• 1
  • 2
2014-05-08, 15:49
Medlem
Crystalices avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Såna spekulationer är säkert intressanta för en del, men nu gav jag dig ett enkelt och jordnära exempel om fysisk inducerat och fysisk upplevd lycka.

Ja, jag får tacka för det. Jag visste verkligen inte att det fanns en sådan fysiskt kontakt faktiskt som du beskrev det.
Ber om ursäkt om jag gjorde dig irriterad
Citera
2014-05-08, 16:04
Medlem
theDarkTriads avatar
Att skratta är ju högst fysiskt. Oftast kanske skrattet kommer av något roligt som hänt eller sagts men även det är ju en form av glädje.

Alla känslor framkallar en fysisk upplevelse men sedan att sätta ord på exakt hur det känns är ju omöjligt. Språket är för begränsat.
Citera
2014-05-08, 16:15
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Crystalice
Ja, jag får tacka för det. Jag visste verkligen inte att det fanns en sådan fysiskt kontakt faktiskt som du beskrev det.

Du kan ju vara en oturlig individ, som av nån anledning är förhindrat från fysisk aktivitet och/eller endorfin-produktion.

Citat:
Ber om ursäkt om jag gjorde dig irriterad

Inte ditt fel. Jag är i det närmaste kronisk kverulant
Citera
2014-05-08, 17:05
Medlem
Crystalices avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Du kan ju vara en oturlig individ, som av nån anledning är förhindrat från fysisk aktivitet och/eller endorfin-produktion.

Inte ditt fel. Jag är i det närmaste kronisk kverulant

Jag är inte förhindrad ifrån fysisk aktivitet då jag har sportat massvis i mina år, och har inte några problem alls att göra det nu
Citera
2014-05-08, 19:51
Medlem
Fysisk glädje är homeostas, när kroppens inre kemi är i full jämvikt så att man är i harmoni, avslappnad med energifylld, tillfredsställd, kroppen är i optimal hälsa.

Det skiljer sig från psykologisk glädje.

Mycket som man kallar njutning är stress fysiskt sett.
Typ förälskelse eller annat med pirr i magen, det är ett flykt-och-kamp-symtom när blod går från magen till större muskler.
Men vi lär oss att intala oss att det är njutning.
Njutningsaspekten där är psykologisk.

Exemplet med att vinna 1 miljon är samma sak.
Jag vet en snubbe som vann på hästar och hoppade upp från sitsen med ett rop, sprang runt och... föll ned i hjärtattack. Fysiskt var det ren tortyr, en enorm kemisk attack av stress genom hela kroppen. Men han tolkade det säkert som glädje.

Psykisk glädje är ofta fysisk obalans, fysik glädje är fysisk balans.

Alla känslor kan delas upp i en fysiskt verklig variant och en psykologisk kulturbetingad variant.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in