2005-08-18, 23:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zach
Inte vet jag, men om dom så vill det - låt dom för faaaan göra det! Jag fattar fan inte hur du (/ni) kan vara så förbannad måna om att peka ut att den minsann är en sjujävla supporter medan han, han är fan inte det - "för han kan inte spanska/han har inte råd att följa laget på plats/what ever". Och du är säkert en alldeles förträfflig person, Phieniac, men jag lovar och garanterar att varken du eller jag har några befogenheter att tala om för världen hur en "riktig supporter" ska leva. Fan, låt folk stödja vilka dom vill. Det är väl bara att skita i dem om det stör så förbannat...?

Kan dock till viss del känna igen mig i era tankar, för många fans har jag helt enkelt inget utbyte av och man har ju minst sagt tröttnat på dem som skriver att ex Totti är såååå bäst. Men deras existens är ändå egentligen inget som stör mig, för man kan ju undvika sidor som svenskafans...

Jag kan förstå om man har bott flera år i nåt annat land där de inte har nån inhemsk liga att tala om, eller om man är född i Italien. Jo, det är sant att jag kan skita i dem, det hade jag troligtvis gjort också men när vi debatterar om det här så får jag flashbacks från tiden innan och under DIF-Juve-matcherna då man fick bevittna några av de mest pinsamma inlägg jag nånsin läst på något forum (Då menar jag ju Svenskafans), nu orkar jag ärligt tala inte debattera om det här något mer. Jag kommer alltid ha svårt att förstå varför helt vanliga svenskar utan någon som helst anknytning till t.ex Juve håller på dem och dissar hela allsvenskan men det är ju klart att de får hålla på det laget som de vill.
Citera
2005-08-19, 00:30
Medlem
MADEofSTONEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Phieniac
Vad är anledningen till att man ska sitta och hålla på Juventus hemma i Åmål? Ska man hålla på italienska landslaget när de möter Sverige då också? Om man är svensk så ser jag inte nån anledning till att skita i hela den inhemska ligan för att skaffa sig ett favoritlag 500 mil bort. En riktig supporter är en som lever för klubben, går på matcher, stödjer laget i både med och motgång och finns där på läktaren och sjunger även fast man förlorade mot ett bottengäng i senaste matchen. Det kommer aldrig en svensk kunna göra för t.ex Juventus hur många inlägg han än skriver på svenskafans och hur många Juve-matcher han än kollar på Canal +.

Ska vi sjunga på Svenska eller Italienska?

Jo så kan man förstås tycka om man är uppväxt i en stad med fotbollskultur eller född/eller håller på ett lag sen tidiga år. Dom flesta jag känner som håller hårt på ett utländskt lag Liverpool, Röda stjärnan etc kommer ifrån hålor eller städer som saknar fotboll på högre nivå. För dom är det inte mindre främmande att supporta Arsenal som att supporta Djurgården. Då är det lika illa att hålla på DIF och bo i Bjurträsk.
I den äldre generationen var det även vanligare att man såg engelska favoritlag (via tipsextra) än svenska lag spela (eftersom PPv och canal+ej existerade). Iaf om man bodde på landsbyggden där man saknade allsvenska lag.
Citera
2005-08-19, 00:35
Medlem
Bä$tuzs avatar
zach:
Jag försöker se Roma så många gånger jag kan (vilket pendlar mellan 5 och 15 ggr/år, beroende på sambon och/eller kassan) så jag tror jag kan klassas som relativt hängiven.

