2014-05-09, 20:22
Medlem
Kratss avatar
Tjena!

Som rubriken lyder,

Vad trodde du om droger (i allmänhet) eller drogen (specifik drog) innan du läste om den eller eventuellt testade den?

Jag börjar som ett exempel på svar jag önskar.

Droger i allmänhet

Innan jag läste något om droger hade jag fått intrycket av att i princip alla olagliga droger kommer leda till din död om du så bara testar en gång. Trodde att droger var någonting psykopater använde sig av, i alla fall någonting jag själv aldrig skulle kunna njuta av. Hade även fått för mig att under tiden man är påverkad av droger så blir man en helt annan person som tex. bara skulle kunna gå ut och knivhugga någon för skoj skull.

Specifika droger

Cannabis
Trodde denna drogen i princip endast brukades av "gangsters", kriminella typer med hip-hop stil. Ruset trodde jag att man blev totalt dum i huvudet av, alltså att hjärnan stängdes av helt och hållet, och att man i princip bara skulle sitta och inte förstå ett skit.

Ecstasy
Visste att drogen var förknippad med rave, trodde att man skulle bli helt speedad och sluta känna trötthet så att man på så vis skulle kunna dansa längre. Trodde att denna drog bokstavligt talat stekte din hjärna så att man bara efter några få gångers bruk skulle bli helt jävla dum i huvudet, permanent.

LSD
Var helt säker på att man skulle se random, riktigt konkreta hallucinationer om man använde sig av denna drog. Du skulle se rosa elefanter flyga omkring, troll gå vid din sida, träd skulle prata med dig osv. Trodde inte ruset skulle påverka ditt tänkande, endast ge sjuka hallucinationer.

Amfetamin
Denna drog förknippade jag med uteliggare man såg på stan, drogen skulle förstöra ditt liv totalt, lika illa som heroin. Hade ingen uppfattning om ruset.

Hoppas ni finner denna tråd intressant, samt skriver era gamla uppfattningar om droger

Krats
Citera
2014-05-09, 20:26
Bannlyst
Jag har en gång i mitt liv varit en rabiat cannabismotståndare, efter det blev jag nyfiken på det och trodde tyckte att alla haschrökande hippies med sitt peace and love blev mer mysigt än störigt, sedan provade jag det och det var inte alls särskilt mycket flower power såsom jag hade förväntat mig att det var.
Citera
2014-05-09, 20:28
Medlem
Hade sett musikvideon till The Knifes- Silent Shout på TV som liten vilket gav mig ett troget intryck.
Även förstås att ALLA droger var 1way extremt beroendeframkallande, 1 hit and you are stuck 4ever ala meth-not even once kampanjen .
Senast redigerad av Terrorbyre 2014-05-09 kl. 20:31.
Citera
2014-05-09, 20:29
Medlem
lCARUSs avatar
Även fast detta kanske inte rör trådstarten direkt så skulle det även vara intressant (för en som inte experimenterat så mycket än) att få ta del av era "nya" uppfattningar om samma droger nu i efterhand.
Citera
2014-05-09, 20:34
Medlem
Riktigt intressant tråd. Den här kommer jag att följa!

Personligen kan jag endast relatera till liknande när jag var mindre eftersom att jag började läsa mycket om droger på Internet redan när jag 15 år gammal och hade läst mycket om alla möjliga droger långt innan jag provade dem och således hade jag inte hört från några i umgänget hur folk reagerade eller motsvarande.

Cannabis (i synnerhet marijuana): Det här trodde jag var mer eller mindre vanligt gräs som odlades i varmare länder och som gav ett rus som närmst kunde liknas vid psykopati. Jag trodde ungefär som dig att man skulle bli dum i huvudet och förknippade alltid drogen med kriminella personer som inte var rädda för polisen.

Hasch: På grund av min dåvarande ringa kunskap visste jag inte att hasch var det samma som cannabis och innehöll samma aktiva ämnen som marijuana gjorde. Hasch var något jag förknippade med tunga missbrukare som satt på gatorna och använde nålar samtidigt som de rökte hasch. Jag kategoriserade haschet i samma grupp av droger som heroin på den tiden.

Kokain: Detta trodde jag var ett vitt pulver som gjorde att man kunde få för sig att göra de mest våghalsiga sakerna utan vetskapen om att man är dödlig. Samtidigt som man var påverkad hamnade man i ett psykostillstånd som gjorde att ens självsäkerhet var bortom denna värld och sakta men säkert förstörde din hjärna så att du till slut skulle komma att bli en grönsak.

