Jag tänkte formatera min Asus Zenbook som hade Windows 8.1 på sig. Datorn är av modell UX32VD, och jag formaterade via Inställningar -> Återställning -> Ominstallera Windows, alltså jag startade inte om datorn och bootade med ett medium. Mitt i processen så märker jag att jag sparkat ut laddaren ur eluttaget, och datorn fick till slut slut på batteri. När den hade kommit ca 70% i "Datorn återställs..." så stängdes den av.
Jag sätter i laddaren och startar datorn och möts då av en blå skärm där det står "Recovery, error code 0xc0000034". Jag har googlat och svaret jag finner är att använda en s.k. recovery-disk, men jag har ingen utan använder denna USB-istället. Jag hade däremot Ubuntu installerat på datorn, så jag bootar in dit, öppnar GParted och raderar alla partitioner som jag hittar på datorn. Den är nu helt tom förutom en liten partition där själva Ubuntu var (som jag nu inte kan boota in i).
Problem
När jag startar datorn kommer jag direkt till BIOS, och där finns inga inställningar som jag kan manipulera. Jag har inte alternativ att ändra/lägga till boot-options, utan endast radera boot-options (och det finns inga boot-options).
Datorn har ingen CD-lucka, utan endast USB-portar. Vad jag gör just nu är att skapa en bootbar USB med crackat Windows 8.1 och förhoppningsvis nå resultat den vägen.
Vad har hänt och hur löser jag det? Är boota med USB rätta vägen?
Om du har kvar Ubuntu ska du väl åtminstone kunna komma dit? Har du windows 8,1 på en skiva kan du köpa/låna en extern cd-läsare och försöka den vägen. Det borde nog inte fungera dock, men testa.
Jag gjorde en bootbar USB med ubuntu med uNetBootin, och jag har nu kirrat alltihopa. Jag funderar på att lägga in Windows i en virtuell maskin och köra Ubuntu huvudsakligen.
Sparar denna tråd dock ifall någon har något svar.