2014-05-09, 01:27
Medlem
freddags avatar
Om man ska grilla något i 5 timmar på en vanlig kolgrill, vad använder man för nått att elda med? Antar att man måste slänga på nytt kol lite då och då? I så fall, hur reglerar man temperaturen? Sorry för newbfrågor.
TAck på förhand,.
Citera
2014-05-09, 01:30
Medlem
micaeles avatar
Vad och varför vill du grilla i fem timmar?
Citera
2014-05-09, 01:34
Medlem
freddags avatar
Typ revben, på indirekt värme. Hur länge brinner kol?
Citera
2014-05-09, 01:36
Medlem
Jokerswes avatar
Gasolgrill på lägre temperatur är väl något som man testat när det ska ligga ett tag.
Det är omöjligt att smågrilla på låg temperatur med en kolgrill. Antingen så glöder de eller så dör den ut.
Det bästa du kan göra är att steka på de och sedan rulla köttbitarna i folie och låta safterna och fylligheten ligga och dra sig där.
Citera
2014-05-09, 02:19
Medlem
christerys avatar
Mja, en skorstenständare som du sen fyller på med nytt glödande kol under tiden är väl en tanke.

Det hjälper om du har en lucka i grillgallret så det är bara att hälla på mer kol när det gamla börjar sina. Annars kan det bli lite pyssligt, men såklart fungerar det utan.
Citera
2014-05-09, 09:49
Medlem
ps870s avatar
Jag har gjort långgrillning flera ggr i min kolgrill.

Se till att du har en bra klotgrill, typ Weber, inte en från OKQ8.

Du kommer behöva fylla på med glödande briketter flera ggr, tänd dessa utanför grillen gärna med en skorstenständare.

Värmen reglerar du med de två ventilerna som finns ovanpå och under. Förhoppningsvis har du en grill med termometer i locket så att du kan testa dig fram till hur ventilerna ska stå för rätt värme.

Använd inte för mkt briketter åt gången då du får för hög temperatur med mycket briketter.

Lyft inte locket i onödan.

Vid långgrillning brukar jag köra med Webers briketter. De brinner längre en vanliga med det är lite bökigt att få igång dem.

På gallret ovanför glöden kan du ställa en mindre behållare som du fyller med t.ex öl och passande kryddor. Vätskan börjar koka och avger fukt vilket ger saftigare kött med god smak. Fyll på med ny vätska när det behövs men se till att det inte är så mycket att det kokar över och blöter glödbädden

Använd rökspån om för att förstärka smaken
Citera
2014-05-09, 11:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av freddag
Om man ska grilla något i 5 timmar på en vanlig kolgrill, vad använder man för nått att elda med? Antar att man måste slänga på nytt kol lite då och då? I så fall, hur reglerar man temperaturen? Sorry för newbfrågor.
TAck på förhand,.

Mitt senaste långgrill var på ca 8 timmar.

För bra recept samt instruktioner på tillredningen kan jag varmt rekommendera pit boys. Många bra filmer på youtube.

Temp i klotgrill.
Det funkar svinbra att lägga in en ugnstermometer bredvid köttet. Jag använder en digital köttermometer där delen man dricker i köttet ligger bredvid köttet närmast glöden.

Som det nämnts tidigare får du testa dig fram med mängd kol och hur reglagen ska stå för rätt temperatur.
Citera
2014-05-09, 20:26
Medlem
DingusMcDucks avatar
The Minion Method.

Kort förklarat lägger man det mesta av kolet/briketterna på kolgallret (på ena halvan av grillen om du kör med vanlig grill där det är nära mellan kol- och grillgaller) utan att tända på. Sen tänder man på en halv, trekvarts, eller hel tändskorsten med kol eller briketter eller en blandning och häller ovanpå. Ju mer tänt kol man använder, desto varmare från början (såklart). Sen antänds de icke tända kolbitarna allteftersom, vilket man med lite erfarenhet och/eller tur kan få till att räcka i många timmar utan att ens behöva öppna locket för att slänga in något extra bränsle alls.
Citera
2014-05-09, 21:04
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av freddag
TAck på förhand,.
Normala briketter håller ca3-5h, den senare tiden är väldans osäker.
Sen har du olika märken som håller 5h enkelt, kanske tom upp mot 7-8h ibland.
Dessa kostar mycket mer än den normala briketten.

Skaffa dig en skortstenständare, denna fixar nytt åt dig enkelt och snabbt.
reglerar tempen, gör man med toppen och botten spjällen.
Som reglerar luftflödet igenom grillen.
Detta lär man sig efter ett tag.
Tips är att testa halva på bägge, och sen öka och minska efter hur resultatet blir.
Märkt på min 57cm weber klotgrill, att den kräver högre luftflöde.
För en högre värme(115-125), än min 47cm som kräver mindre luftflöde för hålla denna temp.
Som passar bra för revben, pulled pork och andra långa grillningar.
Citera
2014-05-10, 18:08
Medlem
cognacs avatar
Jag brukar grilla för yta och smak. Därefter langar jag in köttet i ugnen på låg temp med köttermometer.
På så vis slipper man sätta sig alldeles inrökt vid matbordet och det är betydligt enklare på alla vis.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in