Jag har aldrig gillat folk med svarta bögfrillor som hoppar och trummar under ledning av något mongo med megafon men jag utgår ifrån att du här talar om hur många matcher du ser PÅ PLATS och även om jag aldrig skulle bosätta mig så långt från Olympia så får jag medge att jag aldrig skulle kunnat skrapa ihop till mer än 15 HIF-matcher per säsong om jag ändå gjort det. Att du är en hängiven supporter tycker jag därför att du visat, men hur du kunnat bli det är en annan femma.
Fattar fortfarande inte hur du kan känna större samhörighet med ett italienskt pajasgäng än med en klubb från dina egna trakter. Det där med spelkvalité är nämligen ett argument som inte biter på riktiga supportrar, för mig hade det inte spelat någon roll om Allsvenskan så varit världens sämsta fotbollsliga eftersom det är där MITT lag spelar. Att jag som helsingborgare skulle hålla på HIF var liksom så självklart att jag aldrig behövde göra något klubbval och så lär det ju inte ha varit för dig. Hade jag gått på lika svaga band som du beskriver hade jag lika gärna kunnat hålla på något jävla sydamerikanskt lag som jag inte ens vet namnet på eller någon klubb på engelska sydkusten eller.. hemska tanke, ett stockholmslag.
Citera
2005-08-19, 02:05
Medlem
zachs avatar
Fan, Bä$tuz, det måste ju verkligen sticka i ögonen på dig som jätte ultratifoso att, i princip, hela resten av fotbollsvärlden tar efter den italienska läktarkulturen... Jag beklagar dock om jag fick dig att missförstå, men min inflikning som konstaterade att Allsvenskan är medioker är ett faktum och inget argument (för Roma har ju trots allt vunnit kanske en tredjedel så många ligaguld som HIF...) medan ditt försök till svar ("svarta bögfrillor som hoppar och trummar") endast visade din inkompetens. Men kära du, om 300 mil hindrar dig från att komma upp i 15 matcher, vad är du då egentligen för en supporter...?
Citera
2005-08-19, 10:15
Medlem
GodSaysNos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zach
Jag försöker se Roma så många gånger jag kan (vilket pendlar mellan 5 och 15 ggr/år, beroende på sambon och/eller kassan) så jag tror jag kan klassas som relativt hängiven. Och för att göra mitt supportrande ännu mer legitimt - mina släktingar är från Rom och Toscana samt tidigare hade jag polare inom Romas organisation. Och om det gör mig mer "beundransvärd" och/eller "accepterad" som tifoso - en romersk flickvän är förbrukad och om jag överdriver ett par kilo så kan man fan säga att jag är polare med ett par av Romaspelarnas agenter. Och det må vara så att Engelska fans inte är särskilt imponerade av alla utlänningar men i Italien så är dom det (ett tips - läs boken om Castel di Sangro, om en Amerikan i Italien. Äckligt läsvärd och berör dessutom ämnet), och jag och många med mig bemöts med ett Ciao Grande så fort vi visar vårt fula tryne. Däremot bryr jag mig inte ett skit om en - för att vara vänlig - medioker liga som Allsvenskan, om det sen just gjorde mig till mindre supporter så får det väl vara så...

Du kan inbilla dig vad du vill - du är i bästa fall en tredje klassens supporter till "tuffa, balla Roma, Italien är coolt - Allsvenskan och mitt eget land suger".

Romas hjärta finns hos de italienska supportrarna i Rom och Italien.

Det finns mängder av djurgårdare, bajare, göteborgare etc.. som hatar mig som AIK:are, men jag blir aldrig ifrågasatt för att verkligen vara en AIK:are. Hänger du med? Har svårt att tänka mig att en Lazio supporter (och inte nån av dom på svenskafans) skulle ta dig och "ditt" Roma på allvar.
Citera
2005-08-19, 10:35
Medlem
Nina Hartleys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GodSaysNo
Du kan inbilla dig vad du vill - du är i bästa fall en tredje klassens supporter till "tuffa, balla Roma, Italien är coolt - Allsvenskan och mitt eget land suger".

Romas hjärta finns hos de italienska supportrarna i Rom och Italien.

Det finns mängder av djurgårdare, bajare, göteborgare etc.. som hatar mig som AIK:are, men jag blir aldrig ifrågasatt för att verkligen vara en AIK:are. Hänger du med? Har svårt att tänka mig att en Lazio supporter (och inte nån av dom på svenskafans) skulle ta dig och "ditt" Roma på allvar.

