2014-05-08, 14:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tumbleeweed
Men känner du nån människa som enbart lever för det interna andliga som är lycklig ?

Nej det gör jag inte, och jag kan inte uttala mig så mycket om dem eftersom de håller till i någon sekt eller nått. Så jag känner inga såna, men tvivlar på att det är hälsosamt.
Citera
2014-05-08, 14:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av anonl33tanon
Människor som är andliga och håller på med allt från schamanism, reiki, astrologi, har fler än tre djur, tror på andar/spöken etc är allihopa ordentligt fuckade i skallen. Den typen av andlighet är vad mentalt handikappade idioter ägnar sig åt.

Så det är precis tvärtom... folk med psykiska problem har en tendens att söka sig till alternativt/andlig skit.

Kan inte vara så hälsosamt att vara inskränkt heller. Balans är bäst.
Citera
2014-05-08, 14:41
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av demotrams
Jag har läst ganska många berättelser som tyder på hur dåligt många människor mår.

Anekdotisk information eller fakta-underlag?

Citat:
Det är ganska välkänt att ett rikare land i form av materiella saker mår betydligt sämre andligt än mäniskor som inte har allt det där materiella.

Falsk dikotomi, dåligt underlag, korrelationsim.

Citat:
Själen anfäktas,

Vilken "själ"? --> Ad hoc premiss.

Citat:
många ackommoderar sig till ett slappt och meningslöst liv.

"Slappt" på vilket sätt, enligt vilka disciplinära kriterier? "Mening" enligt vad?

Citat:
Livet blir väldigt andefattigt utan andemening.

Speak for yourself.

Citat:
Människor har blivit så lata att många inte orkar laga mat, tvätta kläder och hålla sitt hem städat och välvårdat.

Du generaliserar.

Citat:
Så gott som alla människor vill ha förändring och vill anträda ett nytt liv eller en projekt men man tröttnar ganska snabbt och ger upp och återtar sina gamla dåliga vanor.

Belägg för din pop-socialpsykologi.

Citat:
Psykiska problem och sjukdomar beror inte på att man är dum eller har misslyckats i livet, tvärtom är det så att många framgångsrika människor mår dåligt psykiskt, man vill göra sig oberoende genom att skaffa pengar, makt, vänner osv.

Du generaliserar igen. Psykiska problem har flera olika orsaker.

Citat:
Men det vi inte får glömma är att vi aldrig kan göra oss oberoende av källan som är orsaken till allt som existerar.

Vilken "källa"? Ad hoc premiss; kom med belägg på lämplig tråd. (1)

Citat:
Det uppstår utan tvekan förvecklingar om man tror att man kan göra sig oberoende bara man har pengar, vänner eller makt.

Falsk dikotomi.

Citat:
Det är dags att vakna och inse att vi måste knäböja oss och vörda källan så som sig bör. Det jag vill förfäkta är att det verkligen går att leva ett harmoniskt liv om man vill närma sig källan, reflektera över den och inte vända ryggen till. Livet i denna värld är förgängligt och därför är det onödigt att dra ut på lidandet och förhala sig konstant.

Se (1).

Citat:
Många söker sig till droger och andra bedövande substanser för att komma bort från verkligheten, intalar sig själv att det är en njutning som inte får försakas.

Snuttefiltism är också en beroendeframkallande form av eskapism, som kan leda till allvarliga konsekvenser. Avstå från selektiva och exklusiva exempel.

Citat:
Det är självbedrägeri och ingen njutning.

Det är religions-psykoser inte heller (=en spegelbild av din egen argumentationsform). (2)

Citat:
Vi kan inte komma bort från tanken att kroppen består av två komponenter, det andliga och det materiella, vi måste vörda både om vi ska må bra fysiskt och psykiskt.

Vem är dessa "vi" som opererar med ad hoc premisser? Du och dina geliker?

Citat:
Det andliga är minst lika viktigt som det materiella.

Belägg från ett solitt underlag, tack.

Citat:
Att använda droger för att temporärt komma bort från plåga och elände för att göra sig beroende av drogen och sen ta drogen för att förinta abstinensen är verkligen något som varje tänkande och intelligent människa borde förstå är dumt och dristigt.

Precis som snuttefiltism är. Se (2).

