2018-12-30, 04:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skogismyra
Fruktansvärt trångsynt, ytlig, och dum.

Man kan få det intrycket att du, likt en zenmästare, slår oss forumbesökare med en keisaku om vi viker en tum i vår meditativa koncentration. Även om vi inte visste att vi klivit in i en zendō!
Citera
2018-12-30, 04:18
Medlem
Citat:
Fruktansvärt trångsynt, ytlig, och dum.
Du är i total mörker, du har noll insikt, du förstår ingenting, du är helt vilse.

Underskattar du inte den poetiska skönheten i att slutligen bli till intet och förenas med allt?

Johannes Edfelt:

"Vind från hedenhös, vind genom seklerna, blås,
kamma gräset i Edåsa, Våmb och Horn,
där de multna; ryttare, bönder. - Lång
var deras möda, sträv deras dagsverkes kväll.
Skönast slutgiltigheten: jord och vind."

(Vestrogothica)
Citera
2018-12-30, 04:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nakkvarr
Underskattar du inte den poetiska skönheten i att slutligen bli till intet och förenas med allt?

Johannes Edfelt:

"Vind från hedenhös, vind genom seklerna, blås,
kamma gräset i Edåsa, Våmb och Horn,
där de multna; ryttare, bönder. - Lång
var deras möda, sträv deras dagsverkes kväll.
Skönast slutgiltigheten: jord och vind."

(Vestrogothica)

Skulle vi inte redan vara "förenade med alltet" menar du? Vad är den egentliga skillnaden mellan att våra atomer är förenade på ett visst sätt (våra kroppar), och sedan förskingrade? Inget har förändrats annat än atomernas position. Kalla det "intet" eller "alltet", det är saksamma. Om du menar att det är skillnad, så innebär det att vårt medvetande är en illusion, vilket kan översättas till just "intet".
Citera
2018-12-30, 04:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IKN
Skulle vi inte redan vara "förenade med alltet" menar du? Vad är den egentliga skillnaden mellan att våra atomer är förenade på ett visst sätt (våra kroppar), och sedan förskingrade? Inget har förändrats annat än atomernas position. Kalla det "intet" eller "alltet", det är saksamma. Om du menar att det är skillnad, så innebär det att vårt medvetande är en illusion, vilket kan översättas till just "intet".

Tja? Något slags diskontinuitet är väl ändå döden, då våra kroppar slutligen ger upp i sin i längden hopplösa kamp mot entropin och termodynamiken? För vissa kan det framstå som en förlust, för andra som en befrielse.

Willy Kyrklund:

"När ingen mera säger: ansträngen eder! ansträngen eder till det yttersta! segern är nära...

När ingen mera säger: flyn! flyn! det finnes en väg för flykt...

När ingen vidare yttrar sådana saker som "jag vet vad svårigheter vill säga ty jag har övervunnit dem".

När ingen finnes kvar av de viljestarka, de härdade; när ingen finnes kvar av Lagoma motgångens män.

När ingen säger: låt oss vänta och se.

Då når oss ett glatt budskap: -Det är för sent.

(Mästaren Ma)
Citera
2018-12-30, 06:26
Medlem
Skogismyras avatar
Citat:
.
Ja förutom detaljen att ditt riktiga Du inte är din kropp.
Förresten, jag såg inte förrän nu din signatur angående mörkret. Det var ju passande.
Senast redigerad av Skogismyra 2018-12-30 kl. 06:29.
Citera
2018-12-30, 14:46
Medlem
Citat:
Tja? Något slags diskontinuitet är väl ändå döden, då våra kroppar slutligen ger upp i sin i längden hopplösa kamp mot entropin och termodynamiken? För vissa kan det framstå som en förlust, för andra som en befrielse.

Nej. En kropp är som sagt bara en samling atomer med en komplex helhetsstruktur. Det är riktig hybris att ha inställningen att vi inte är en del av alltet bara pga detta. Inget förändras efter "döden". Du är lika "död" nu som efter att dina atomer har förskingrats. Fråga dig själv hur "döda atomer" kan ge upphov till ett komplext medvetande. Var detta medvetande "på riktigt" till att börja med? Eller är det tvärtom, att medvetandet har en större roll och betydelse än vad många tror?
Citera
2019-01-05, 08:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IKN
Nej. En kropp är som sagt bara en samling atomer med en komplex helhetsstruktur. Det är riktig hybris att ha inställningen att vi inte är en del av alltet bara pga detta. Inget förändras efter "döden". Du är lika "död" nu som efter att dina atomer har förskingrats. Fråga dig själv hur "döda atomer" kan ge upphov till ett komplext medvetande. Var detta medvetande "på riktigt" till att börja med? Eller är det tvärtom, att medvetandet har en större roll och betydelse än vad många tror?

