2005-08-16, 19:29
Medlem
getosts avatar
Jag har åkt på virus för andra gången på 15 år.
(Då har jag haft virusskydd de sista 3 åren ; )

Har vi några klippor här som kan tala om hur jag blir av med det?
Det visar sig på så sätt att det ändrat startsidan till - och klicka nu för tusan inte dit! - http://www.bestwebslinks.com/ isf min ordinarie.

Dessutom är skrivbordsbakgrunden ändrad till helsvart med varningstext där man uppmanar att genast klicka på en länk som tar mig till antivirusprogram.

Som grädde på köttbullarna blir det titt som tätt "fel" på IE varvid den stängs ned.

Jag har tagit hem antivirusprogram (Avast, AVG, samt något annat) som lokaliserar en massa virus och trojaner samt avlägsnar dem, men problemet kvarstår.

Det går inte heller boota från XP-skivan eftersom den hindras dra igång pga något fel vid initiationen *suck*

Någon diskettenhet har jag ju inte heller, så boot från diskett är kört.

Proffsen..........hilfe!!!
Citera
2005-08-16, 20:40
Medlem
Ikes avatar
hade liknande viurs fast mitt ändrade till annat url.... testa med att scanna i felsäkert läge om du inte har gjort det.
annars finns det ju alltid Hijack this som du kan använda också
och om du hittar virus i "vanligt läge" men dom inte går att ta bort starta då i felsäkert och testa ta bort dom manuellt där...

Inte bra på att stava :P
Citera
2005-08-16, 20:46
Medlem
terminator t-xs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av getost
Jag har åkt på virus för andra gången på 15 år.
(Då har jag haft virusskydd de sista 3 åren ; )

Har vi några klippor här som kan tala om hur jag blir av med det?
Det visar sig på så sätt att det ändrat startsidan till - och klicka nu för tusan inte dit! - http://www.bestwebslinks.com/ isf min ordinarie.

Dessutom är skrivbordsbakgrunden ändrad till helsvart med varningstext där man uppmanar att genast klicka på en länk som tar mig till antivirusprogram.

Som grädde på köttbullarna blir det titt som tätt "fel" på IE varvid den stängs ned.

Jag har tagit hem antivirusprogram (Avast, AVG, samt något annat) som lokaliserar en massa virus och trojaner samt avlägsnar dem, men problemet kvarstår.

Det går inte heller boota från XP-skivan eftersom den hindras dra igång pga något fel vid initiationen *suck*

Någon diskettenhet har jag ju inte heller, så boot från diskett är kört.

Proffsen..........hilfe!!!
/Först Dra ut nätverksladden
sen stäng av Systemåterställning finns under Den Här Datorn
Systemaktiviteter Visa systeminformation
prova att kör msconfig väl där kolla System.ini
Win.ini boot.ini och Autostart Glömde Tjänster hittar du en massa skräp i dessa filikar
prova att bock ur starta om datoren i felsäkert läge och rensa datoren
från virus
annars återstår det till att formatera hårdisken
installera om windows utan kontakt med internet
installera sp2
installera antivirus och brandvägg
om du vill har jag dom senaste updateringar som täpper till en hel del
Citera
2005-08-16, 21:27
Medlem
getosts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av terminator t-x
/Först Dra ut nätverksladden
sen stäng av Systemåterställning finns under Den Här Datorn
Systemaktiviteter Visa systeminformation
prova att kör msconfig väl där kolla System.ini
Win.ini boot.ini och Autostart Glömde Tjänster hittar du en massa skräp i dessa filikar
prova att bock ur starta om datoren i felsäkert läge och rensa datoren
från virus
annars återstår det till att formatera hårdisken
installera om windows utan kontakt med internet
installera sp2
installera antivirus och brandvägg
om du vill har jag dom senaste updateringar som täpper till en hel del

Tackar för tipsen från er, men det här senaste....hur hjälper det mig när inte ens XP-originalskivan kan dra igång en ominstallation? Det går ju inte installera öht något alls.
Citera
2005-08-16, 21:34
Awaiting Email Confirmation
shaolinmasters avatar
skaffa nod32.

när du ändå är i gång fixa även adaware,webroot spyware och så många antispionprogram du kan ju fler desto större skydd.

sitter själv med 4 antispyware program i datorn
och så kör ja nod 32 funkar utmärkt.

Citat:
Ursprungligen postat av getost
Tackar för tipsen från er, men det här senaste....hur hjälper det mig när inte ens XP-originalskivan kan dra igång en ominstallation? Det går ju inte installera öht något alls.
Citera
2005-08-17, 08:21
Medlem
Virusskydd

.
Citera
2005-08-25, 11:16
Medlem
getosts avatar
Någon.......anyone?

Jag har nu provat att via Win98 startdiskett plocka bort partitioner och formatterat HD:n, men XP-skivan kan fortfarande bara tanka över sina installationsfiler utan att dra igång själva installationen.
En blåskärm med förklarande vit text som säger att om det är första gången jag råkar ut för det här, starta om datorn. Om det hänt fler gånger, kontakta din återförsäljare...bla....bla.....etc....

Jag har alltså en HD som inte låter sig installeras ett OS på eftersom den blånekar installationsprocessen att initieras : (

Någon som har en idé? Det är en SATA-disk, så jag kan inte hänga på den som slav till min andra dator och därifrån installera.

Please förslag om några finnes!
Citera
2005-08-25, 13:04
Medlem
cocksuckers avatar
Pröva sätta i HDD:n i en annan dator och formatera den den vägen.
Fick ett liknande problem med en dator (vägrade boota och var allmänt dum) och det var det enda som fungerade.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in