Citat:
Ursprungligen postat av
Zahle
Att det första intrycket är viktigt det vet vi alla, men jag funderar på hur viktigt det är att se frisk ut när man är på intervjun?
Gäller det ett arbete med fysiska krav är det självklart att det är meriterande, men om vi säger mer teoretiska arbeten där allting sker på ett kontor, är det även då viktigt med att man är i god form?
Orsakerna är att om man är i god form visar det att man lever ett hälsosamt liv, är man överviktig kan det indikera att personen ifråga är lat.
Nu skulle jag inte tro att en vältränad person får ett arbete om denna har relevant kunskap och erfarenhet men mellan en överviktig och en vältränad med liknande erfarenhet tror jag att denna punkt kan göra att den som tränar får jobbet.
Jag hade gärna sett att folk som har erfarenhet av rekryttering svarar på detta och vad folk här personligen tror? är det ett stort plus att vara vältränad eller räcker det med att dyka upp hel och ren och ha relevanta kunskaper som arbetsgivaren efterfrågar?
Att personen som söker tjänsten, ser frisk ut är viktigt. Det vill säga är hel, ren och uppför sig normalt. Sedan vet man att även den med hälsosamma person kan dölja stora fysiska eller psykiska problem och det får man ju kontrollera vid intervjun och via kontakt med tidigare arbetsgivare.
Jag har anställt fylliga personer som verkligen inte varit lata. Så att bara koppla ihop kroppsform med lathet är att göra det enkelt för sig. Så det behöver inte vara så att den vältränade får arbetet framför den mullige, det beror på meriterna och vitsorden och inte minst vilket personlig intryck han/hon ger.