Citat:
Ursprungligen postat av
abu-hajar
Hur ska en arbetslös kunna bekosta sin egen utbildning? en 50 000kr+ sådan?
Låt mig gissa, Du är tillsvidare anställd? Så du vill jättegärna att arbetslösa ska leva på bidrag som oxå bekostas av "dig" istället för att bekosta en utbildning och bli av med en bidragstagare?
Med dig I makten kan jag lova dig en konkurs av staten sverige.
Jepp, tillsvidareanställd. Dock har det inte alltid varit så. Jag har - hör och häpna - tagit sk studielån för att bekosta en utbildning inom det område som jag ville arbeta. Alltså, utbildningen är/var avgiftsbefriad, men för att kunna gå utbildningen får man ta lån för att klara mat/uppehälle/studiematerial.
Förvisso fick jag även studiebidrag - dvs gratis pengar utan krav på återbetalning - men huvuddelen (70%?) av min utbildning bekostade jag själv. Och jag betalar fortfarande av på det lånet.
Och det är ganska stötande att en person - som redan har sin försörjning betald via a-kassa - sedan ska få gå en gratis utbildning utan krav på att betala tillbaka vare sig a-kassa eller kostnad för utbildningen i sig.
Alltså vill jag som du säkert kan gissa att arbetslösa EJ lever på bidrag. Utan att de betalar för sig. Har du inte pengar nu (vilket är högst förståeligt), så får du låna. Svårare än så är det inte.
/o