2014-05-07, 17:15
Medlem
Hej! Nu är de så att jag ska hålla en lektion på min engelska lektion om precis vad jag vill. problemet med mig är att jag har extremt svårt för att bestämma mig över sånna här saker och ja jag kommer helt enkelt inte på något bra ämne och de bara irrar runt i huvet på mig.

Så ja då undrar jag har ni några roliga ämnesförslag att komma med?

OBS! Lektionen ska va på ca 30 minuter

Mvh. Danelopen
Citera
2014-05-07, 17:18
Medlem
Vad är det för nivå på klasset? Gymnasie? Högstadiet?
Citera
2014-05-07, 17:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av danelopen
Hej! Nu är de så att jag ska hålla en lektion på min engelska lektion om precis vad jag vill. problemet med mig är att jag har extremt svårt för att bestämma mig över sånna här saker och ja jag kommer helt enkelt inte på något bra ämne och de bara irrar runt i huvet på mig.

Mvh. Danelopen

Du kanske ska berätta vilken klass eleverna går i? Är det småungar i lågstadiet eller snackar vi gymnasieelever?
Citera
2014-05-07, 17:19
Medlem
Årskurs?

Sport?
Teknologi? t.ex. Hur kommer mobilerna att utvecklas osv?
Citera
2014-05-07, 17:19
Medlem
Det är gymnasienivå engelska 7 (om jag inte minns helt fel) men det spelar egentligen ingen roll vi har haft en kille som bara höll lektion i hur man spelar Dota 2 och han fick A på sitt efterrsom ja han lärde ut det på ett jävligt bra sätt.
Citera
2014-05-07, 17:23
Medlem
PenisJuices avatar
Citat:
Ursprungligen postat av danelopen

Mvh. Danelopen

Högstadiet / Gymnasiet va?

Kör en hörövning.

Välj en rolig dialog som du hittar på t.ex. youtube, skriv ner några frågor kring texten på ett papper, med olika svarsalternativ (A), (B) och (C). 8-10 frågor blir lagom.

Gör gärna så att några av svarsalternativen ligger ganska nära sanningen, så blir det svårare.

Kopiera upp pappret du skrivit och dela ut till dina klasskamrater. Låt dem lyssna på dialogen och svara på frågorna var för sig. Sedan går du igenom de rätta svaren med klassen.

Ta-taaah.

Dialogen bör vara c:a 5 minuter lång. Längre än så hinner du inte med, om ni ska lyssna på den två gånger, ha genomgång innan och efter.

Lycka till.
Citera
2014-05-07, 17:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pausanias
Är du verkligen seriös nu? Utan att vara otrevlig måste jag ifrågasätta sanningshalten. Du påstår att du ska hålla en "engelska lektion" (engelsklektion) "sånna" (sådana) "de" (det) "ja" (jag). Antingen är du 10 år, eller också skojar du. Jag vägrar tro att man kan skriva så uselt men ändå förväntas att hålla någon form av lektion i någon svensk skolform.

Ja jag är fullkomligt seriös med detta. Alla i klassen ska hålla en lektion på ca 30 minuter och vi måste göra detta för att kunna få betyg eftersom det ingår i våra betygskriterier. Sen så ber jag självklart om ursäkt att du inte kan hantera att jag slarvar med min svenska när jag skriver på flashback och inte stavningskontrollerar eller bryr mig ett enda jävla skit om grammatiska regler i detta sammanhang.
Citera
2014-05-07, 21:27
Medlem
Nej, TS ska inte hålla en lektion i den mening att undervisning ska pågå. I Skollagen är det enbart lärare som kan bedriva undervisning. Däremot står det i TS kursplan att han ska göra en muntlig framställning i någon fördjupning, sedan skall han kunna visa förmågan att muntligt interagera i en viss situation. Möjligtvis har läraren planerat aktiviteten som så att TS ska framställa en sakprosa (dvs en instruktion) som kan likna en 30 minuter lång "lektion" och sedan interagera med klassen på ett tydligt sätt som visar på uppnående av kunskapskravet. Därav fick hans kompis A när han visade hur Dota 2 fungerade.

Ts, det finns mängder med saker du kan framställa beroende på hur dina ledarskapsförmågor är. Du kan rimligtvis göra den hörförståelseaktivitet som någon här ovan mig skrev. Du kan också ta fram en tidningsartikel och diskutera den (BBC-News, New-York Times etc.), eller rent av skriva en krönika om den artikeln. Du kan imponera lite på din lärare och ämnesintegrera med ett annat ämne (som hon förslagsvis har, t.ex. SO) och leta efter engelska forskningsartiklar som ni tillsammans studerar och diskuterar. Ett tips är att också kolla igenom din kursplan och leta efter centralt innehåll och kunskapskrav som du kan planera utifrån! Det visar att du har en förståelse för att planera en lektion utifrån de styrdokument som finns, samt att du då också har förmågan att interagera beroende på situation.

Ett litet hett tips är att ta en bit av ett väldigt intressant och krävande TED-talks och sedan diskutera vad personen menar osv. Det tränar både hörförståelse, analytisk förmåga och kommunikation.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in