2014-05-06, 23:12
Medlem
Hejsan, det är så att jag undrar en sak. Jag har en fråga som kommit upp på jobbet som jag skulle vilja ha utrett. Helt ihoptänkt, alltså inte en verklig situation.

Utav olika orsaker är det så illa att jag ganska ofta måste vända en bil på ett ställe där det inte går utan att använda sig av en parkeringsplats. På denna parkeringsplats är det enbart förhyrda platser, och denna parkeringsplats ligger i anslutning till en flerfamiljsfastighet. Alltså typ deras gård, vad gäller, får jag använda denna yta som i och för sig är gjord för biltrafik, men ändå inte är allmän väg??
Citera
2014-05-06, 23:27
Medlem
sephines avatar
Tänk om det står en bil parkerad där då?
Så länge ingen står parkerad där är det väl bara att använda ytan. Tror det kallas för sunt förnuft eller nåt sånt.
Citera
2014-05-06, 23:30
Medlem
Nu pratar vi alltså om en plan, som används för att parkera bilar. Man kommer alltså se om det finns plats att köra eller inte. När det sedan gäller sunt förnuft är inte det tillämpligt i detta fall, då det är frågan om man får använda annans mark för vändning eller inte.
Citera
2014-05-06, 23:39
Medlem
Det korta svaret är ja.

Det längre...

Iom att du inte tänker parkera, utan endast nyttja den för att utföra en säker vändning. Så föreligger inga hinder i TrF.
Citera
2014-05-07, 00:05
Medlem
Frågan är dock om det är TrF som styr i det här fallet. Den reglerar ju vilka lagar som gäller för trafik på väg. Räknas detta som väg? Ja, eventuellt, fast samtidigt står det ju "allmänt används för trafik med motorfordon". Används detta "allmänt", är ju en privat yta, i och för sig avsedd för uppställning av fordon.
Frågan är dock om det är andra lagar som styr detta, annars hade ju jag faktiskt kunnat ta min bil in på någons tomt, så länge det är en infart, för inte heller detta finns det några hinder för i TrF.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in