För att ta ett exemepel. Mikael Hällbom från Hammarby Ultras och ansvarig för Tifo Support i Gamla Stan.
En svensk med Hammarby i sitt hjärta som skaffat sig respekt och en stor profil även i Curva Sud på Olimpico. Fixat "friendship" med en av Italiens största ultrasgrupper, så att dom årligen besöker en eller ett par Hammaby matcher per år.
Tror du Italienarna ser honom som en "tuffa, balla Roma, Italien är coolt - Allsvenskan och mitt eget land suger" ?
Citera
2005-08-19, 10:40
Medlem
Nina Hartleys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bä$tuz
zach:
Jag försöker se Roma så många gånger jag kan (vilket pendlar mellan 5 och 15 ggr/år, beroende på sambon och/eller kassan) så jag tror jag kan klassas som relativt hängiven.

Jag har aldrig gillat folk med svarta bögfrillor som hoppar och trummar under ledning av något mongo med megafon
men jag utgår ifrån att du här talar om hur många matcher du ser PÅ PLATS och även om jag aldrig skulle bosätta mig så långt från Olympia så får jag medge att jag aldrig skulle kunnat skrapa ihop till mer än 15 HIF-matcher per säsong om jag ändå gjort det. Att du är en hängiven supporter tycker jag därför att du visat, men hur du kunnat bli det är en annan femma.
Fattar fortfarande inte hur du kan känna större samhörighet med ett italienskt pajasgäng än med en klubb från dina egna trakter. Det där med spelkvalité är nämligen ett argument som inte biter på riktiga supportrar, för mig hade det inte spelat någon roll om Allsvenskan så varit världens sämsta fotbollsliga eftersom det är där MITT lag spelar. Att jag som helsingborgare skulle hålla på HIF var liksom så självklart att jag aldrig behövde göra något klubbval och så lär det ju inte ha varit för dig. Hade jag gått på lika svaga band som du beskriver hade jag lika gärna kunnat hålla på något jävla sydamerikanskt lag som jag inte ens vet namnet på eller någon klubb på engelska sydkusten eller.. hemska tanke, ett stockholmslag.

Roma och Lazio använder sig inte av trummor och hoppar inte mer än någon engelsk "klack". Insatt?

Att dom även har mer makt på sina läktare, inom klubben och i hela ligasystemet, än vad alla casuals i hela england besitter, hör ju inte hit.
Bögfrillor var det ju...
Citera
2005-08-19, 10:58
Medlem
GodSaysNos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nina Hartley
För att ta ett exemepel. Mikael Hällbom från Hammarby Ultras och ansvarig för Tifo Support i Gamla Stan.
En svensk med Hammarby i sitt hjärta som skaffat sig respekt och en stor profil även i Curva Sud på Olimpico. Fixat "friendship" med en av Italiens största ultrasgrupper, så att dom årligen besöker en eller ett par Hammaby matcher per år.
Tror du Italienarna ser honom som en "tuffa, balla Roma, Italien är coolt - Allsvenskan och mitt eget land suger" ?

Är det Micke Hällbom eller Zach som jag pratar om?? - dumma skåning, fan tog jag mig tid med dig för..? Läs tråden innan du postar svar, gröthjärna.
Citera
2005-08-19, 11:13
Medlem
Nina Hartleys avatar
Citat:
Är det Micke Hällbom eller Zach som jag pratar om?? - dumma skåning, fan tog jag mig tid med dig för..? Läs tråden innan du postar svar, gröthjärna.

och varför behöver det vara någon skillnad där? Behöver Hällbom vara den enda utlänningen som skaffa sig respekt på läktarna i Italien.
Tuffa ord du använder btw.....
Citera
2005-08-19, 13:27
Medlem
GodSaysNos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nina Hartley
och varför behöver det vara någon skillnad där? Behöver Hällbom vara den enda utlänningen som skaffa sig respekt på läktarna i Italien.
Tuffa ord du använder btw.....

Tänk dig ett gäng ester från Tallinn som tycker att deras lag, liga och land suger så fett att de börjar hålla på AIK och Sverige istället. Tar båten över till Sthlm ett par gånger per säsong. Ställer sig i klacken, försöker sjunga ramsor på svenska med stockholmsdialekt, köper en massa souvenirer och sedan åker tillbaka till Tallinn och spelar skitballa för att "de kommer från Sverige". Ska man uttrycka sig snällt kan man kalla dom för gulliga.