LSD/psykedeliska hallucinogener: Här trodde jag ungefär som dig; att hallucinationerna skulle vara extremt konkreta och verkliga. Jag trodde också på vad skolan hade sagt om att ifall man använder LSD kommer man att få för sig att man kan flyga, endast på grund av propagandan från 1960 som behandlar en patient som blivit behandlad med enorma mängder LSD och begick ett självmordsförsök genom att slänga sig ut från en byggnad.

Som bonus kan jag klistra in en text som var skriven i ett dokument jag fått genom skolan för några år sedan som ett underlag för fakta i ett arbete jag skulle skriva under terminen. Jag tar med vad de skriver om Ecstasy och LSD.

Myterna lever således kvar, trots att detta utdrag är taget ur ett arbete för ungefär fyra år sedan jämfört med för 15 år sedan jag lärde mig det första gången.
Citera
2014-05-09, 21:47
Medlem
Kratss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lCARUS
Även fast detta kanske inte rör trådstarten direkt så skulle det även vara intressant (för en som inte experimenterat så mycket än) att få ta del av era "nya" uppfattningar om samma droger nu i efterhand.

Bra förslag!

Gör eventuellt en edit i originalposten lite senare!
Citera
2014-05-09, 23:39
Bannlyst
Trodde att det rörde sig om mer öppna människor som vågade tänka annorlunda och bryta normer. Varmare individer med respekt för olikheter och olika livsstilar. Som hade rika och spännande liv.

Sedan märkte jag att de flesta var trångsynta haters med extremt starka behov av gruppidentifikation och som inte kunde tolerera några andra åsikter än deras egna. Mycket lögnare och tjuvar, folk som körde E på ett skogsrave typ och sen rånade nån som däckat på vägen därifrån.

Personer som alltid sa hur allt skulle vara och ansåg att alla som försökte hjälpa folk på riktigt försökte tvinga dem att leva inrutade liv och egentligen ville dem illa. De skulle alltid ha och inget var något deras fel. Man valde en subkultur och gjorde, tänkte, sa allt som hörde den till utan att sticka ut en milimeter. Folk kunde bli utskrattade för fel klädstil på en speciell klubb. De flesta verkade ha fastnat i tonåren helt enkelt. Man skulle alltid klättra upp i hierarkin och se ner på förlorare.

De som kunde hålla sitt drogande på en vettig nivå var dock ofta skönare typer än nykterister och vågade testa saker utan så mycket eftertanke och planerande.
Citera
2014-06-23, 22:13
Medlem
Kratss avatar
Bumpar den här.
Citera
2014-07-02, 22:24
Medlem
orrecrists avatar
Att dom skulle vara mycket bättre
Citera
2014-07-03, 14:54
Medlem
Potatiskorvs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av orrecrist
Att dom skulle vara mycket bättre
Då har du inte testat rätt sorts droger.
Citera
2014-07-03, 16:44
Medlem
Bonnatorps avatar
Jag minns faktiskt inte vad jag trodde om gräs och hasch innan jag provade.
Första gången var när jag precis fyllt 17 och jag hade innan det mest läst det vanliga flashbacktugget om att det är najs, inte så farligt, etc.

När jag väl prövade första gången var det ungefär en halv kubikcentimeter stor bit jag stoppade ner i min pipa (rökte piptobak innan dess) utan att blanda ut med någon tobak.
Ack vad man fick ångra att man trodde man var en stålman. Till en början var det bland det härligaste jag någonsin gjort, benen gungade automatiskt i takt till musiken och jag var allmänt asnöjd.
Drt byttes efter en stund ut mot total förvirring och överväldigande av ruset. Tänkte att jag måste ha gjort något fel och gjorde så klart fler försök vid senare tillfällen, sen var man fast i systemet

Första gången jag provade hallucinogener var dock en myyyyyycket värre historia.
Hade fått hem 10 lappar av någon NBOMe i januari förra året. Hade väl förväntningar som tidigare skribenter sagt, att man skulle se allehanda oknytt och flög omkring, ansikten på väggarna och liknande.
Vad jag däremot var ovetande om är att det kan ta ett bra tag för lappar att kicka in.
Jag och två kompisar tog två var och väntade otåligt, efter en halvtimme tog jag två till då ingen kände av något.
Efter en kvart från andra intaget så tänker jag "amen vafan, lika bra att slänga i sig resten så man inte blir helt blås på konfekten". Slutade alltså med att jag slängt i mig SEX lappar RC-hallucinogent.
Kan väl bara säga att jag aldrig sett en så månghövdad katt blinka i så många färger som jag gjorde då och aldrig hatat mina bästa vänner utan egentlig anledning som jag gjorde.

Efter den händelsen plus en svampincident som slutade på sjukhuset så har jag fått mycket större respekt för hallucinogener, det är bannemej inga leksaker som gräs är i jämförelse!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in