Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2014-05-08, 17:47
Medlem
Hej.
Jag vill ha era erfarenheter, vad man ska köpa för bil. Pris 10-20 tusen krav: inga, mer än att den inte ska dra över en liter milen.

Har tittat lite på volvo 850, V70 osv, Saab 9-3 men verkar som alla dom drar mycket.. Hur många mil är max enligt er? Dom flesta jag tittat på har gått 20 tusen mil...

Nämn gärna era favoitmodeller på bil så kan jag leta vidare, berätta gärna egna erfarenheter också!
Tack på förhand.
Citera
2014-05-08, 18:00
Bannlyst
Fiat Uno.
Citera
2014-05-08, 18:01
Medlem
DXM-Redemptions avatar
Du försökte inte bilda dig en egen uppfattning i alla de oändligt snarlika trådar?

Du får specificera mer. Hur mycket kör du? Vad ska du använda den till, behövs lastutrymme ibland, eller 5 personer i bilen? Långkörningar? Motorväg? Stad? Ett krav om att den skall dra en liter milen är otroligt vagt.

Du måste väl förstå att kajsa, 32, ensamstående och infertil, 300 mil per år i en större stad har helt andra krav än Valkeapää, 56, renskötare, 3000 mil per år, i kvitterjokkmokk.
Citera
2014-05-08, 18:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DXM-Redemption
Du försökte inte bilda dig en egen uppfattning i alla de oändligt snarlika trådar?

Du får specificera mer. Hur mycket kör du? Vad ska du använda den till, behövs lastutrymme ibland, eller 5 personer i bilen? Långkörningar? Motorväg? Stad? Ett krav om att den skall dra en liter milen är otroligt vagt.

Du måste väl förstå att kajsa, 32, ensamstående och infertil, 300 mil per år i en större stad har helt andra krav än Valkeapää, 56, renskötare, 3000 mil per år, i kvitterjokkmokk.

Jag har inga speciella krav alls, kommer köra ca 4 mil om dagen fram och tillbaka till jobbet landsväg, Ta den till mataffären ca 1 mil några gånger i veckan.. En mil som rar 0,7-0,9 kan väl fortfarande ha rätt stark motor?
Citera
2014-05-08, 18:50
Medlem
Saab 9-3 eller 9-5. Oerhört mycket bil för pengarna. Miltal är ointressant om den bara är servad enligt bok.
Vet folk som kört både 30 - 40 000 mil utan bekymmer.
Citera
2014-05-08, 21:52
Medlem
DXM-Redemptions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av town
Jag har inga speciella krav alls, kommer köra ca 4 mil om dagen fram och tillbaka till jobbet landsväg, Ta den till mataffären ca 1 mil några gånger i veckan.. En mil som rar 0,7-0,9 kan väl fortfarande ha rätt stark motor?

Ja, det beror ju på din körstil. Du skall inte ha en småbil i varje fall, om du kör landsväg

Jag säger som hauptman. Mycket saab för pengarna, du kommer bli nöjd. Dom drar så pass mycket att dom inte är väldigt eftertraktade, men gedigna bilar med god utrustning och komfort.
Citera
2014-05-08, 22:59
Medlem
provocative77s avatar
Ingen av de du listar drar över litern om du inte ska plåga dem.
I de fallen kan du nog pressa upp en Clio över litern.
Citera
2014-05-09, 10:26
Medlem
Megaforces avatar
Citat:

En v70 med turbomotor drar ungefär 0.75 på landsväg. Det är i tung stadskörning som förbrukningen går upp till 1.2 liter/mil. Eftersom du övervägande skall pendla så är det ingen ide att titta på småbilar med för klena motorer eftersom det är luftmotståndet som avgör förbrukningen om man kör över 80 km/h.

Diesel kan vara bra, men de är ganska dyra i inköp, särskilt de med rimliga årsskatter.

En bra långmilare kan vara ett alternativ, t.ex: http://www.blocket.se/goteborg/Volvo_v70n_53147136.htm?ca=15&w=3
Denna är osäljbar pga miltalet och går nog för 10.000 eller så. Men kommer troligtvis att funka i 2-3 år utan större problem med normal service. Den har klen motor men drar inte mer än runt 0.6 på landsväg när man kör på bensin. Men den har sannolikt sådant som bensinvärmare (vilket man vill ha på vintern). Enda nackdelen är att den inte är besiktigad vilket är ett krav när man köper bil.
Citera
2014-05-12, 11:21
Medlem
Citat:
Hej.
Jag vill ha era erfarenheter, vad man ska köpa för bil. Pris 10-20 tusen krav: inga, mer än att den inte ska dra över en liter milen.

Har tittat lite på volvo 850, V70 osv, Saab 9-3 men verkar som alla dom drar mycket.. Hur många mil är max enligt er? Dom flesta jag tittat på har gått 20 tusen mil...

Nämn gärna era favoitmodeller på bil så kan jag leta vidare, berätta gärna egna erfarenheter också!
Tack på förhand.

Saab 9-3 brukar ligga runt 0.8 så länge du inte toktrimmar, har själv kört 9-5 2.0t med tung fot och gick knappt över 0.7 (långkörning). Om du är inne på saab 9-3 så var noga med oljebyte på 00- jag hade tittat på -00. Runt 20k mil bör inte vara något problem på någon av bilarna du nämnde, skicket och servicehistorik är viktigare
Citera
2014-05-12, 22:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sofldjuret
Saab 9-3 brukar ligga runt 0.8 så länge du inte toktrimmar, har själv kört 9-5 2.0t med tung fot och gick knappt över 0.7 (långkörning). Om du är inne på saab 9-3 så var noga med oljebyte på 00- jag hade tittat på -00. Runt 20k mil bör inte vara något problem på någon av bilarna du nämnde, skicket och servicehistorik är viktigare

Tycker du att 9-3 är bra? Läst lite olika om dom... Just nu vet jag inte vad jag ska köpa för bil, tittar blocket dagligen utan att hitta något som jag verkligen vill ha.
Citera
2014-05-13, 00:26
Medlem
Citat:
Tycker du att 9-3 är bra? Läst lite olika om dom... Just nu vet jag inte vad jag ska köpa för bil, tittar blocket dagligen utan att hitta något som jag verkligen vill ha.

Var i din sits, tills slut prioriterade jag en bil över märke,form och alla detaljer. Det blev en Astra 00 1.6 i mitt fall till slut
Citera
2014-05-13, 03:19
Medlem
Bbobis avatar
Citat:

Har man begränsad budget får man nöja sig med vad man får.

Vill du ha en bra billig bil med billigt ägande, billiga reservdelar, billig försäkring och ok förbrukning kan du kika på skoda octavia 97-04.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in