Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2014-05-08, 13:22
  #1
Medlem
Dexters avatar
Min fru har startat en enskild firma och både hon och jag är nya på detta.

Första momsdeklarationen gjorde jag idag, den var för mars och skulle vara inne 12 maj. Eftersom hon inte hade kommit igång med någon verksamhet i mars var det bara några nollor att fylla i. Ska momsdeklaration göras varje månad i fortsättningen och vilka datum är det som gäller?

På registerutdraget står det att F-skatt är beviljad från 2014-03-20, det betyder väl att det är startdag för företaget? Redovisning ska ske i skattedeklaration var 3:e månad. När ska då första skattedeklaration vara inlämnad? Rimligen någon gång i juli, rätt eller fel?

Hon har fått datum för inbetalning av skatt med det belopp som vi gissade oss till när vi registrerade företaget, första inbetalning är 18 augusti, sedan en gång/månad.

Beskattningsår 2014-01-01-2014-12-31
Redovisning ska ske enligt bokslutsmetoden

Vore tacksam för lite goda råd och tips runt detta och hur man ska lära sig mer
Citera
2014-05-08, 14:23
  #2
Medlem
Rad-i-Kalles avatar
Föreslår att du läser in dig på grundläggande fakta:
www.verksamt.se
www.skatteverket.se

Hon kanske kan ha helårsmoms?

Grundregeln för momsredovisning är andra månaden efter momsmånaden:
Har man månadsmoms ska januari redovisas i mars, februari i april etc.
Har man kvartalsmoms så redovisas Kv 1 i maj, Kv 2 i augusti. Alltså inte i juli.
Helårsmoms redovisas i maj såvida du inte handlat med annat EU-land (sålt eller köpt), då ska rapporten in i februari.

Du kan ta upp kostnader som företaget haft under kalenderåret innan registrering, dock ej lyfta momsen på dessa.
Citera
2014-05-10, 15:45
  #3
Medlem
Dexters avatar
Jag får kolla upp med skatteverket hur ofta vi ska momsdeklarera. Tack för ditt svar!
Citera
2014-05-10, 16:15
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dexter
Jag får kolla upp med skatteverket hur ofta vi ska momsdeklarera. Tack för ditt svar!

eller ännu enklare, läs på registreringsbeviset...
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback