2005-08-18, 08:19
Medlem
zachs avatar
En del tidigare talare berör det hela och jag bara måste gå vidare i deras spår... Varför är det löjligt att vara från Åmål och hålla på Juve, när det är fullt legitimt att vara en supporter av England, och/eller dess klubblag? Är det allena för att vissa svenska Italiensupportrar (eller fans till spanska lag osv, för den delen) inte kan hänga med i ramsorna som de förtjänar titlar som patetiska el dyl?
Citera
2005-08-18, 11:20
Medlem
GodSaysNos avatar
Jag har personligen alltid haft lite svårt för folk som blir "fanatiskt hängivna" ett lag dom inte har någon naturlig anknytning till. Jag själv är från Sthlm, farsan och resten av familjen är AIK:are och drog iväg mig till matcherna som liten. Det är därför, och bara därför, som jag blivit det också. Hade jag blivit bortadopterad som liten och växt upp i exempelvis Växjö så hade jag sannolikt hållt på Öster idag.

Men många bönder verkar vara väldigt måna om att skaffa sig en Stockholmsidentitet och i det paketet verkar det ingå att börja hålla på ett Stockholmlag. Vissa vill vara "hufvudstadens stolthet" en del vill tillhöra "arbetarklassens söderbröder" och andra vill identifiera sig med "anrika AIK". Och många gånger verkar det kännas som att dessa människor har så mycket att bevisa att de börjar överdriva sin "fanatism" - som om det fanns en handbok i hur det är att vara supporter till ett lag. Vilka spelare man ska gilla, vilka man ska hata, vilka som är de värsta rivalerna etc etc. Sånt där skiljer sig från supporter till supporter och förändras med tiden.

Konstigt nog verkar detta inte gälla hockeyn där man t ex kan höra bisarra värmlänningar säga att de håller på DIF i fotboll men Färjestad i hockey.

Med allt detta sagt. Vad kan en Liverpool supporter, född och uppvuxen i Liverpool, tycka om en svensk, utan någon som helst anknytning till hans stad eller lag, som kallar sig Liverpool fanatiker? Eller för den delen en Juventus supporter från Turin eller ett Barca fan från Barcelona? Och vad tänker engelsmännen när de hör svenskar som säger att de håller på England istället för sitt eget Sverige?

Gå in och kolla de forumen på svenskafans. Det är svårt att inte rodna och skämmas a hela rikets vägnar när man läser det där. Jag undrar om de där människorna förstår i vilken låg kurs de står hos de riktiga fansen.
Citera
2005-08-18, 11:30
Medlem
Afonsos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GodSaysNo
Men där går gränsen. De där anglofiliska svenskarna kan kännas riktigt pinsama ibland. Var på O´Learys och kollade en match i våras och sprang in i ordf för Arsenal Sweden - en tjock svensk västeråsare i Stone Island tröja och Burberry keps som började pratade engelska med mig med nån påklistrad cockneydialekt. Höll på att spy en munfull Murphys rätt i ansiktet på honom.

Why, why.. Den typen av beteende som tyvärr gör mig avogt inställd till allt som rör Brittisk fotboll. Förutom det faktum att den mest attraktiva fotbollen spelas annorstädes.
Citera
2005-08-18, 11:33
Medlem
Nulles avatar
Jag har alltid varit svag för England, men mitt absoluta favoritlag utanför Sverige är faktiskt Danmark. (Och nej, jag bytte inte favoritlag i går kväll.)

England är tyvärr ett lag som av någon anledning alltid fastnar i kvartsfinalen, och så lär det nog bli även den här gången. Man gör några fina insatser i gruppspelet och vinner mot något halvdant gäng i stil med Belgien eller Paraguay i åttondelen för att slutligen åka på däng mot någon av de stora i kvarten.

