2005-08-17, 23:02
Medlem
Jag använder ordet "hänga" ganska frekvent. Tror att jag började med det lite som ett skämt, men numera ingår det i min dagliga vokabulär.
Med ordet menar jag att jag gör i stort sätt ingenting. Jag hänger hemma, hänger med någon kompis, hänger i en park. Osv.

Jag är själv född på mitten av 80-talet och de flesta av mina jämnåriga vänner förstår vad jag menar.
Men använder jag det bland äldre människor, alltså 70-talister och äldre ser de helt frågande ut.

Är "hänga" ett generationsord eller ett allmänt vedertaget uttryck?
Citera
2005-08-18, 13:36
Medlem
skitsillens avatar
På 70-talet, då jag växte upp, sa vi "hänga" om att befinna sig på ett plats utan att göra något speciellt. Så särskilt nytt är det inte, men kanske regionalt. Det var i alla fall ett modeuttryck i de kretsar jag umgicks i då. Numera använder använder jag sällan eller aldrig uttrycket.
Citera
2005-08-18, 14:12
Medlem
eantrs avatar
Hej!

Sitter och tänker... en jacka på en krok hänger. Den är avslappnad, gör ingenting, bara finns där. När armarna är längs kroppen, dvs inte arbetar så hänger dom också.

Tänk om uttrycket har börjat, inte hos ungdomen som du skriver utan som ett klagomål från de äldre. Drängen eller en pojke vilar två minuter från sysslorna varpå någon skriker "Stå inte där och häng.... (med armarna/som en säck potatis).

Till slut är det ledigt och vad vill man göra då... ahh varför inte bara hänga!

Långsökt kanske.
Citera
2005-08-18, 14:28
Medlem
PiLLerILLers avatar
Det är väl en direktöversättning av engelskans "hang around".
Citera
2005-08-18, 14:30
Medlem
roadrashs avatar
Skulle tro att det kommer från engelskans hang out [with friends]
Citera
2005-08-18, 21:23
Medlem
papa_ogens avatar
Säger softa istället, är uppväxt i början på 80-talet
Citera
2005-08-18, 22:51
Medlem
Bruce Waynes avatar
Hänga användes rätt ofta på 80-talet.. jag är född 1975.. Fast idag hör jag det sällan.. Känns som ett rätt typiskt 70- & 80-talsuttryck.
Citera
2005-08-19, 19:11
Medlem
IMPlicits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av papa_ogen
Säger softa istället, är uppväxt i början på 80-talet
"Softa" är ett av de fulaste uttrycken jag någonsin hört. Det värsta är dock när man kombinerar det med "fett" ("Vi softar fett"). Usch.
Om jag använder "hänga" så är det i samband med internet. T.ex. "Jag hänger på flashback".
Citera
2005-08-19, 19:15
insomnias avatar
Använder också hänga rätt frekvent. Har använt det så länge jag man minnas, likaså alla man känner i stort sett.
Citera
2005-08-19, 20:20
Medlem
papa_ogens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMPlicit
"Softa" är ett av de fulaste uttrycken jag någonsin hört. Det värsta är dock när man kombinerar det med "fett" ("Vi softar fett"). Usch.
Om jag använder "hänga" så är det i samband med internet. T.ex. "Jag hänger på flashback".

softa, chilla du vet uppvuxen i hooden...

Hänga använder jag när nån frågar hur jag mår el likn.

ex:

"Hur e läget?"

"Jo tack, den hänger å dinglar."
Citera
2005-08-19, 21:06
Medlem
Truxas avatar
Den vidriga Sanna Bråding använder ordet "hänga" i tid och otid.
Jag klarar inte av henne! Mest kanske just för allt Hängande?
Citera
2005-08-24, 19:59
Medlem
Gammal Hårdrockares avatar
Jag är född på sextiotalet och vi använde alltid ordet "hänga" och jag gör det fortfarande.
Men vissa andra ord och beskrivningar som jag använder låter antagligen som rena fornnordiskan för ungdomarna. För ett tag sedan så höll jag på att köra på en långhårig jävla knarkare som gick rätt ut i gatan
-"Sådana där jävla hippies borde skjutas i gryningen!"
Skrek jag och exets lillasyrra som satt intill mig och som jag skulle skjutsa till sitt fjantiga jävla universitet (eller va fan förvaringsplatserna för ungdomen nu kallas?) tittade på mig som om jag vore hundra år. Vad är en hippie?
Jag använder mig också av beskrivningen "Ballt", det tror jag är ett bortglömt ord, likaså "häftigt" och "coolt". Tror jag i alla fall.

Lärare kallar jag förresten adjunkt och trummis heter batterist. Skämtade bara!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in