2014-05-10, 18:48
  #1
Medlem
sofiabolls avatar
Testade kvarg för första gången igår, och det var inte speciellt gott så jag tänkte köpa frysta bär att ha i (hallon, jordgubbar, blåbär osv).

Men jag är lite "orolig" för just frysta bär, eftersom att jag läst SÅ många gånger på aftonbladet bl.a. att folk har blivit "magsjuka" av dom (iallafall jättedåliga i magen).
Så vad kan man göra? Räcker det med att man tinar/värmer dom i micron så försvinner bakterierna?

Jag tänker inte köpa färska bär.
Citera
2014-05-10, 18:55
  #2
Medlem
Istället för bär kan du köpa Fun Light att blanda ut, blir väldigt gott. Nästan godare än att dricka skiten.
Citera
2014-05-10, 18:58
  #3
Medlem
Har inte sett någon update om detta.. Så tror att man ska fortsätta koka dom (i minst en min)
Citera
2014-05-10, 19:07
  #4
Medlem
liljenstars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av youngirl
Har inte sett någon update om detta.. Så tror att man ska fortsätta koka dom (i minst en min)

Nu läser jag inte aftonbladet och därför har denna horribla nyhet gått mig obemärkt förbi.
Däremot äter jag frysta bär dagligen av olika fabrikat och mår alldeles utmärkt.
Citera
2014-05-10, 19:15
  #5
Medlem
Sophisticatedcutiepies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sofiaboll
Testade kvarg för första gången igår, och det var inte speciellt gott så jag tänkte köpa frysta bär att ha i (hallon, jordgubbar, blåbär osv).

Men jag är lite "orolig" för just frysta bär, eftersom att jag läst SÅ många gånger på aftonbladet bl.a. att folk har blivit "magsjuka" av dom (iallafall jättedåliga i magen).
Så vad kan man göra? Räcker det med att man tinar/värmer dom i micron så försvinner bakterierna?

Jag tänker inte köpa färska bär.

Dom frysta bären som det var problem med, var frysta jordgubbar från något land i öst. Faran var över för flera månader tillbaka -så det går alltså alldeles utmärkt att äta frysta jordgubbar nu. Övriga bär har det inte varit någon fara med.

Är du orolig lik förbannat, så kokar du bären i ett par minuter.

Du kan ju prova kvarg med hallon eller vanilj om du inte tycker om den naturella. Dom är jättegoda.
Citera
2014-05-10, 19:50
  #6
Medlem
sofiabolls avatar
Tack för alla svar! Ska testa med fun light i imorgon! Annars kan jag ju köpa dom med jordgubbssmak som någon skrev
Citera
2014-05-10, 20:02
  #7
Medlem
MeanMEs avatar
Koka de ett par minuter så blir du av med evt bakterier och dvärgbandmask om du är rädd för det.
Citera
2014-05-10, 20:19
  #8
Medlem
sofiabolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MeanME
Koka de ett par minuter så blir du av med evt bakterier och dvärgbandmask om du är rädd för det.
Ska jag he i hallonen i vattnet direkt eller när det börjar koka?
Citera
2014-05-10, 20:54
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sofiaboll
Ska jag he i hallonen i vattnet direkt eller när det börjar koka?

Borde inte spela någon roll, så länge dom kokar. Dock så hade jag skippat vattnet helt och bara kört med hallonen. Dom är ju frysta och borde släppa en del vatten, har man i för mycket vatten annars så blir det ju en soppa av det bara.
Citera
2014-05-10, 20:54
  #10
Medlem
Rätt säker på att du bör koka bären i sig själva, de innehåller ju en del vätska.
Ska man blanda in vatten blir det nog en ohelig sörja när man kombinerar med kvarg.


Woops, för långsam.
Citera
2014-05-10, 21:01
  #11
Medlem
Sophisticatedcutiepies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lorddesh
Rätt säker på att du bör koka bären i sig själva, de innehåller ju en del vätska.
Ska man blanda in vatten blir det nog en ohelig sörja när man kombinerar med kvarg.


Woops, för långsam.

Nej, kokar man enbart bär så svider dom sig i kastrullen. Lite kallt vatten bör man ha.
Citera
2014-05-10, 21:10
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sophisticatedcutiepie
Nej, kokar man enbart bär så svider dom sig i kastrullen. Lite kallt vatten bör man ha.

Om man kör på full värme och går och tittar på tv ja. Har man medeltemp och rör samtidigt så funkar det fint. Man kan dock ha i ett skvätt citron och socker för smakens skull. Men det är onödigt att ha i extra vatten. Tycker jag iaf.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in