Men varför blir det alltid så? En del brukar hävda att laget helt enkelt inte är tillräckligt bra för att nå längre, men i så fall kan man fråga sig hur laget trots allt kan vara så stabilt att man gång på gång tar sig så långt som till kvarten: VM 1982, 1986, 1990 (semi) och 2002 och EM 1996 (semi) och 2004. Det är faktiskt ett löjligt bra facit som bara de allra bästa nationerna kan mäta sig med, men ändå räcker England aldrig ända fram. Är det så enkelt att engelsmännen har dåligt psyke när det verkligen gäller, eller är det själva formatet på utdragna slutspelsturneringar som passar dem dåligt? Hotelldöden?

Citat:
Ursprungligen postat av East Clintwood
Det värmde (och värmer) i själen att dumdansken trynade ned engelsmännen så mycket att nu kommer förhoppningsvis The Sun och andra "kvalitetsblaskor" att kräva Svennis avgång. Läckert!
The Sun: "Svensberg - probably the worst result in the world"
Citera
2005-08-18, 13:22
Medlem
Villons avatar
Jag tenderar att alltid hålla på det lag som det inte gullas med i media... Därför håller jag i princip aldrig på sydamerikanska eller syderuropeiska landslag, med Spanien som enda undantag då de genom ständiga underprestationer lyckats placera sig som underdog. Brasilien avskyr jag därför att de alltid skrivs upp med svammel om sambafotboll och annat larv.

Vad det gäller England så tycker jag följaktligen att de var mycket mer tilltalande under Keegan (Hoddle är fan obehaglig) än under Eriksson. Den dag Beckham inte längre är ordinare skall jag motta med glädje, fotbollsplanen är fan ingen modellagentur. Jag uppskattar dock Gerrard, Lampard och Rooney som spelare. Favoriten, Alan Shearer, försvann ju tyvärr med Kevin Keegan.

Vid sidan om den svenska klubbfotbollen föredrar jag givetvis premier league, då den spanska seriefotbollen är kraftigt överskattad och den italienska korrupt och alltför ojämn lagen emellan. Bland de engelska lagen hyser jag sympatier för West Ham och Spurs för att de är underdogs i London, Liverpool (för att de är Liverpool), och i viss mån Blackburn för att de var ett favoritlag när jag var liten och Shearer spelade där. Jag skulle dock aldrig i helvete kalla mig ett "fan" av någon av dessa klubbar. Man skall bliva vid sin läst, jag håller på AIK och Eriksson borde träna IFK.
Citera
2005-08-18, 15:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zach
En del tidigare talare berör det hela och jag bara måste gå vidare i deras spår... Varför är det löjligt att vara från Åmål och hålla på Juve, när det är fullt legitimt att vara en supporter av England, och/eller dess klubblag? Är det allena för att vissa svenska Italiensupportrar (eller fans till spanska lag osv, för den delen) inte kan hänga med i ramsorna som de förtjänar titlar som patetiska el dyl?

Det handlar väl mer om de som inte har nåt allsvesnkt favoritlag utan verkligen tror att de är "riktiga" Juve-fans? Jag tycker det är lika löjligt med svenskar som bara håller på ett engelskt lag som det är löjligt att fjamsa runt och bara hålla på andra utländska lag.
Citera
2005-08-18, 20:49
Medlem
zachs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Villon
...den italienska korrupt och alltför ojämn lagen emellan.

Korrupt javisst, men alltför ojämn? Visst är (NU framförallt) Milan och Juve fjorton nummer för stor för övriga lag men inte ska väl någon supporter av engelsk fotboll komma och gnäll över att Serie A skulle vara ojämn...?

Spana in länken för mer i samma ämne ->
http://www.totalfootball.org/swe/home/news.asp?sid=144&mid=3&NewsId=7810&Page=3

Citat:
Ursprungligen postat av Phieniac
Det handlar väl mer om de som inte har nåt allsvesnkt favoritlag utan verkligen tror att de är "riktiga" Juve-fans?