Citat:
Varje samhälle mår bra av att satsa på det andliga, medborgarna mår bättre och finner mening i livet.

Inget samhälla kan basera sin struktur på den typ av argumentationsfel du har presenterat ovan.
Citera
2014-05-08, 14:47
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Jag tänker vara oförblommerad. Det är inte många som vågar det i dagens samhälle. Många vill passa in och hålla med om andra men inte jag. Jag tänker plädera för mina åsikter. Personligen tycker jag inte att familjen, droger, vänner eller materiella saker kan fylla eller svara på de existentiella frågorna. Man bör ödmjukt tillstå det faktum att andlighet är nödvändig. Vi behöver ha den ursprungliga källan för ögonen för att må bra.

Speak for yourself; du är inte representativ för "MAN".

En gissning är att du faktisk är av exakt samma karaktärs-typ som dom du kritiserar: Nån som klängar sig till ett existentiellt halmstrå.
Citera
2014-05-08, 14:51
Medlem
tumbleeweeds avatar
Citat:
Jag tänker vara oförblommerad. Det är inte många som vågar det i dagens samhälle. Många vill passa in och hålla med om andra men inte jag. Jag tänker plädera för mina åsikter. Personligen tycker jag inte att familjen, droger, vänner eller materiella saker kan fylla eller svara på de existentiella frågorna. Man bör ödmjukt tillstå det faktum att andlighet är nödvändig. Vi behöver ha den ursprungliga källan för ögonen för att må bra.

Problemet med andlighet är att det inte förmår att på ett tillfredställande sätt svara på de existentiella frågorna heller. Bland de andliga så benämns detta upplevda faktum för "tvivel", något som ska åtgärdas genom att "stärka sig i tron"...vilket leder till ett hamsterhjul för sinnet att befinna sig i.

Det enda svar värt namnet på de existentiella frågorna är ett svar som får de existentiella frågorna att upphöra eller drastiskt förlora i betydelse. Ett tillstånd som kan beskrivas som att " man vet utan att behöva veta".

Hur det här svaret ser ut eller hur det kommer till en människa är givetvis individuellt och sker gissningsvis bortom ett tankemässigt eller emotionellt plan, så att andlighet, i synnerhet organiserad textburen sådan, blir ur det här perspektivet mest att betrakta som ett hinder.

Om du tar bort din inbillade "ursrungliga källa" du har framför ögonen kanske du kommer se att det uppenbarligen inte alls förhåller sig på sådant sätt för att "må bra". Finns mängder av människor som "mår bra" utan att ens behöva tänka på ordet "andlighet".
Citera
2014-05-08, 14:55
Medlem
Shadow913s avatar

Jag tror du har helt rätt och tar upp en viktig sak som många förnekar. Lyckan hos dem som inte har Gud blir begränsad till "detta livet", det materiella, de sexuella behoven, känslotillstånden, pengar, människors uppskattning osv. Det kan inte fylla människans behov av Gud eller ersätta det. Men de som har Gud kan lida nöd och ändå må bra. Befinner mig där nu, utan att gå in på detaljer. Har också varit icke-religiös under många år i mitt liv och jag minns det vacuum och den underpressade ångest som fanns där hela tiden.

Samtidigt finns det något som man skulle kunna kalla för "namnkristendom", människor som är religiösa till namn och kultur men ändå inte har funnit kärnan. Att vara religiös eller kalla sig för kristen är inte detsamma som att ha lärt känna Gud genom tron och Guds ord. Man måste bli född på nytt. Man måste ha lärt känna sin synd och lärt känna sin Frälsare. Det räcker inte med att vara en religiös människa.

Sen finns det aspekten av "bedövning". För de som helt försjunkit i världslighet och oandlighet så kan det finnas en slags bedövning som gör att de knappt söker Gud längre. De har liksom blivit nöjda med sina ytliga kickar, föraktar Gud och Guds ord och har ett fientligt sinnelag mot både Guds lag och Guds förlåtelse. Psaltaren 73 beskriver en frustration över att en del människor som är fullkomligt oandliga och ogudaktiga ändå har det rätt bra här i livet, mår bra och dessutom har tillgångar. Psalmen visar sedan att psalmister lär känna hur rättvisan ändå finns där till slut.

