2025-09-27, 00:28
Medlem
Banzai-Perkeles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av radiopanna
Behöver tips på skräckspel med fokus på atmosfär och story men där man inte ständigt blir jagad/stalkad av något monster man inte kan försvara sig mot utan måste gömma sig för hela tiden.

Är så trött på det konceptet och känns bara stressigt efter ett tag. Vill njuta av kuslig stämning och inte bara springa runt under konstant tidspress.

Har hört lite blandat om Layers of Fear, är det något att ha?
Cronos New Dawn av samma utvecklare släpptes ju för några veckor sedan men avskräckt av den påstådda svårighetsgraden.
Stasis och Stasis: Bone Totem levererar atmosfär och story i stora lass. Det är peka & klicka-gränssnitt och fokus ligger på pussel och problemlösning. Spelen är storymässigt fristående och behöver alltså inte spelas i ordning.
Citera
2025-09-27, 09:26
Medlem
CombatPigs avatar
Citat:
Behöver tips på skräckspel med fokus på atmosfär och story men där man inte ständigt blir jagad/stalkad av något monster man inte kan försvara sig mot utan måste gömma sig för hela tiden.

Är så trött på det konceptet och känns bara stressigt efter ett tag. Vill njuta av kuslig stämning och inte bara springa runt under konstant tidspress.

Cronos New Dawn av samma utvecklare släpptes ju för några veckor sedan men avskräckt av den påstådda svårighetsgraden.
Alien Isolation har mycket av den atmosfären. Jag var konstant rädd, varje steg jag tog. Fruktansvärt obehaglig atmosfär.
Alla spel av Frictional Games, deras Penumbra-serie, Amnesia-serie och Soma.

Tillägg
Ah, såg att du inte ville ha sånt. Uppfattade det som att du eftersökte spel där fokus låg på skrämmande atmosfär och möjligheten att gömma sig för det som jagade dig. Det är ändå ganska ovanliga inslag i skräckspel och därför jag gillar just de spelen jag tipsade om.

Gillar inte skräckspel där man måste skjuta sig fri hela tiden. Jag är mer ute efter obehaglig atmosfär och där ens egen rädsla är det som håller en vid liv, det är då jag blir rädd på riktigt. Alien lyckades jag aldrig spela klart, för jag var så jävla rädd att jag mest satt och gömde mig hela tiden.

Penumbra och Amnesiaspelen är lika obehagliga. Man lyssnar efter varje ljud och har oftast bara en liten lykta med sig. Många gånger var jag så rädd när jag satt och tryckte i ett mörkt hörn och hörde något närma sig att jag vände ryggen till och hoppades på det bästa.
Senast redigerad av CombatPig 2025-09-27 kl. 09:42.
Citera
2025-09-27, 10:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Elementart
Det har ju inte hörts så mycket av Slitterhead sen det visades upp för något år sedan. Det ser inte jättelovande ut av det som har visats upp än så länge: https://www.youtube.com/watch?v=RD7hKaXVjLE

Slitterhead är lite coolt. Helt galet och härlig atmosfär men lite för stressiga fighter för min smak.
Citera
2025-09-27, 10:50
Medlem
Citat:

Crow Country. Du kan ställa in så du slipper fightas.

Fear the Spotlight. Härlig atmosfär. Lite kurragömma är det, men inte så stressigt.
Citera
2025-09-27, 15:18
Medlem
CombatPigs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av scaryfoot
Crow Country. Du kan ställa in så du slipper fightas.

Fear the Spotlight. Härlig atmosfär. Lite kurragömma är det, men inte så stressigt.
The Vanishing of Ethan Carter och Dear Ester är också bra. Mer av storydrivna explorer games i mystisk spökstämning. Något korta men ändå värda att nämnas.

Annars håller jag fast vid min rekommendation av spelen från Frictional Games. Riktigt kuslig stämning i alla spelen utan en massa monster. De finns, men väldigt begränsat och spelen går snarare ut på att undvika dom än att konfrontera dom. Man har inte mycket till vapen heller.

I spelet SOMA har dom i efterhand lagt till att man kan spela utan "monster". Stämningen ska ändå finnas kvar har jag hört. Har själv inte testat det läget, det fanns inte när jag spelade det.
Senast redigerad av CombatPig 2025-09-27 kl. 15:23.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in