till är ett displayskydd för att man är så rädd om sin telefon.

Man kanske köper en bil för säg 500 000kr och det första man gör är att man lack-konserverar den för kanske 15000kr för att "skydda lacken".

Listan kan säkert göras hur lång som helst, men frågan blir väl varför kan inte leverantören redan från början göra sin produkt "färdig"? Tekniken för att göra exempelvis en display till en mobiltelefon mycket mer hållbar måste ju finnas, och om man köper en mobiltelefon för 6000kr är det väl inte för mycket begärt att den ska "hålla"? Borde inte detta ligga lite i tillverkarens intresse, eller är de i maskopi med leverantörer av just displayskydd?
Citera
2014-05-11, 20:22
Medlem
NovaOculuss avatar
Det är lättare att sälja en bil för 500.000 än 600.000

Utbytbara delar kan dessutom uppdateras mer ofta än en hel bil.
Citera
2014-05-11, 20:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NovaOculus
Det är lättare att sälja en bil för 500.000 än 600.000

Utbytbara delar kan dessutom uppdateras mer ofta än en hel bil.

Fast om man nu köper en bil för 500000kr, är det då "rimligt" att man "måste" köpa en lackkonservering direkt efteråt? Borde inte lacken vara av såpass bra kvalité att man kan låta bli detta?
Citera
2014-05-11, 20:37
Medlem
Bbobis avatar
Ofta tjänar inte företag några större pengar på sina varor utan snarare på de andra kostnader produkten medför.

Displayskydd fick jag med min Xperia Z när jag köpte den. Köper man Iphone får man väll skylla sig själv.

Angående att lämna in sin bil på lackförsegling eller vad det nu kallas.... Varför ska biltillverkarna göra det? Många ger dessutom långa rostgarantier på sina bilar. För den som inte ska ha bilen i 20år är det nog mindre intressant dessutom.
Citera
2014-05-11, 21:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bbobi
Ofta tjänar inte företag några större pengar på sina varor utan snarare på de andra kostnader produkten medför.

Displayskydd fick jag med min Xperia Z när jag köpte den. Köper man Iphone får man väll skylla sig själv.

Angående att lämna in sin bil på lackförsegling eller vad det nu kallas.... Varför ska biltillverkarna göra det? Många ger dessutom långa rostgarantier på sina bilar. För den som inte ska ha bilen i 20år är det nog mindre intressant dessutom.

Fast Volvo (till exempel) lackkonserverar inte, det gör Ditec, Permashine mfl. och såvitt jag vet äger Volvo inte dessa företag.
Citera
2014-05-11, 21:16
Medlem
anonym.hedonists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PakladdaKocken
Jag har tänkt på en sak. Nog för att vi lever i ett konsumtionssamhälle där folk är belånade högt och lågt, men just när det kommer till (vi kan kalla det "efter-köp"?) produkter till en redan dyr produkt blir det väl ändå lite.... fel?

Man köper en ny Iphone för säg 6000kr, och det första man måste köpa till är ett displayskydd för att man är så rädd om sin telefon.

Man kanske köper en bil för säg 500 000kr och det första man gör är att man lack-konserverar den för kanske 15000kr för att "skydda lacken".

Listan kan säkert göras hur lång som helst, men frågan blir väl varför kan inte leverantören redan från början göra sin produkt "färdig"? Tekniken för att göra exempelvis en display till en mobiltelefon mycket mer hållbar måste ju finnas, och om man köper en mobiltelefon för 6000kr är det väl inte för mycket begärt att den ska "hålla"? Borde inte detta ligga lite i tillverkarens intresse, eller är de i maskopi med leverantörer av just displayskydd?
Det ligger givetvis inte hos produktskaparens intresse att INTE mjölka pengar från kunden. Det mesta som är massproducerat är designat att hålla x-mängd tid för att du skall köpa mera skit.
Citera
2014-05-11, 21:28
Medlem
Bbobis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PakladdaKocken
Fast Volvo (till exempel) lackkonserverar inte, det gör Ditec, Permashine mfl. och såvitt jag vet äger Volvo inte dessa företag.

Jaha? Har jag sagt att volvo gör det då alltså?
Citera
2014-05-12, 09:45
Medlem
Conceptions avatar
Jag håller inte med dig alls.

De produkterna du radar upp är ju helt fungerande i sig själva. Skydden är ju ett slags tillägg som egentligen inte behövs om man inte själv vill ha det. Produkten blir ju inte bättre för det. Bara mer hållbar. Fråga dig istället varför då andra Iphone användare måste köpa ett displayskydd fast de inte anser sig själva behöva det?

Jämför med att gå och köpa vaniljglass i en butik. Bara för att vaniljglass av vissa kanske anses mer komplett med chokladsås så måste man inte köpa dessa ihop.

Nej, mer val till folket istället så man kan välja att köpa precis det som passar en bäst.
Citera
2014-05-12, 11:23
Medlem
Celenos avatar
Dagens glas för mobiltelefoner är ett under av hållbarhet. Helt fantastiskt glas skulle jag vilja påstå. Att påstå att mobiltillverkarna inte köper tillräckligt bra glas tycker jag är ett konstigt påstående.

Sen kan ju givetvis konsumenten klä sin telefon i hur många lager gummi som helst om han vill.

Vad som är konstigt med dagens konsumtionssamhälle är något helt annat IMO, men det är OT.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in