2014-05-04, 18:44
Medlem
Har under en längre tid haft väldigt ont i armen/ut i fingrarna, framförallt ringfingret. Jag märker av smärtan när jag sitter vid datorn och använder musen, jag spelar mycket poker online men studerar även IT så kan inte vara helt ifrån datorn, men jag har tagit en del pauser och smärtan i armen/fingrarna avtar, för att sedan komma tillbaka direkt när jag börjar använda musen igen. Har en ergonomisk mus.

Läste nyligen att det kan vara inflammation i lederna, och att läkemedel såsom Paracetamol skulle hjälpa?

Tror inte att det är Karpaltunnelsyndrom, för då får man väll ont i hela handen? Eller har jag fel?

Någon som har något tips på vad jag kan göra för att få detta bekymmer att försvinna, eller borde jag bara boka en tid hos vårdcentralen direkt? Om någon haft liknande problem som löst sig så skulle jag vara väldigt tacksam för tips.
Citera
2014-05-04, 18:54
Medlem
Overkokt.Blomkals avatar
En "ergonomisk mus" är inte ergonomisk för alla, man får prova sig fram. Testa en annorlunda utformad mus än den du har idag (även möss som inte marknadsförs som ergonomiska), handledsstöd, etc.
Citera
2014-05-04, 18:57
Medlem
mainfurers avatar
Hette det inte runkmuskel på 80-90-talet? :-) innan datorn kom var det tennisarm
Citera
2014-05-04, 21:04
Medlem
tankbusters avatar
Jag skulle rekommendera att du börjar stretcha bröst och arm-muskler. Oftast så beror smärtan i hand och underarm på dålig blodcirkulation. Sen så borde du uppsöka en bra naprapat. Dom kan säga åt dig vilka övningar du ska göra och vad du ska tänka på. Akupunktur är mycket effektivt. Det var det för mig.
Citera
2014-05-04, 21:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Overkokt.Blomkal
En "ergonomisk mus" är inte ergonomisk för alla, man får prova sig fram. Testa en annorlunda utformad mus än den du har idag (även möss som inte marknadsförs som ergonomiska), handledsstöd, etc.

Har haft samma mus i 5-6 år, så har svårt att tro att det helt plötsligt skulle bli problem? Men kan vara värt att titta på.
Citera
2014-05-05, 15:33
Medlem
Veeoons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chro
Har haft samma mus i 5-6 år, så har svårt att tro att det helt plötsligt skulle bli problem? Men kan vara värt att titta på.
Musarm uppkommer ju pga repetitiva rörelser över lång tid. Så att den helt plötsligt har blivit ett problem är osannolikt, den har förmodligen varit ett problem mycket länge.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in