Jag är väldigt mycket motståndare till extremfeminismen eftersom jag anser att den gått till överdrift. Det är inte sunt att läsa genusböcker för barnen. Men även om feminismen gått för långt i Sverige så har jämställdheten inte uppnåts i de fattiga länderna. Och jämställdhet är ju en helt annan sak. Det måste vi bejaka. Jag är inte emot all feminism utan bara extrem feminism.
Hur som helst så har jag tidigare inte tänkt så mycket på vad jag skänker pengar till tidigare eftersom jag litat på att välgörenhetsorganisationerna använder pengarna väl. Men när jag ser hur männen beter sig i fattiga länder så inser jag att det är dags att börja ge enbart till projekt för kvinnor. Kvinnor tänker mer på barnen och då känns det mer värdefullt att ge till mikrolån och utbildning för kvinnor än för män eftersom män i Afrika mest slösar medan de afrikanska kvinnorna får dra det tunga lasset.
Därför kommer jag från och med idag bara ge till utvecklingsprojekt som inriktar sig på att upprätta kvinnor. Jag har googlat lite och hittat flera välgörenhetsprojekt som riktar in sig på att hjälpa kvinnor till att utbildas och starta företag. Män beter sig inte bra mot kvinnor i fattiga länder. Det handlar INTE om att afrikanska män är dumma, självklart är en afrikan och en europé lika smarta. Men det finns en sed i fattiga länder att männen går först. Och det är därför jag bara kommer ge till projekt som stöttar kvinnor att starta företag och utbildas. I många fattiga länder får inte kvinnor gå i skola och det leder till att kvinnor får det sämre.
Så nu är det dags att vi satsar på att kvinnor får lika möjlighet till utbildning och att kvinnor får hjälp till att starta företag och det leder till ett jämställt samhälle.
Senast redigerad av TLuther 2014-05-08 kl. 11:19.