2014-05-08, 13:11
Medlem
Jag har läst ganska många berättelser som tyder på hur dåligt många människor mår. Det är ganska välkänt att ett rikare land i form av materiella saker mår betydligt sämre andligt än mäniskor som inte har allt det där materiella. Själen anfäktas, många ackommoderar sig till ett slappt och meningslöst liv. Livet blir väldigt andefattigt utan andemening. Människor har blivit så lata att många inte orkar laga mat, tvätta kläder och hålla sitt hem städat och välvårdat. Så gott som alla människor vill ha förändring och vill anträda ett nytt liv eller en projekt men man tröttnar ganska snabbt och ger upp och återtar sina gamla dåliga vanor. Psykiska problem och sjukdomar beror inte på att man är dum eller har misslyckats i livet, tvärtom är det så att många framgångsrika människor mår dåligt psykiskt, man vill göra sig oberoende genom att skaffa pengar, makt, vänner osv. Men det vi inte får glömma är att vi aldrig kan göra oss oberoende av källan som är orsaken till allt som existerar. Det uppstår utan tvekan förvecklingar om man tror att man kan göra sig oberoende bara man har pengar, vänner eller makt. Det är dags att vakna och inse att vi måste knäböja oss och vörda källan så som sig bör. Det jag vill förfäkta är att det verkligen går att leva ett harmoniskt liv om man vill närma sig källan, reflektera över den och inte vända ryggen till. Livet i denna värld är förgängligt och därför är det onödigt att dra ut på lidandet och förhala sig konstant.

Många söker sig till droger och andra bedövande substanser för att komma bort från verkligheten, intalar sig själv att det är en njutning som inte får försakas. Det är självbedrägeri och ingen njutning. Vi kan inte komma bort från tanken att kroppen består av två komponenter, det andliga och det materiella, vi måste vörda både om vi ska må bra fysiskt och psykiskt. Det andliga är minst lika viktigt som det materiella. Att använda droger för att temporärt komma bort från plåga och elände för att göra sig beroende av drogen och sen ta drogen för att förinta abstinensen är verkligen något som varje tänkande och intelligent människa borde förstå är dumt och dristigt. Varje samhälle mår bra av att satsa på det andliga, medborgarna mår bättre och finner mening i livet.
Citera
2014-05-08, 13:22
Medlem
Ja för i länder som USA där i princip alla är andliga/religiösa/new age/mumbo jumbo - tar ju ingen droger.
Citera
2014-05-08, 13:26
Medlem
tumbleeweeds avatar
Finns ganska många berättelser om s k andliga människor som mår riktigt skit med ska du se. Har själv rört mig en del i s k andliga kretsar och min erfarenhet är att andelen som mår dåligt och beter sig som spån är bra mkt större bland denna kategori människor än andra.

Finns en radda undersökningar som bekräftar detta med, bara googla på...kan ge en liten apertif här :

http://www.christianpost.com/news/pastors-and-mental-health-115409/
Citera
2014-05-08, 13:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dostojevskijj
Ja för i länder som USA där i princip alla är andliga/religiösa/new age/mumbo jumbo - tar ju ingen droger.

Visst finns det även religiösa som mår dåligt, men mig veterligen är det väldigt få som tyr sig till droger och andra bedövande substanser.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tumbleeweed
Finns ganska många berättelser om s k andliga människor som mår riktigt skit med ska du se. Har själv rört mig en del i s k andliga kretsar och min erfarenhet är att andelen som mår dåligt och beter sig som spån är bra mkt större bland denna kategori människor än andra.

Finns en radda undersökningar som bekräftar detta med, bara googla på...kan ge en liten apertif här :

http://www.christianpost.com/news/pastors-and-mental-health-115409/

Jag köper inte dessa undersökningar. Köper inte grisen i säcken.
Citera
Medlem
particulum1s avatar
Jag tycker du gör ganska många problematiska generaliseringar i denna text. För det första, du drar alla droger under ett och samma problem. För det andra, du pratar mestadels om missbruk uppfattar jag det som. Och för det tredje, beroende på vilken drog man tar så kan man få det mest "andliga" uppenbarelserna om sig själv när man är påverkad.

Så om jag med motivationen kan motivera att vissa substanser påverkar mig i den riktning att jag blir mer andlig, borde jag inte då få bruka substansen? Borde jag väl få eftersom du påpekar att det andliga är lika viktigt som det materiella.
Citera
2014-05-08, 13:33
Medlem
Jag tror absolut att andlighet kan vara bra. Givetvis kan allting missbrukas. Jag känner ingen människa som enbart lever för det externa materiella som är lycklig. Alla dem jag känner som har funnit en menig har en balans mellan det utåtlevande och det djupare inre. Sedan tror jag att man kan om man absolut inte tror på andlighet, kan egna sig åt att idealisera familjen, traditionerna eller moralen istället.
Citera
2014-05-08, 13:45
Medlem
Människor som är andliga och håller på med allt från schamanism, reiki, astrologi, har fler än tre djur, tror på andar/spöken etc är allihopa ordentligt fuckade i skallen. Den typen av andlighet är vad mentalt handikappade idioter ägnar sig åt.

Så det är precis tvärtom... folk med psykiska problem har en tendens att söka sig till alternativt/andlig skit.
Citera
2014-05-08, 13:49
Medlem
tumbleeweeds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av demotrams
Visst finns det även religiösa som mår dåligt, men mig veterligen är det väldigt få som tyr sig till droger och andra bedövande substanser.

Snarare så att det är mer hysch-hysch om substansmissbruk och andra syndiga beteenden i sådana kretsar.

http://onlinechristiancoffeehouse.blogspot.se/2007/11/alcoholism-among-clergy.html
Citera
2014-05-08, 13:52
Medlem
tumbleeweeds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av demotrams
Jag köper inte dessa undersökningar. Köper inte grisen i säcken.

Nej, såklart du inte gör, få andliga person är beredda att ifrågasätta sina trosuppfattningar. En av orsakerna till varför andlighet skapar som mkt mental oreda hos så många människor...
Citera
2014-05-08, 13:53
Medlem
tumbleeweeds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arvingen
Jag tror absolut att andlighet kan vara bra. Givetvis kan allting missbrukas. Jag känner ingen människa som enbart lever för det externa materiella som är lycklig. Alla dem jag känner som har funnit en menig har en balans mellan det utåtlevande och det djupare inre. Sedan tror jag att man kan om man absolut inte tror på andlighet, kan egna sig åt att idealisera familjen, traditionerna eller moralen istället.

Men känner du nån människa som enbart lever för det interna andliga som är lycklig ?
Citera
2014-05-08, 13:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Arvingen

Jag tänker vara oförblommerad. Det är inte många som vågar det i dagens samhälle. Många vill passa in och hålla med om andra men inte jag. Jag tänker plädera för mina åsikter. Personligen tycker jag inte att familjen, droger, vänner eller materiella saker kan fylla eller svara på de existentiella frågorna. Man bör ödmjukt tillstå det faktum att andlighet är nödvändig. Vi behöver ha den ursprungliga källan för ögonen för att må bra.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in