Bra inlägg.

Det ligger stor skuld hos de predikanter som inte predikar synd och nåd. Flera generationer av förkunnare i Sverige har varit så infekterade av liberalteologi och bibelkritik att de inte kan ge några klara besked eller och inte heller leds av Anden. "Världen" har flyttat in i kyrkor, och när det sker förlorar saltet sin sälta. Gud är ju god, kärleksfull, förlåtande, men människor som inte tror på honom ser bara sina egna vanföreställningar om Gud och får ingen frid. De måste ju kapitulera först, och det kan man inte göra med högmod och otro. Den nämnda psaltarpsalmen slutar:
"När mitt hjärta förbittrades och jag kände styng i mitt inre, då var jag oförnuftig och förstod ingenting, som ett djur var jag inför dig. Men jag är alltid hos dig, du håller mig i min högra hand. Du leder mig med ditt råd och tar sedan emot mig med ära. Vem har jag i himlen utom dig! När jag har dig frågar jag inte efter något på jorden. Om än min kropp och min själ tynar bort, så är Gud mitt hjärtas klippa och min del för evigt. Ty de som är fjärran från dig går under, du förgör alla som trolöst sviker dig. Att vara i Guds närhet är lycka för mig. Jag tar min tillflykt till Herren, HERREN, för att kunna tala om alla dina gärningar." (Ps 73:21-28).
Citera
2014-05-08, 15:04
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tumbleeweed
Det enda svar värt namnet på de existentiella frågorna är ett svar som får de existentiella frågorna att upphöra eller drastiskt förlora i betydelse. Ett tillstånd som kan beskrivas som att " man vet utan att behöva veta".

Ett enligt min erfarenhet (men som en personlig åsikt) ett (möjligen blant andra) vettigt svar. Dock ett svar av en sån personlig typ att det i det närmaste är meningslöst att marknadsföra dets meriter allmänt, man kan bara nämna att möjligheten finns.

Citat:
Hur det här svaret ser ut eller hur det kommer till en människa är givetvis individuellt och sker gissningsvis bortom ett tankemässigt eller emotionellt plan, så att andlighet, i synnerhet organiserad textburen sådan, blir ur det här perspektivet mest att betrakta som ett hinder.

Från det perspektiv du presenterar är organiserat tro/religion/doktrinalism givetvis ett hinder. Men sen är det inte alla som klarar av eller får ett positivt resultat från det ditt perspektiv erbjudar. Jag har personligen upplevd individer som gick helt upp i limningen av att förlora sina dogmatiska, existentiella halmstrån.

Citat:
Om du tar bort din inbillade "ursrungliga källa" du har framför ögonen kanske du kommer se att det uppenbarligen inte alls förhåller sig på sådant sätt för att "må bra". Finns mängder av människor som "mår bra" utan att ens behöva tänka på ordet "andlighet".

Kan FÖR MIN DEL intyga detta. Jag praktiserar en version av icke-andlig medvetande-ändrande tekniker som ledar mig till "bliss".
Citera
2014-05-08, 15:19
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Shadow913
Lyckan hos dem som inte har Gud blir begränsad till "detta livet", det materiella, de sexuella behoven, känslotillstånden, pengar, människors uppskattning osv.

Ja, det sägar sig själv (dock inte så exklusivt som du vill göra det). Vart vill du komme med denna plattityd?

Citat:
Det kan inte fylla människans behov av Gud eller ersätta det.

Och "människans behov av 'gud' är ett allmänt accepterat och validerat koncept? Är det inte snarare så att du försökar generalisera från en ad hoc premiss utan underlag? (1).

Citat:
Men de som har Gud kan lida nöd och ändå må bra.

Vilket inte är exklusivt för dig och dina geliker; andra kan må bra också.

Citat:
Befinner mig där nu, utan att gå in på detaljer.

Bra för dig, men du är inte mall för andra än dom som redan tror på det samma som du gör. (2)

Citat:
Har också varit icke-religiös under många år i mitt liv och jag minns det vacuum och den underpressade ångest som fanns där hela tiden.

Se (2).

