• 5
  • 6
2014-05-14, 19:02
Medlem
Rakiis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rembrandth
Okej, ja då förstår jag hur du menar. Vissa av dessa filmerna (inte Hunger Games och Transformers ) kanske är på gränsen till vad som är mainstream och vad som inte är det?

Alla amerikanska Hollywoodfilmer och de utländska Oscarsvinnarna som City of God är ju mainstream, åtminstone i mina ögon.
Citera
2014-05-14, 19:22
Medlem
Rembrandths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rakii
Alla amerikanska Hollywoodfilmer och de utländska Oscarsvinnarna som City of God är ju mainstream, åtminstone i mina ögon.

Som jag skrev i ett tidigare inlägg hamnade City of God i listan av misstag (letade upp filmerna och skrev det inlägget mitt i natten, därför blev det fel). Men är fler av de filmerna på listan Hollywoodfilmer och Oscarsvinnare då, om man bortser från City of God?
Citera
2014-05-14, 20:55
Medlem
Rakiis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rembrandth
Men är fler av de filmerna på listan Hollywoodfilmer och Oscarsvinnare då, om man bortser från City of God?

De flesta amerikanska filmer på listan är Hollywoodfilmer med kända skådespelare om inte alls på listan.
Citera
2014-05-14, 22:24
Medlem
Rembranth: Många av filmerna på din exempel lista är vad som populärt kallades B-film förr, några få är lite smalare och resten ren mainstream.
vissa som man kan klassa som B-film kan man direkt hoppa över, idag har de där gränserna luckrats upp.
Mainstream och B-film är idag samma sak men är bättre tillverkade än för 40 år sedan.

Transformer skulle ha varit en film gjord av ett undanskymt filmbolag för en ganska billig penning på 1960-talet, idag görs sådana filmer för en överdriven budget och nu görs dessa filmer av de gamla klassiska filmbolagen som MGM, Colombia, Paramount, Warner Brothers m.f.l.

Det görs mer ren skitfilm idag som för 20 år sedan aldrig ens skulle kommit ut på video, idag dyker det mesta upp i Sverige, och då är det svårare att hitta de verkliga guldkornen.

Om du bor i antingen Göteborg, Malmö eller Stockholm skulle du kunna lösa medlemskap i Cinemateket och vara med där i säg 5 år, på den tiden kommer du hinna se de mest väsentliga filmerna som man bör se.
Hyr DVD på bibliotek, de är bra på att köpa in film från olika delar av världen, eller läs följande tre böcker då får man en heltäckande guide över det sevärda.

1001 filmer du måste se innan du dör
100 klassiska filmer, den finns på närmsta Ica Maxi tillexempel och är suverän på bra amerikansk-engelsk film
Det här är film, filmhistorik från 1895 till nutid med mängder av filmtips.
Citera
2014-05-15, 16:22
Medlem
Rembrandths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr-Mr
Rembranth: Många av filmerna på din exempel lista är vad som populärt kallades B-film förr, några få är lite smalare och resten ren mainstream.
vissa som man kan klassa som B-film kan man direkt hoppa över, idag har de där gränserna luckrats upp.
Mainstream och B-film är idag samma sak men är bättre tillverkade än för 40 år sedan.

Transformer skulle ha varit en film gjord av ett undanskymt filmbolag för en ganska billig penning på 1960-talet, idag görs sådana filmer för en överdriven budget och nu görs dessa filmer av de gamla klassiska filmbolagen som MGM, Colombia, Paramount, Warner Brothers m.f.l.

Det görs mer ren skitfilm idag som för 20 år sedan aldrig ens skulle kommit ut på video, idag dyker det mesta upp i Sverige, och då är det svårare att hitta de verkliga guldkornen.

Om du bor i antingen Göteborg, Malmö eller Stockholm skulle du kunna lösa medlemskap i Cinemateket och vara med där i säg 5 år, på den tiden kommer du hinna se de mest väsentliga filmerna som man bör se.
Hyr DVD på bibliotek, de är bra på att köpa in film från olika delar av världen, eller läs följande tre böcker då får man en heltäckande guide över det sevärda.

1001 filmer du måste se innan du dör
100 klassiska filmer, den finns på närmsta Ica Maxi tillexempel och är suverän på bra amerikansk-engelsk film
Det här är film, filmhistorik från 1895 till nutid med mängder av filmtips.

Tack för tipsen, "1001 filmer du måste se innan du dör" står faktiskt i bokhyllan här hemma, får väl plöja igenom alla titlar som står nämnda i den som jag inte redan har sett!
Citera
  • 5
  • 6

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in