2014-05-11, 15:50
Medlem
Jag vill slänga allt mitt hat mot alla banker som ska vara så jobbiga och inte tillåta överföringar mellan konton på helger? Vad stoppar dem egentligen då det enda utförs automatiskt utan mänsklig interaktion på banken? Varför kan man inte då låta dessa pengar föras över precis när man vill? Nu had ejag dåligt med pengar i helgen, lyckades lösa så att en bekant kunde låna ut. Men NEJ dessa pengar skulle jag inte få när jag behövde dem som mest.

Tack alla banker för erat usla system..

ville bara skriva av mig..

Nu undrar ni vad vi ska diskutera? Varför är bankernas helger så j*vla heliga?
Citera
2014-05-11, 16:47
Medlem
DrPretentiouss avatar
Om båda har samma bank så sker det väl på direkten?

Om det gäller överföring mellan banker så finns det ju ett visst behov av grov översyn, och det sker på helt enkelt på bankdagar.

Sen så har ju faktiskt bankerna gått ihop om en lösning som fungerar dygnet runt och på direkten:
https://www.getswish.se/sa-fungerar-det

Ett samarbete mellan
Danske Bank Handelsbanken Länsförsäkringar Nordea SEB Skandia Swedbank och Sparbankerna

Nästa gång du hamnar i knipa under helgen, be din kompis swisha pengar till dig.
Citera
2014-05-11, 17:40
Medlem
Diablo1118s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kungconny88
Jag vill slänga allt mitt hat mot alla banker som ska vara så jobbiga och inte tillåta överföringar mellan konton på helger? Vad stoppar dem egentligen då det enda utförs automatiskt utan mänsklig interaktion på banken? Varför kan man inte då låta dessa pengar föras över precis när man vill? Nu had ejag dåligt med pengar i helgen, lyckades lösa så att en bekant kunde låna ut. Men NEJ dessa pengar skulle jag inte få när jag behövde dem som mest.

Tack alla banker för erat usla system..

ville bara skriva av mig..

Nu undrar ni vad vi ska diskutera? Varför är bankernas helger så j*vla heliga?

Tror det har med säkerhet att göra. Svårare att hålla koll på transaktioner som inte är "lagliga" om ingen övervakar. Säkert också svårt att få kontakt mellan olika banker för att se om allt är okej osv.

Sen är det säkert dyrt att ta in personal som övervakar över helgen och ska de göra det drabbar det alla kunder i form av högre avgifter. För min del klarar jag mig utan.
Citera
2014-05-11, 17:49
Medlem
Frågan ska helt adresseras till våra politiker. Att banker inte kan föra över pengar mellan varandra beror på att Riksbankens RIX inte gör körningar på helger. En handfull banker har försökt komma runt detta med ett eget utvecklat system, Swish men det är långt ifrån alla banker som är med.

Uppvakta dina politiker och kräv att Riksbanken ska lämna 60-talet och gå in i 2000-talet.

http://www.riksbank.se/sv/Finansiell...ssystemet-RIX/
http://www.riksbank.se/sv/Finansiell...trukturen/RIX/
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in