Citat:
Ursprungligen postat av
sofiaboll
Testade kvarg för första gången igår, och det var inte speciellt gott så jag tänkte köpa frysta bär att ha i (hallon, jordgubbar, blåbär osv).
Men jag är lite "orolig" för just frysta bär, eftersom att jag läst SÅ många gånger på aftonbladet bl.a. att folk har blivit "magsjuka" av dom (iallafall jättedåliga i magen).
Så vad kan man göra? Räcker det med att man tinar/värmer dom i micron så försvinner bakterierna?
Jag tänker inte köpa färska bär.
Dom frysta bären som det var problem med, var frysta jordgubbar från något land i öst. Faran var över för flera månader tillbaka -så det går alltså alldeles utmärkt att äta frysta jordgubbar nu. Övriga bär har det inte varit någon fara med.
Är du orolig lik förbannat, så kokar du bären i ett par minuter.
Du kan ju prova kvarg med hallon eller vanilj om du inte tycker om den naturella. Dom är jättegoda.