2014-05-07, 14:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av srinivasa
Jo, fast utomhus står det ju stilla i alla fall, jag menar bandet ska väl röra sig hela tiden eller???
När du cyklar utomhus står inte marken stilla i förhållande till cykeln eller hur? Som ett tankeexperiment kan man låtsas att hela jorden är ett löpband, jorden roterar med samma hastighet som cyklisten färdas. Den enda skillnaden blir då luftmotståndet. Vill man ha en helt identisk situation inne som ute skulle man alltså kunna lägga till en stor fläkt framför löpbandet, som blåser i samma hastighet som bandet.
Citera
2014-05-07, 14:49
Medlem
srinivasas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av thjmsmvb
När du cyklar utomhus står inte marken stilla i förhållande till cykeln eller hur? Som ett tankeexperiment kan man låtsas att hela jorden är ett löpband, jorden roterar med samma hastighet som cyklisten färdas. Den enda skillnaden blir då luftmotståndet. Vill man ha en helt identisk situation inne som ute skulle man alltså kunna lägga till en stor fläkt framför löpbandet, som blåser i samma hastighet som bandet.

Men jeepers, jorden roterar med hastigheten 860 km/h i Stockholmstrakten, det blir rätt våldsam cykeltur eller? Finns det löpband och fläktar med den kapaciteten, inte på mitt gym i alla fall!
Citera
2014-05-07, 16:44
Medlem
Citat:
Men jeepers, jorden roterar med hastigheten 860 km/h i Scyklarstrakten, det blir rätt våldsam cykeltur eller? Finns det löpband att fläktar med den kapaciteten, inte på mitt gym i alla fall!
Nä det fattar väl vem som helst?

Vad jag menade var att se det i ett referenssystem där cykeln står still. När du cyklar, hur vet du att det är du som rör dig och inte jorden? Om du tror att du kan så har du all känd fysik emot dig.
Citera
2014-05-07, 17:15
Medlem
srinivasas avatar
Citat:

Vad jag menade var att se det i ett referenssystem där cykeln står still. När du cyklar, hur vet du att det är du som rör dig och inte jorden? Om du tror att du kan så har du all känd fysik emot dig.

Ska bara cykeln stå stilla och hela universum röra sig runt min cykel, det låter lite som storhetsvansinne.
Sen undrar jag om du inte har förläst dig på den där Albert Einstein och hans relationsteorier. Om jag är ute och cyklar, ja, jag menar i verkligheten då inte på flashback, så får jag ju jobba med benen och blir trött, det är ju inte bara att sitta och styra eller som om marken rörde sig mot mig. Sen kanske jag möter Per-Arne som cyklar i motsatt riktning mot mig, jaha så då rör sig jorden mot honom i en riktning och mot i mig i motsatt riktning alltså har vi en riktig jordbävning, det vore just snyggt. Nej jag tror det finns vissa skillnader vad än all känd och okänd "fysik" säger.
Citera
2014-05-07, 18:14
Medlem
Du svarade inte på frågan.
Citera
2014-05-07, 18:25
Medlem
srinivasas avatar
Citat:
Du svarade inte på frågan.

Vilken fråga syftar du på?
Citera
2014-05-07, 21:41
Medlem
Citat:
Vilken fråga syftar du på?

Förmodligen frågan om den faktiska implikationen på ditt resonemang då man väljer ett referenssystem som rör sig med exempelvis kontaktpunkten cykel-mark. I sådana fall är det cykeln som står "still" och marken som rör sig.
Citera
2014-05-07, 21:46
Medlem
srinivasas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ap4thy
Förmodligen frågan om den faktiska implikationen på ditt resonemang då man väljer ett referenssystem som rör sig med exempelvis kontaktpunkten cykel-mark. I sådana fall är det cykeln som står "still" och marken som rör sig.

Vilken fråga var det som åsyftades?
Citera
2014-05-09, 15:23
Medlem
Citat:
Vilken fråga var det som åsyftades?

Citat:

Citat:
Men jeepers, jorden roterar med hastigheten 860 km/h i Stockholmstrakten, det blir rätt våldsam cykeltur eller? Finns det löpband och fläktar med den kapaciteten, inte på mitt gym i alla fall!

Citat:

Citat:
Ska bara cykeln stå stilla och hela universum röra sig runt min cykel, det låter lite som storhetsvansinne.
Sen undrar jag om du inte har förläst dig på den där Albert Einstein och hans relationsteorier. Om jag är ute och cyklar, ja, jag menar i verkligheten då inte på flashback, så får jag ju jobba med benen och blir trött, det är ju inte bara att sitta och styra eller som om marken rörde sig mot mig. Sen kanske jag möter Per-Arne som cyklar i motsatt riktning mot mig, jaha så då rör sig jorden mot honom i en riktning och mot i mig i motsatt riktning alltså har vi en riktig jordbävning, det vore just snyggt. Nej jag tror det finns vissa skillnader vad än all känd och okänd "fysik" säger.

Kontext quotat, frågor fetade. Framgår det tydligt nu?

Ur en rent fysikalisk synvinkel har thjmsmvb helt rätt, oavsett om du trycker att det är storhetsvansinne.
Senast redigerad av Ap4thy 2014-05-09 kl. 15:32.
Citera
2014-05-09, 15:54
Medlem
boppaloozs avatar
det går alldeles utmärkt att cykla på ett löpband. Som redan nämnts så är det nog gyroeffekten som hjälper till mest. Om det inte rör sig om en enhjuling så handlar det bara om att hålla balansen i sidled, och i vanliga fall gör man det genom att få cykeln att röra sig lite grand i sidled i motsatt riktning mot det hål lsom man är på väg att falla så att säga. Det gör man lika lätt på ett löpband så länge som det rör på sig, dels genom att man gör en liten ändring i sitt spårval, men mest genom att när man vrider på styret åt rätt håll orsakar gyroeffekten i framhjulet en kraft åt motsatt håll mot det håll man faller. Det är intressant att man faktiskt vrider hjulet åt fel håll när man ska svänga med en cykel för att utnyttja denna effekt, dvs ska man åt vänster så vrider man först styret lite åt höger, varvid gyroeffekten tvingar ned cykeln åt vänster, och då kan man stoppa fallet genom att vrida tillbaka styret lite, men inte mera än att man behåller en lagom lutning i svängen. Det låter konstigt men prova sjäva nästa gång ni sätter er på en cykel. Detta gäller för övrigt även för andra tvåhjulingar än trampcyklar, t.ex. motorcyklar.
Om vi går tillbaka till löpbandet så får man förstås se till att man inte driver iväg för mycket åt ena sidan eftersom löpbandet inte är hur brett som helst.
det går förresten visst att hålla balansen även om cykeln står helt stilla, men det är mycket svårare än om den rör sig, och alla kanske inte kan.
Citera
2014-05-13, 08:36
Medlem
srinivasas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ap4thy
Kontext quotat, frågor fetade. Framgår det tydligt nu?

Ur en rent fysikalisk synvinkel har thjmsmvb helt rätt, oavsett om du trycker att det är storhetsvansinne.

Så frågan var: "hur vet du att det är du som rör dig och inte jorden? "?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in