2014-05-08, 21:06
Medlem
Bubblys avatar
Hej, är fast anställd. Måste visa sjukintyg första dagen. Vi har Företagsdoktor men jag sov för länge för att träffa denne. Under dan besökte jag ingen lokal vc. Vad händer om jag kommer till jobbet utan det imon?
Citera
2014-05-08, 21:41
Medlem
SkepticalHippos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bubbly
Hej, är fast anställd. Måste visa sjukintyg första dagen. Vi har Företagsdoktor men jag sov för länge för att träffa denne. Under dan besökte jag ingen lokal vc. Vad händer om jag kommer till jobbet utan det imon?

Det beror på vad som är skrivet i ditt anställningsavtal. Det som är ganska säkert är att du kommer vara oavlönad för denna dag och troligen även få ogiltig frånvaro. Jag skulle inte bli förvånad om det resulterar i att du får en varning.
Citera
2014-05-08, 23:47
Medlem
tuuss avatar
Ring din arbetsgivare imorgon bitti och säg att du inte kom iväg igår pga sjukdom och be om att få gå till företagsvårddn imorgon istället.....
Citera
2014-05-09, 08:46
Medlem
Bubblys avatar
Nu har jag ej alla symptom kvar. fan
Citera
2014-05-09, 09:05
Medlem
Bubblys avatar
Ryker jobbet nu?

Jag har verkligen gjort bort mig rejält...

Började med att jag fick heltidsjobb för över ett år sedan. Började ringa in och sjukanmäla mig då och då, till slut blev det en vana. Ibland i endast en dag t.o.m. Flera gånger på ett år. Såg misstänksamt ut.

Slutligen fick jag ett förstadagsintyg som det kallas. Sjukintyg redan vid första dag om man är sjuk. Sen dess har jag inte varit frånvarande ett dugg och faktiskt skött mig, men här om dagen blev jag riktigt sjuk (på riktigt).

Första dagen var jag så pass sjuk att jag inte ansåg mig kunna träffa en doktor (vi har en doktor internt inom företaget) - vad händer nu? Om jag återgår utan sjukintyg, trots att det krävs av mig?
Citera
2014-05-09, 09:05
Medlem
Sjukintyg från dag 1 är ju inget som man med automatik kan ge till alla anställda utan det är individuellt och det måste finnas ett skäl till det.

Det vanliga skälet är att en anställd har mycket korttidsfrånvaro och man misstänker att sjukanmälningar inte stämmer. Eftersom en arbetsgivare endast kan dra 10 karensdagar per år kan detta vara ett sätt att kompensera för detta om en anställd är borta mycket och man misstänker fusk.

I ditt fall skulle jag tro att du får löneavdrag samt varning.

Att bli ombedd att ge förstadags intyg är oftast en yttring av att en arbetsgivare är missnöjd med hur en anställd sköter sin anställning och det brukar inte vara ovanligt att man sedan utnyttjar frånvaro utan läkarintyg för en uppsägning.
Citera
2014-05-09, 09:12
Medlem
Jag hade en sådan man i 38:års åldern anställd hos mig. Duktig arbetare, en av de bästa, han jobbade så jävla bra men hade en svag sida, han kunde gå hem mitt i lite hur som hellst. Han kunde bli sjuk om de dök upp något tråkigt. Han kunde sjukanmäla sig 2 veckor utan att man hörde av honom. Han hade aldrig med sig sjukintyg. Jag började störa mig mer och mer på det där med att han var borta utan sjukintyg. Jag älskade dock hur han jobbade och allt han gjorde för företaget. Utan honom på jobbet så var det kaos. Han visste väl om att jag insåg att jag inte borde tjata på honom för att de flyter på som fan med honom då en dag så var han helt plötsligt borta i 2 månader. Ingen hade hört nått. När han sen kom tillbaka fick han en skriftlig varning att om han inte visar intyg får han gå. Slutade med att han fick gå.
Citera
2014-05-09, 09:18
Medlem
Bubblys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Barrelajt
en dag så var han helt plötsligt borta i 2 månader. Ingen hade hört nått. När han sen kom tillbaka fick han en skriftlig varning att om han inte visar intyg får han gå. Slutade med att han fick gå.

Så han var borta 2 månader och ifall han ej visade intyg för dessa 2 månader fick han gå? Korrekt?

Nu blir ju jag borta 1-2 dar
Citera
2014-05-09, 09:24
Medlem
brattalattas avatar
Du kommer max få en varning.
Citera
2014-05-09, 09:32
Medlem
Bubblys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av brattalatta
Du kommer max få en varning.

Har du ett förslag på vad jag kan säga i form av en lögn? Typ "aa jag va för sjuk första dan så jag kunde ej träffa en doktor"?
Citera
2014-05-09, 09:32
Medlem
Kasperskys avatar
Var inte så säker på att ditt jobb kommer vara kvar. Varför låtsas du vara sjuk? Är du lat eller?
Citera
2014-05-09, 09:41
Medlem
Man behöver väl inte gå till läkare första dan? Det går väl lika bra att gå andra dan? Huvudsaken är väl att man har läkarintyg?

Förstadagsföreläggande betyder att man måste lämna läkarintyg även för kortvarig sjukfrånvaro.

Annars behöver man inte lämna sjukintyg förrän man är sjukskriven längre än 1 vecka.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in