Citat:
Det är väldigt sällan det gör så pass ont att patienten skriker ut, av de tusentals gångerna jag tagit blodprov kan jag bara minnas ett fåtal som gjort det. Tyvärr är min uppfattning att de som är räddast är de som får mest ont. Om det är för att de inbillar sig eller för att de är spända eller dyl vet jag inte.
Jag har haft my fair share av blodprov förut men jag har aldrig upplevt ont från det. Jag är iofs lite obkeväm med blodprov, men jag var ändå ganska lugn och avslappnad. Det kändes som hon började prata en massa bullshit om att jag måste ha varit rädd bara för att ursäkta det, som om jag gjorde fel eller nåt. När jag skrek så kom en massa andra personal in för att titta på och det var kanske pinsamt för henne. Men jag skrek/grät inte avsiktligt, det var en reflexiv grej, mest för att jag var så förvånad att det skulle göra ont. Hon sa ingenting om att kanske hon träffade en nerv eller nåt sånt, hon snackade bara om att jag var förmodligen rädd och det var därför.
Citat:
Det ska inte göra så ont. Konstigt att det blev så. Sov gott i natt och intala dig det ska vara borta imorgon. Annars ringer du och ber dem titta på armen.
Jag har fortfarande ont i armen dagen efter, men jag orkar nästan inte prata med dem om det. Denna hälsocentral har varit helt värdelös för mig, detta blodprov tog de för att de tappade bort mitt första prov, och jag har fått ganska dålig bemötande i övrigt. Personalen verkar ganska avtrubbad. Jag har väldigt sällan anledning för att besöka hälsocentraler och skit, så jag är inte väldigt insatt i vad det ska vara för standard där, men varje gång jag är på just denna hälsocentral blir jag förvånad över hur inkompetenta och oprofessionella de är.
Får man be de att sticka andra armen? Det använde vänster armen denna gång, vilket var inte särskilt bra för mig då jag är vänsterhänt, men hela deras setup var på vänster sidan av stolen och det såg inte ut som man fick välja. Jag skulle helst att de tog blod från höger armen, ifall att det blir såhär igen kan jag iaf fortsätta skriva och sånt. Just nu har jag det svårt att skriva/type:a med vänster handen.