Medvetandet har betydelse för mig personligen. Men jag måste tillstå att jag icke är att betrakta som helt ojävig i sammanhanget, emedan mitt medvetande faktiskt är det jag som påstår detta!
Citera
2019-01-06, 00:55
Medlem
Citat:
Medvetandet har betydelse för mig personligen. Men jag måste tillstå att jag icke är att betrakta som helt ojävig i sammanhanget, emedan mitt medvetande faktiskt är det jag som påstår detta!
Vad är det som påstår och vad är det som upplever påståendet? Jag har personligen aldrig påstått någonting. Jag har bara upplevt saker. Du kanske är annorlunda. Vad vet jag? Jag vet ingenting. Jag upplever bara.
Citera
2019-01-06, 07:36
Medlem
SvetsarnFromHells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Endofin
Du påstår att vetenskapen har bevisat att det inte finns något liv efter döden?
Du säger att det är logiskt. För vem, för dig? En logisk slutats är beroende av byggstenar.
Har man inte så mycket byggstenar så kan logiska slutsatser lätt bli rent trams.
Vi vet så lite om allt som finns, ändå påstår du att du kan dra en logisk slutsats av hela gröten?
Hur tänker du då?

Moderator borde ge dig en flumvarning. Jävla hippieflum!
Citera
2019-01-06, 21:34
Medlem
Skogismyras avatar
Alla ni filosoferare som inte förstår att andlig upplysning är enda sättet att veta Alltets Sanning ägnar er bara åt mental onani.
Tror ni på riktigt att ni kommer att få veta Sanningen genom att filosofera? Nej, innerst inne vet ni att det är hopplöst.

Det är där andlig upplysning kommer in i bilden.
Det är då man slutar med mental onani och tramsande, och verkligen går in på botten med Alltet.
Vid andlig upplysning både VET och upplever man Alltets Sanning.
Citera
2019-01-06, 23:49
Medlem
Citat:
Alla ni filosoferare som inte förstår att andlig upplysning är enda sättet att veta Alltets Sanning ägnar er bara åt mental onani.
Tror ni på riktigt att ni kommer att få veta Sanningen genom att filosofera? Nej, innerst inne vet ni att det är hopplöst.

Det är där andlig upplysning kommer in i bilden.
Det är då man slutar med mental onani och tramsande, och verkligen går in på botten med Alltet.
Vid andlig upplysning både VET och upplever man Alltets Sanning.

Bara för att du spammar "andlig upplysning" betyder det inte att det ökar chansen att någon tar dig på allvar. Om något är mental onani så är det väl detta? Ren logik som 2 + 2 = 4 eller att alla ungkarlar är ogifta är det enda sättet att veta något, då dessa påståenden är sanna i sig själva (oberoende av hjärnan). Meditation å andra sidan, DMT och liknande bottnar alla i upplevelser som i slutet av dagen är en produkt av hjärnan. Vad händer om dessa upplevelser inte är annat än illusioner producerat av hjärnan? Det är därför jag tvivlar på meditation, DMT och liknande metoder. Jag kan inte lita på mina upplevelser. Logik är mycket mer pålitligt, och om jag inte finner "den högsta sanningen" (vad nu det skulle vara) den vägen, så får det väl bli så då.
Citera
2019-01-07, 00:01
Medlem
Callebiltes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bert1l
Våran ras har levt i flera miljoner år. Varför är de ingen som vet med säkerhet vad som händer när vi dör? De låter helt ologiskt, tänk hur många generationer! Någon måste veta vad som händer och ha bevis på de, de tror ja men tråkigt att dom inte vill dela med sig eller att vi inte tror på de.

Det finns ju de som tror att de vet, typ islamister som tror de ska få 72 oskuler efter döden (vilket lite lustigt verkar vara en felöversättning mellan oskulder och klasar med vindruvor).

Saken är att innan vi själva dör så kan vi aldrig veta till 100%. Någon kan säkert berätta mer detaljerat för dig vad som kommer hända när du dör än vad du själv kan berätta om din gårdag som du ändå vet är sann och själv har upplevt men trots den detaljerade beskrivningen kan du ändå aldrig veta.. Du kan bara välja om du skall TRO på det eller inte.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in