2014-05-07, 20:23
Medlem
Ponera följande scenario: du börjar nytt jobb, i säg, maj.

Sommaren ligger runt hörnet, och du får reda på att företaget stänger ner arbetsplatsen i hela juli. Så ingen kan jobba!

Givetvis erbjuder de dig förskottsemester i de där 4 veckorna, men då har du ju i princip tecknat in hela året på en gång! Och skulle du (av någon anledning) vilja avsluta din anställning så blir du väl återbetalningsskyldig för den semesterledighet du tagit?

Hur gör man här, vad har man för rättigheter egentligen?
Citera
2014-05-07, 20:30
Medlem
Tar semestern, fast utan semesterlön.
Citera
2014-05-07, 20:49
Medlem
En arbetsgivare kan inte tvinga arbetstagare att ta ut semester och man kan inte bli tvingad att ta ut förskottssemester. Arbetsgivaren är skyldig att förse arbetstagarna med arbete, kan arbetsgivaren inte detta har man rätt att vara hemma med lön.
Citera
2014-05-07, 20:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Herr-Hur
En arbetsgivare kan inte tvinga arbetstagare att ta ut semester och man kan inte bli tvingad att ta ut förskottssemester. Arbetsgivaren är skyldig att förse arbetstagarna med arbete, kan arbetsgivaren inte detta har man rätt att vara hemma med lön.

Eller bli uppsagd pga arbetsbrist
Citera
2014-05-07, 21:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av abu-hajar
Eller bli uppsagd pga arbetsbrist

Tja. Ett sätt att hantera situationen antar jag. En väg jag tror arbetsgivaren får problem med senare.
Citera
2014-05-07, 21:42
Medlem
Hur fungerar det när man jobbar åt ett bemaningsföretag och stället man är på stänger några veckor under sommaren? Måste dom enligt lag fixa ett annat åt mig om jag inte vill ta någon semester i sommar?
Citera
2014-05-07, 21:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av burtljung
Hur fungerar det när man jobbar åt ett bemaningsföretag och stället man är på stänger några veckor under sommaren? Måste dom enligt lag fixa ett annat åt mig om jag inte vill ta någon semester i sommar?

beror på vad för kontrakt du har? Garanterar dem ett viss antal timmar så självklart får du betalt för att sitta hemma istället
Citera
2014-05-07, 21:53
Medlem
Citat:
Tja. Ett sätt att hantera situationen antar jag. En väg jag tror arbetsgivaren får problem med senare.

Jag tror inte dem får några problem om dem anställer om dig när dem öppnar igen.
Citera
2014-05-08, 08:09
Medlem
Citat:
Jag tror inte dem får några problem om dem anställer om dig när dem öppnar igen.

Absolut inga problem att återanställa.
Däremot blir det lite knivigt att fortsätta dessa pajaskonster mer än en gång.

Oseriöst är väl ett ord som dyker upp.
Citera
2014-05-08, 14:06
Medlem
Citat:
Absolut inga problem att återanställa.
Däremot blir det lite knivigt att fortsätta dessa pajaskonster mer än en gång.

Oseriöst är väl ett ord som dyker upp.

Du har rätt men om ts vägrar ta ut sin semester så tycker jag att det är ett bra val av ett företag att säga upp under månaden och sedan återanställa OM dem inte har råd att ge lön medans personen ska vara hemma, och ger man det till en utav dem anställda jadå vill alla andra ha det.

Ts kan vägra ta ut sin semester absolut men då kan det finnas konsekvenser, alla företag vill inte bränna pengar I onödan ju, kanske statliga men ikke dem privata iallafall.
Citera
2014-05-08, 18:58
Medlem
Citat:
Du har rätt men om ts vägrar ta ut sin semester så tycker jag att det är ett bra val av ett företag att säga upp under månaden och sedan återanställa OM dem inte har råd att ge lön medans personen ska vara hemma, och ger man det till en utav dem anställda jadå vill alla andra ha det.

Ts kan vägra ta ut sin semester absolut men då kan det finnas konsekvenser, alla företag vill inte bränna pengar I onödan ju, kanske statliga men ikke dem privata iallafall.

Det låter på dig som att endast den anställde har plikter och skyldigheter och så är det ju inte riktigt.
Företaget bör vara på det klara med vad företaget kan och skall kräva av den anställda likaväl som man tar reda på vad den anställda har rätt att förvänta sig av företaget.

Varje beslut en person eller företag väljer att ta ger sannolikt konsekvenser.
Är man inte vuxen uppgiften att hantera konsekvenserna av ens handlande på ett anständigt sätt kanske man skall hitta på någonting annat med sitt liv.
Citera
2014-05-13, 21:55
Medlem
Citat:
Du har rätt men om ts vägrar ta ut sin semester
Det var en hypotetisk fråga, faktiskt. Jag ska vara ledig i sommar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in