Flashback bygger pepparkakshus!
2014-05-05, 20:37
Medlem
Jag hade en trea innan medans jag pluggade och jobbade lite grann.
Sen sålde jag trean och flyttade ihop med min tjej i en fyra istället.

Nu skickar CSN brev till mig att jag har gjort en vinst på min lägenhet och då kräver de mig på 23 000.

Först och främst så har jag själv investerat i lägenheten med nytt golv och kyl etc + att Marknaden är bättre nu än när jag köpte lägenheten.
Och de pengar jag fick för trean gick direkt in på fyran.

Jag sålde lägenheten förra våren, tog examen i somras och nu skickar de brev i mitten på april och vill ha 23 000 innan slutet på maj.

Jag har ringt och försökt förklara att jag inte har gjort något fel förutom att jag flyttade ihop med min tjej men de var väldigt korta och sa bara. " Du har gjort en vinst, du är skyldig oss 23 000, betala annars går vi vidare".

Någon som kan ge mig något tips eller råd om vad jag har för möjligheter här?
Citera
2014-05-05, 20:41
Medlem
logKexts avatar
Dom har rätt, och det har du fått tydligt förklarat antar jag. Annars hade de inte krävt dig på pengar! Du är maktlös, tyvärr.
Citera
2014-05-05, 20:44
Medlem
Soulflowers avatar
Du har med vinsten på lägenhetsförsäljningen kommit över fribeloppet, bara att betala tillbaka.
Citera
2014-05-05, 20:52
Medlem
Ta ett privatlån. Försök komma överens om en betalningsplan i annat fall.
Citera
2014-05-05, 20:55
Medlem
Ostkroks avatar
Skulle du nu inte kunna betala denna summan på så kort tid så är jag ganska säker på att de är vänliga nog att lägga upp en betalningsplan åt dig, säg t.ex. en mindre summa per månad.
Citera
2014-05-06, 01:57
Medlem
gör om gör rätt.
en vinst på lägenhet räknas som inkomst. alltså har du inte rätt till de lån du fått. bara att betala.
Senast redigerad av niko08 2014-05-06 kl. 01:57. Anledning: stavning
Citera
2014-05-07, 09:50
Medlem
Bara att betala tyvärr. CSN har rätt tydliga exempel på vad som händer vid reavinster på sin hemsida.

Vi tjänade själva lite för mycket pengar förra året och blev återbetalningsskyldiga på de överstigande delarna. Dessutom fick frugan retroaktivt betala tillbaka på studielånet som hon i och med att hon hade fått för mycket inte fick längre hade anstånd med att betala.

Hade givetvis kalkylerat med att det skulle kunna hända så det mesta satt på Hoist. Hade dock inte räknat med att behöva betala tillbaka på frugans lån så det blev en överraskning.
Citera
2014-05-07, 20:51
Medlem
agnes avatar
Min sambo råkade ut för samma sak. Det är inget man vet innan eftersom det inte verkar vara så vanligt att studenter äger lägenheter men man är definitivt medveten om det efter. Hon fick betala runt 40 000.
Citera
2014-05-09, 12:49
Medlem
Hej,

Jag har en fråga på samma spår.
Skall börja plugga på annan ort i höst och säljer därför min lägenhet i augusti. Gör en vinst på ca 130.000kr. Jag har även en del innestående semester. Är det klokast att plocka ut denna semester innan juli (det är väl då CSN räknar nytt halvår) för att ej hamna över / för mycket över fribeloppet?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in