2014-05-09, 13:51
Medlem
02-02-2012s avatar
Har dykt upp en mindre rörelse som postar signaturer i inlägg, dvs en rad eller två och sedan ett inklippt inlägg som separeras med streck. Känns lite som om regelverket borde förtydligas...

Vad tycker ni andra om vad som sker i denna tråd?
(FB) Situationen i Ukraina just nu.
Citera
2014-05-09, 13:56
Medlem
Rosikos avatar
Det är väl främst jourDDptd som inte greppat signatur funktionen..?
Citera
2014-05-09, 13:57
Medlem
Kasperskys avatar
Det bryter säkerligen redan mot Trams och Off-topic vilket det är också. Bara att anmäla.

Sen kan man ju alltid skicka iväg ett PM till dem som tramsar runt.
Citera
2014-05-09, 13:59
Medlem
pickledonions avatar
Tycker det ser synnerligen korkat ut. Det är klart att det är störande. Det finns väl en anledning till att signaturen bara tillåter 5 rader. Att då gå förbi denna begränsning på detta viset tycker jag inte är ok!
Citera
2014-05-09, 14:49
Moderator
^Eazs avatar
Testat att rapportera inläggen?

I grund och botten är det korspostning eftersom användaren postar "samma" inlägg gång på gång.
Citera
2014-05-09, 15:47
Medlem
LFEs avatar
EaZ har rätt. Rapportera bara så försvinner det nog.
Citera
2014-05-09, 18:17
Medlem
bernad_laws avatar
Nej, det är inte okej, och om du tittar i Ukraina-tråden är detta mer eller mindre utrensat nu. Skulle detta upprepas så är det bara att anmäla så kommer aktuella mods att rensa.

Bra att du tar upp det hela, dock!
Senast redigerad av bernad_law 2014-05-09 kl. 18:21.
Citera
2014-05-09, 20:08
Moderator
sm910difs avatar
1-2 rader signatur per inlägg?* Nog för att det inte finns någon given procentsats för när OT-del av inlägg gör hela inlägget OT, att det är beroende på kontext och bedömt på fall till fall-basis är en sak. Men, ställt i proportion till hur många rader Hej Basalorum-OT per inlägg som tillåtits tycker jag det låter som en väldigt hård bedömning här. Jag är genuint nyfiken på om någon mod vill förklara hur de ser på de här olika fallen i relation till varandra. Är det mer okej att skriva nonsens-OT än OT med halvsubstans och struktur? Är OT-inlägg som riskerar att inducera mer OT från andra värre regelbrott än OT-inlägg som inte gör det?

Vad gäller den senare så kan man ju se risken för att de startar OT-sidospår som överhängande i bägge fallen. I det här fallet för att Ukraina-tråden är känslig och säkerligen lättinfekterad, i Basalorum-fallet för att det uppenbarligen triggar folk. Så där är det ju ingen större skillnad egentligen i sak. Bägge de här OT-fallen har ju dessutom irritationsmomentet att de återupprepas i samma form, om och om igen.
Citera
2014-05-09, 20:55
Medlem
bernad_laws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sm910dif
1-2 rader signatur per inlägg?* Nog för att det inte finns någon given procentsats för när OT-del av inlägg gör hela inlägget OT, att det är beroende på kontext och bedömt på fall till fall-basis är en sak. Men, ställt i proportion till hur många rader Hej Basalorum-OT per inlägg som tillåtits tycker jag det låter som en väldigt hård bedömning här. Jag är genuint nyfiken på om någon mod vill förklara hur de ser på de här olika fallen i relation till varandra. Är det mer okej att skriva nonsens-OT än OT med halvsubstans och struktur? Är OT-inlägg som riskerar att inducera mer OT från andra värre regelbrott än OT-inlägg som inte gör det?

Vad gäller den senare så kan man ju se risken för att de startar OT-sidospår som överhängande i bägge fallen. I det här fallet för att Ukraina-tråden är känslig och säkerligen lättinfekterad, i Basalorum-fallet för att det uppenbarligen triggar folk. Så där är det ju ingen större skillnad egentligen i sak. Bägge de här OT-fallen har ju dessutom irritationsmomentet att de återupprepas i samma form, om och om igen.

Det rör sig alltså om runt tio-femton rader med samma meddelande som upprepas i varje inlägg, och detta skall ses som svar på en annan användare som hade kanske fyra-fem rader som ständigt upprepades.

Naturligtvis måste man fundera över gränsdragningsproblematiken, men när tråden blir oläslig på grund av att exakt samma saker upprepas gång efter annan måste det enligt mitt synsätt beivras; det är inte yttrandefrihet att spamma forumet.
Citera
2014-05-09, 21:07
Moderator
sm910difs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bernad_law
Det rör sig alltså om runt tio-femton rader med samma meddelande som upprepas i varje inlägg, och detta skall ses som svar på en annan användare som hade kanske fyra-fem rader som ständigt upprepades.

Naturligtvis måste man fundera över gränsdragningsproblematiken, men när tråden blir oläslig på grund av att exakt samma saker upprepas gång efter annan måste det enligt mitt synsätt beivras; det är inte yttrandefrihet att spamma forumet.
Ja, 10-15 rader är ju något helt annat än 1-2 rader. Jag tog somsagt TS beskrivning som utgångspunkt, fast jag ser nu att han kanske menade att själva inlägget var 1-2 rader.
Citera
2014-05-11, 12:32
Medlem
02-02-2012s avatar
Tack för att du tog tag i detta, du får en puss i ljumsken av moderaten som vill HBT certifiera älderboenden!

Finns det något intresse att diskutera regelverket som stort för jag tycker mig se att det finns ett par figurer som mer arbetar på att tolka det till sin fördel än att ta andemeningen ur att det skall vara möjligt att föra en diskussion på forumet. Vissa kör OT för att avsluta med att citera ett inlägg och ställa en fråga, andra har underliga monologer riktade mot en okänd grupp läsare som inte ens följer med i tråden och oftast är så nära OT man kan komma utan att vara det, några andra verkar mer vara intresserade av att fylla en tråd med trams och statistik som inte mer än tangerer ämnet; de bryr sig sällan om att använda spoilers som jag uppfattat är till för detta, osv.

Kanske den här tråden skall bli en tråd för detta? Vet inte om jag nu gått OT i tråden och kanske borde startat en ny men jag är för lat för att copy-pasta nu...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in