2014-05-04, 19:46
Medlem
Du sitter här som människa i ett oändligt universum som startade genom en stor smäll. Det är ganska otroligt. Just det att du är en människa som kan känna förundran. Som kan fråga. Ibland känner man en stor förundran över hur det är möjligt. Ibland känner man en förundran hur något alls kan vara till. Att det finns något istället för ingenting.

Det jag tänker på är om man bör lägga någon vikt vid detta alls. Jag tror att man bör lägga vikt vid det, men alla kanske inte håller med. Jag tror att det är just i dessa ögonblick av förundran som man har störst närvaro. De är inte oviktiga men säger oss någonting om vår plats i skapelsen. Framförallt kan de få en att känna sig fullständigt fri.

Ni känner väl det också såhär, men lägger ni någon vikt vid det?

Kan man använda det som argument mot nihilism?
Citera
2014-05-04, 21:36
Medlem
srinivasas avatar
Wittgenstein uttryckte sig liknande i ett berömt citat:

"I can very well think what Heidegger meant about Being and Angst. Man has the drive to run up against the boundaries of language. Think, for instance, of the astonishment that anything exists. This astonishment cannot be expressed in the form of a question, and there is also no answer to it. All that we can say can only, a priori, be nonsense. Nevertheless we run up against the boundaries of language.
(...)
But the tendency to run up against shows something. The holy Augustine already knew this when he said: “What, you scoundrel, you would speak no nonsense? Go ahead and speak nonsense – it doesn’t matter!” "

Wittgenstein und der Wiener Kreis, S. 68
Citera
2014-05-04, 23:53
Medlem
Även om du skulle uppleva transcendens hade det formulerats oerhört menlöst i prosa. Alltså även om man kan säga någonting om det.

Det är som när Jesus säger att det största budet är att älska Gud med hela sitt hjärta och förstånd, och därefter att man ska älska sin nästa som sig själv.

Ändå förbises det av miljarder människor i millennier. För att det som text går att fullständigt bortse ifrån. Att verkligen uppleva det är däremot fullständigt fantastiskt och befriande.

Det jag tänker på har liknande problem. Ändå hamnar man plötsligt under en stund i det. Och allt får en intensiv lyster.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in