2014-05-06, 18:20
Medlem
Alla vet att man inte kan hålla balansen om man cykla för långsamt. Vad skulle hända om man ställer cykel på en löpband och cykla i samma hastighet som löpbandet så att man stå still? Kommer man att tappa balansen?
Citera
2014-05-06, 18:26
Medlem
morpdeuss avatar
https://www.youtube.com/watch?v=9Ae9KnRYx8w
Citera
2014-05-06, 18:55
Medlem
Anledningen till att man överhuvudtaget håller balansen när man cyklar är inte att cykeln rör sig i förhållande till marken. Utan det är att hjulens rotation skapar en gyro-effekt och såklart också det att du vrider på styret.
Citera
2014-05-06, 19:21
Medlem
dMobergs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av thjmsmvb
Anledningen till att man överhuvudtaget håller balansen när man cyklar är inte att cykeln rör sig i förhållande till marken. Utan det är att hjulens rotation skapar en gyro-effekt och såklart också det att du vrider på styret.
+gyro
Citera
2014-05-06, 19:49
Medlem
Halge78s avatar
Citat:
Hur känns det att det du skriver är i andra stycket på wikipedias sida om gyroskop med texten "En välkänd myt om cykling är följande:" innan?
Citera
2014-05-06, 20:18
Medlem
Ja det funkar att cykla på ett löpband. En kompis provade på skojs skull och det funkade
Citera
2014-05-06, 23:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Halge78
Hur känns det att det du skriver är i andra stycket på wikipedias sida om gyroskop med texten "En välkänd myt om cykling är följande:" innan?
Skulle jag bli ledsen varje gång jag hade fel skulle jag aldrig våga ha rätt heller.

Wikipedia säger iaf att gyrokraften är en del av förklaringen, men som du säger en mindre del. Håller man inte i styret samt inte trampar så är det just den kraften som håller en uppe lite extra länge innan man faller. Om man inte justerar balansen med höften vilket man väl reflexmässigt kommer försöka göra.
Citera
2014-05-07, 06:44
Medlem
WriteMasterTMs avatar
För att hålla balansen som vid normal cykling måste man kunna flytta hjulen i sidled.
Dvs att den punkt på hjulen som är i kontakt med marken kan flyttas i sidled.
Och det borde ju funka bra på ett rullband också, fastän man inte rör sig framåt.
Citera
2014-05-07, 08:08
Medlem
-taki-s avatar
Det kommer att vara svårare att hålla balansen på löpmattan än att cykla i verkligheten.
Det är nog som att cykla på en gammal trainer där man ställer sin racer på tre rullar, två för bakhjulet och en för framhjulet.

Jag hade en sådan och det var ett h*lv*te för mig att lära mig cykla på den. Fick hålla till i dörröppningar så jag kunde ta tag i dörrposterna när det sket sig.
Citera
2014-05-07, 09:24
Medlem
srinivasas avatar
Det känns som om det skulle bli svårt om bandet är halt, slitna däck osv. Kan det stämma?
Citera
2014-05-07, 12:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av srinivasa
Det känns som om det skulle bli svårt om bandet är halt, slitna däck osv. Kan det stämma?
Jo men däcken och underlaget spelar lika mycket roll utomhus så det är inget som ändras där.
Citera
2014-05-07, 13:00
Medlem
srinivasas avatar
Citat:
Jo men däcken och underlaget spelar lika mycket roll utomhus så det är inget som ändras där.

Jo, fast utomhus står det ju stilla i alla fall, jag menar bandet ska väl röra sig hela tiden eller???
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in