Tänk dig samma ester men dom håller på sitt Tallinn lag och sitt Estland, men de åker ändå över till Sthlm och Råsunda för att se fotboll och knyta kontakter med likasinnade supportrar. Lite skillnad va?
Citera
2005-08-19, 13:36
Medlem
zachs avatar
Citat:
Du kan inbilla dig vad du vill - du är i bästa fall en tredje klassens supporter ... Romas hjärta finns hos de italienska supportrarna i Rom och Italien.

Vad du klassar mig som rör mig inte i ryggen, dels för att jag inte bryr mig om vad du säger men och för att du, egentligen, inte vet ett skit mer om mig än vad jag låter dig veta, men framför allt för att jag tvivlar på att våra måttstockar ser likadana ut. För visst är de "riktiga" supportrarna de som står där i vått och torrt, i 60 års tid oavsett vinster, korrpution eller degraderingar?

Nu lär det aldrig hända men jag skulle älska att höra din åsikt efter att du följt med på en resa och blivit ombedd av en hyfsat nära vän att lämna hans hem, för han vill se matchen själv. Olimpico? Där har han inte varit på åratal. Och det finns många exempel... Som ledaren i en av fanclubarna som åker på USA-turnen men aldrig ser en ligamatch på plats, men likafullt har numret som leder till Romas president. Eller det kanske 40-åriga tjejen som ytterst sällan är på plats, men vars skam riktigt riktigt lyser, då hon träffat mig efter att Roma varit värdelös och förlorat, eller att fansen gjort bort sig (vilket tyvärr inte är för ovanligt). Eller varför inte ta dig till den Laziale-drivna restaurangen som Romasupportrar invaderar för att se Romderbyt, och sen roffa åt dig en megafon och förklara att du minsann är den sanna supportern där inne...? Jag är säker på att du där mottar samma spontana reaktion som du får från mig - Grattis!

Håller dock med om att ex Romas hjärta (till 99.9999%) finns i just Rom. Men vid sidan av dem så finns det utomstående som lyckas ta sig in till en "respektabel nivå", om man går efter trådens måttstock. Och Micke Hällbom måste ju klassas som en av dem, men han är inte ensam - utan ni endast dåligt informerad. Jag ser dock det hela på ett annat sätt än många här inne (vad jag förstår), för hur många matcher jag än kan se så kommer jag inte (så länge jag inte bor där) mötas av Roma på ett sätt som en Romare gör - och det får mig att inte helt slå bort ditt påstående om mig som en "tredje klassens supporter". Men som sagt, nu är det väl inte de riktlinjerna som används här inne så... Så med i snitt kanske 30-40 000 bortkastade varje år de senaste 6-7 åren så borde kanske du och många med dig ändra tonläge?
Citera
2005-08-19, 14:33
Medlem
Nina Hartleys avatar
Citat:
Tänk dig ett gäng ester från Tallinn som tycker att deras lag, liga och land suger så fett att de börjar hålla på AIK och Sverige istället. Tar båten över till Sthlm ett par gånger per säsong. Ställer sig i klacken, försöker sjunga ramsor på svenska med stockholmsdialekt, köper en massa souvenirer och sedan åker tillbaka till Tallinn och spelar skitballa för att "de kommer från Sverige". Ska man uttrycka sig snällt kan man kalla dom för gulliga.

Tänk dig samma ester men dom håller på sitt Tallinn lag och sitt Estland, men de åker ändå över till Sthlm och Råsunda för att se fotboll och knyta kontakter med likasinnade supportrar. Lite skillnad va?

Men Zach eller någon annan här inne har väl inte påstått att dom är skitballa för att dom följer ett utländskt lag heller?
Du gör dig bara till åtlöje när du sitter här med pekpinnen och försöker bestämma vem som är "hardcore" och vem som inte är det....

Skillnad och skillnad, visst. Jag skulle aldrig föreställa mig själv, som stor fanatiker till mer än 1 klubb i världen. Inte heller kan jag förstå folk från mittersta småland som kallar sig AIKare, när de själva inte har en enda förankring till staden Stockholm och klubben AIK. Support your local team... eller gör det bästa av situationen; Läs Zach, Hällbom och alla andra som spenderar 10 000 kr varje år för att besöka laget, som skapar de största känslorna för dom.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in