Men OM man har ett svenskt favoritlag så är det ok att stödja ett utländskt dito? Och för att man ska vara en "riktig" supporter så måste man, i dina ögon, åstadkommit vad då? Sett en match i sitt liv? 10? 100? Och förresten, vad fan är en "riktig" supporter? Vore det inte enklare och framförallt mer rättvist om alla kunde få hålla på de lag de vill, istället för att vi allvetande ska dra fram pekpinnen och visa vad som verkligen är rätt och fel?

Citat:
Vad kan en Liverpool supporter, född och uppvuxen i Liverpool, tycka om en svensk, utan någon som helst anknytning till hans stad eller lag, som kallar sig Liverpool fanatiker? Eller för den delen en Juventus supporter från Turin eller ett Barca fan från Barcelona?

Personligen så tror jag dom tänker precis tvärtom, att de både välkomnar oss och på sätt och vis upplever någon slags beundran för oss, som reser så långt och spenderar så mycket pengar på nåt som de har kring husknuten. Men om de skulle använda samma tankesätt som tillämpas här inne så...

Citat:
Gå in och kolla de forumen på svenskafans. Det är svårt att inte rodna och skämmas a hela rikets vägnar när man läser det där. Jag undrar om de där människorna förstår i vilken låg kurs de står hos de riktiga fansen.

Som sagt, låt folk hålla på de lag de vill! Ingen av oss här på fb är ändå i den position att vi kan läxa upp någon annan, och ännu mindre påtala vem eller vilka som är helt ute och cyklar, för att de (i våra ögon) håller på fel lag. Dock kan jag hålla med om nivån på det stället, men det snarare för att det känns som om de flesta datorer står på nåt jävla dagis.
Citera
2005-08-18, 21:33
Medlem
GodSaysNos avatar
Zach

Du har fel. Om du själv vore en hängiven anhängare till något lag så skulle du förstå vad jag menar. Jag vet att många fans i England är duktigt trötta på alla "turister" som går på matcher och sitter och fotograferar och skrattar och har skitkul på läktaren, trots att laget de säger sig hålla på, spelar dåligt och förlorar. De skiter i resultat. De gör ju en resa de kan leva på och sitta hemma i Sverige och skryta om i ett helt år.

Dom enda som tycker att detta är bra är de ekonomiansvariga i klubbarna som kan höja biljettpriser och sälja en jävla massa souvenirer. Varför tror du den där amerikanen köpte Manchester United trots fansens protester?

Dom har lika mycket rätt att klä sig i rutiga kepsar och leka fotbollfans som jag har rätt att tycka att dom är töntar.
Citera
2005-08-18, 21:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zach
Men OM man har ett svenskt favoritlag så är det ok att stödja ett utländskt dito? Och för att man ska vara en "riktig" supporter så måste man, i dina ögon, åstadkommit vad då? Sett en match i sitt liv? 10? 100? Och förresten, vad fan är en "riktig" supporter? Vore det inte enklare och framförallt mer rättvist om alla kunde få hålla på de lag de vill, istället för att vi allvetande ska dra fram pekpinnen och visa vad som verkligen är rätt och fel?

Vad är anledningen till att man ska sitta och hålla på Juventus hemma i Åmål? Ska man hålla på italienska landslaget när de möter Sverige då också? Om man är svensk så ser jag inte nån anledning till att skita i hela den inhemska ligan för att skaffa sig ett favoritlag 500 mil bort. En riktig supporter är en som lever för klubben, går på matcher, stödjer laget i både med och motgång och finns där på läktaren och sjunger även fast man förlorade mot ett bottengäng i senaste matchen. Det kommer aldrig en svensk kunna göra för t.ex Juventus hur många inlägg han än skriver på svenskafans och hur många Juve-matcher han än kollar på Canal +.

