Citat:
Ursprungligen postat av
radiopanna
Behöver tips på skräckspel med fokus på atmosfär och story men där man inte ständigt blir jagad/stalkad av något monster man inte kan försvara sig mot utan måste gömma sig för hela tiden.
Är så trött på det konceptet och känns bara stressigt efter ett tag. Vill njuta av kuslig stämning och inte bara springa runt under konstant tidspress.
Har hört lite blandat om Layers of Fear, är det något att ha?
Cronos New Dawn av samma utvecklare släpptes ju för några veckor sedan men avskräckt av den påstådda svårighetsgraden.
Alien Isolation har mycket av den atmosfären. Jag var konstant rädd, varje steg jag tog. Fruktansvärt obehaglig atmosfär.
Alla spel av Frictional Games, deras Penumbra-serie, Amnesia-serie och Soma.
Tillägg
Ah, såg att du inte ville ha sånt. Uppfattade det som att du eftersökte spel där fokus låg på skrämmande atmosfär och möjligheten att gömma sig för det som jagade dig. Det är ändå ganska ovanliga inslag i skräckspel och därför jag gillar just de spelen jag tipsade om.
Gillar inte skräckspel där man måste skjuta sig fri hela tiden. Jag är mer ute efter obehaglig atmosfär och där ens egen rädsla är det som håller en vid liv, det är då jag blir rädd på riktigt. Alien lyckades jag aldrig spela klart, för jag var så jävla rädd att jag mest satt och gömde mig hela tiden.
Penumbra och Amnesiaspelen är lika obehagliga. Man lyssnar efter varje ljud och har oftast bara en liten lykta med sig. Många gånger var jag så rädd när jag satt och tryckte i ett mörkt hörn och hörde något närma sig att jag vände ryggen till och hoppades på det bästa.