Citat:
Samtidigt finns det något som man skulle kunna kalla för "namnkristendom", människor som är religiösa till namn och kultur men ändå inte har funnit kärnan. Att vara religiös eller kalla sig för kristen är inte detsamma som att ha lärt känna Gud genom tron och Guds ord. Man måste bli född på nytt. Man måste ha lärt känna sin synd och lärt känna sin Frälsare. Det räcker inte med att vara en religiös människa.

Se (2).

Citat:
Sen finns det aspekten av "bedövning". För de som helt försjunkit i världslighet och oandlighet så kan det finnas en slags bedövning som gör att de knappt söker Gud längre. De har liksom blivit nöjda med sina ytliga kickar, föraktar Gud och Guds ord och har ett fientligt sinnelag mot både Guds lag och Guds förlåtelse. Psaltaren 73 beskriver en frustration över att en del människor som är fullkomligt oandliga och ogudaktiga ändå har det rätt bra här i livet, mår bra och dessutom har tillgångar. Psalmen visar sedan att psalmister lär känna hur rättvisan ändå finns där till slut.

Se (1).

Citat:
Det ligger stor skuld hos de predikanter som inte predikar synd och nåd. Flera generationer av förkunnare i Sverige har varit så infekterade av liberalteologi och bibelkritik att de inte kan ge några klara besked eller och inte heller leds av Anden. "Världen" har flyttat in i kyrkor, och när det sker förlorar saltet sin sälta.

Belägg för att DIN version är den sanna blant 34.000 mer eller mindre olika versioner, tack. (3)

Citat:
Gud är ju god, kärleksfull, förlåtande,

Belägg med underlag, tack.

Citat:
men människor som inte tror på honom ser bara sina egna vanföreställningar om Gud och får ingen frid. De måste ju kapitulera först, och det kan man inte göra med högmod och otro.

Se (3).
Citera
2014-05-08, 16:02
Medlem
Shadow913s avatar
Bogomil. Är glad att du tar dig tid att läsa, fundera och respondera. Är inte så intresserad av debatt i den här saken. Delar med mig av min tro utifrån Bibeln och vet förstås att inte alla delar min tro. Tycker inte ens att det behöver sägs. Det är underförstått. Jag svarade bara TS. Allt gott önskar jag dig.
Citera
2014-05-08, 16:08
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Shadow913
Delar med mig av min tro utifrån Bibeln och vet förstås att inte alla delar min tro.

Vilket jag absolut inte ser ett problem med. Tvärtom är jag en stark förespråkare av religionsfrihet som den t.ex. definieras i den svenska demokratin.

Citat:
Tycker inte ens att det behöver sägs. Det är underförstått. Jag svarade bara TS. Allt gott önskar jag dig.

Tydligen förstår du inte min kritik av din "MARKNADSFÖRING" (inte kritik av att du har en tro) .... som är intellektuell ohederlig.
Citera
2014-05-08, 16:22
Medlem
Att leva utanför Guds regler är som att leva i anarki. Endast djävulens anhang väljer att förneka Gud som är källan till allt. Att kalla människor till andlighet är ingen lätt uppgift, det är svårt att vinna anklang hos många men jag tycker personligen att var och en har ett ansvar att själv söka efter sanningen och sanningen uppenbarar sig för en. Ingen kan bebåda framtiden men vi kan gissa oss till vad som kan hända med människor som helt lever utan Gud regler. Det gäller alltså att besinna och besegla sina beslut innan det är försent.
Citera
2014-05-08, 16:34
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Att leva utanför Guds regler är som att leva i anarki.

Falsk dikotomi.

Citat:
Endast djävulens anhang väljer att förneka Gud som är källan till allt.

Falsk dikotomi.

Citat:
Att kalla människor till andlighet är ingen lätt uppgift, det är svårt att vinna anklang hos många men jag tycker personligen att var och en har ett ansvar att själv söka efter sanningen och sanningen uppenbarar sig för en.

Sannings-sökande ledar tyvärr inte automatisk till sannings-uppenbarelse. Ett visst mått av kompetens och kunnighet är oftast nödvändigt.

Citat:
Ingen kan bebåda framtiden men vi kan gissa oss till vad som kan hända med människor som helt lever utan Gud regler. Det gäller alltså att besinna och besegla sina beslut innan det är försent.

Från ett underlag av gissninger? Men självklart är det fritt fram för var och én att välja sitt eget underlag.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in