Ska vi sjunga på Svenska eller Italienska?
Citera
2005-08-18, 23:00
Medlem
Pendeltågs avatar
Har också England som andralag. Grunden lades nog när jag beskådade mitt första fotbolls VM på tv 1990. Matchen England-Kamerun var en höjdare och "Gazza" gjorde ett storstilat VM, bortsett från varningen som renderade honom avstängning i bronsmatchen.
Citera
2005-08-18, 23:02
Medlem
zachs avatar
Citat:
Zach

Du har fel. Om du själv vore en hängiven anhängare till något lag...

Jag försöker se Roma så många gånger jag kan (vilket pendlar mellan 5 och 15 ggr/år, beroende på sambon och/eller kassan) så jag tror jag kan klassas som relativt hängiven. Och för att göra mitt supportrande ännu mer legitimt - mina släktingar är från Rom och Toscana samt tidigare hade jag polare inom Romas organisation. Och om det gör mig mer "beundransvärd" och/eller "accepterad" som tifoso - en romersk flickvän är förbrukad och om jag överdriver ett par kilo så kan man fan säga att jag är polare med ett par av Romaspelarnas agenter. Och det må vara så att Engelska fans inte är särskilt imponerade av alla utlänningar men i Italien så är dom det (ett tips - läs boken om Castel di Sangro, om en Amerikan i Italien. Äckligt läsvärd och berör dessutom ämnet), och jag och många med mig bemöts med ett Ciao Grande så fort vi visar vårt fula tryne. Däremot bryr jag mig inte ett skit om en - för att vara vänlig - medioker liga som Allsvenskan, om det sen just gjorde mig till mindre supporter så får det väl vara så...

Citat:
Ursprungligen postat av Phieniac
Vad är anledningen till att man ska sitta och hålla på Juventus hemma i Åmål?

Inte vet jag, men om dom så vill det - låt dom för faaaan göra det! Jag fattar fan inte hur du (/ni) kan vara så förbannad måna om att peka ut att den minsann är en sjujävla supporter medan han, han är fan inte det - "för han kan inte spanska/han har inte råd att följa laget på plats/what ever". Och du är säkert en alldeles förträfflig person, Phieniac, men jag lovar och garanterar att varken du eller jag har några befogenheter att tala om för världen hur en "riktig supporter" ska leva. Fan, låt folk stödja vilka dom vill. Det är väl bara att skita i dem om det stör så förbannat...?

Kan dock till viss del känna igen mig i era tankar, för många fans har jag helt enkelt inget utbyte av och man har ju minst sagt tröttnat på dem som skriver att ex Totti är såååå bäst. Men deras existens är ändå egentligen inget som stör mig, för man kan ju undvika sidor som svenskafans...
Citera
2005-08-18, 23:21
Medlem
först on topic: Visst är Engelsk fotboll något speciellt iallafall. Jag gillar den engelska hårda, tuffa spelstilen bättre än den klacksparkande flåttiga italienska stilen.
Brukar alltid hålla lite på engelska lag i de stora tunreringarna. Men det spelar ingen roll om de heter Man utd eller Norwich.

Jag håller verkligen med de flesta här. Jag kan inte förstå varför man kan vara så "stort juvefan" om man kanske inte ens sett laget live och hänger på svenskafans och avslutar sina meddelanden med något de själva knappt förstår på Italienska.

Någon skrev om en ordförande för Arsenal Sweden(?) som snackade med pålagd (och troligtvis helt felaktig) cockneydialekt.
Jag sitter här och skäms framför datorn. Fråga mig inte varför för det vet jag inte

Jag är till 99,9% säker på att interspelarna tänker såhär efter matchen mot Elfsborg: Löjligt, har de ingen egen liga att följa?

Bor man som fotbollsintresserad i halmstad, örebro, Kalmar, whatever ska man antingen hålla på det lokala laget eller vara neutral och inte hålla på Djurgården för att det är "inne"

vi sjunger på italienska tycker jag. Då förstår spelarna vad vi säger

Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in