2005-08-16, 18:50
Medlem
Hejsan!

Jag grubblar här över ett par engelska uttryck (i affärssammanhang), och kommer ingen vart. Har beställt varor från ett företag i Kina och som svar på orderförfrågan har jag bla fått följande svar:

"Pls you inform us your first name,last name,remit amount,ref.no.
or send us yr remit receipt copy".

Jag begriper inte riktigt vad detta "remit" hit och dit är. Enligt lexikon kan "remit" betyda "befogenhet", "ansvarsområde". Men som verb kan det betyda "översända", "remittera", "efterskänka" mm. Jag kan inte få detta att gå ihop med "amount" och "receipt".

Någon som har den blekaste aning vad det är för slags information de vill ha, där borta i Kina?
Citera
2005-08-16, 18:57
Medlem
utters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HardrockGoddess
Hejsan!

Jag grubblar här över ett par engelska uttryck (i affärssammanhang), och kommer ingen vart. Har beställt varor från ett företag i Kina och som svar på orderförfrågan har jag bla fått följande svar:

Jag begriper inte riktigt vad detta "remit" hit och dit är. Enligt lexikon kan "remit" betyda "befogenhet", "ansvarsområde". Men som verb kan det betyda "översända", "remittera", "efterskänka" mm. Jag kan inte få detta att gå ihop med "amount" och "receipt".

Någon som har den blekaste aning vad det är för slags information de vill ha, där borta i Kina?

Jag tror 'remit' betyder att du betalar i förskott på något sätt, kort, check eller kontant.
Citera
2005-08-16, 19:05
Medlem
dIRe_s avatar
De vill bekräfta att det är du som har beställt, antingen genom att du anger ref.nr+vad du betalade, eller att du skickar en kopia på kvittot.

remit amount = betald summa
remit receipt = remitteringskvitto/betalningskvitto
Citera
2005-08-16, 19:12
Medlem
Okej, nu klarnade det upp. Tack!
Citera
2005-08-16, 19:13
Moderator
tobess avatar
Kan det månne vara "remittance" de menar?

Isof betyder det..
  • anvisning anvisningen anvisningar subst. skriftligt meddelande om utbetalning
  • remittering, översändare {av pengar} (substantiv)
  • remissa, penningförsändelse, anvisning
  • skriftligt meddelande om utbetalning

Citat:

För övrigt skulle jag akta mig för företag som skriver så.. "pls" "yr" osv..

Verkar inte så seriöst..
Citera
2005-08-16, 19:44
Medlem
dIRe_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tobes

Verkar inte så seriöst..
Asiater och engelska vettu
Citera
2005-08-17, 23:02
Medlem
sassafrass avatar
ja, jag kan intyga att asiater älsar att använda IRC-engelska även i "formella" skriftliga sammanhang. oproffsigt ja, men vad gör man? de tror att det är så vi (västerlänningar) skriver/talar.
Citera
2005-08-17, 23:34
Medlem
Farbror Buskes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sassafras
ja, jag kan intyga att asiater älsar att använda IRC-engelska även i "formella" skriftliga sammanhang. oproffsigt ja, men vad gör man? de tror att det är så vi (västerlänningar) skriver/talar.

Jag har sett betydligt värre kinesengelska i betydligt mer officiella sammanhang. Bekymra dig inte om språket...
Citera
2005-08-18, 09:14
Medlem
sassafrass avatar
^ Chinglish är en av mina hobbies, eftersom jag bor i Kina

i samma anda kan jag rekommendera engrish.com för de som vill ha sig några garv.
Citera
2005-08-18, 10:30
Medlem
mkggas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tobes

Verkar inte så seriöst..
Pls är en rätt vedertagen förkortning, kommer från gamla telextiden; pls, pax, rgds etc. Däremot de nyare slappa konstruktionerna, "c u", "u r", "4 u", "yr" etc ser däremot inte lika professionella ut i mina ögon!

Kod:
Pls reserve 2 sgl arr 23 aug dep 25 aug. Pax req late checkout.
Typisk hotellbokning som den ser ut bakom kulisserna. Lite som SMS-förkortningar, men med betydligt djupare rötter
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in