2014-05-03, 17:35
Medlem
Zahles avatar
Att det första intrycket är viktigt det vet vi alla, men jag funderar på hur viktigt det är att se frisk ut när man är på intervjun?

Gäller det ett arbete med fysiska krav är det självklart att det är meriterande, men om vi säger mer teoretiska arbeten där allting sker på ett kontor, är det även då viktigt med att man är i god form?

Orsakerna är att om man är i god form visar det att man lever ett hälsosamt liv, är man överviktig kan det indikera att personen ifråga är lat.

Nu skulle jag inte tro att en vältränad person får ett arbete om denna har relevant kunskap och erfarenhet men mellan en överviktig och en vältränad med liknande erfarenhet tror jag att denna punkt kan göra att den som tränar får jobbet.

Jag hade gärna sett att folk som har erfarenhet av rekryttering svarar på detta och vad folk här personligen tror? är det ett stort plus att vara vältränad eller räcker det med att dyka upp hel och ren och ha relevanta kunskaper som arbetsgivaren efterfrågar?
Citera
2014-05-03, 17:36
Medlem
Talamuss avatar
Att vara vältränad visar på självrespekt och disciplin.

Självklart påverkas arbetsgivare av detta.
Senast redigerad av Talamus 2014-05-03 kl. 17:39.
Citera
2014-05-03, 17:53
Medlem
Kanelochsockers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zahle
Att det första intrycket är viktigt det vet vi alla, men jag funderar på hur viktigt det är att se frisk ut när man är på intervjun?

Gäller det ett arbete med fysiska krav är det självklart att det är meriterande, men om vi säger mer teoretiska arbeten där allting sker på ett kontor, är det även då viktigt med att man är i god form?

Orsakerna är att om man är i god form visar det att man lever ett hälsosamt liv, är man överviktig kan det indikera att personen ifråga är lat.

Nu skulle jag inte tro att en vältränad person får ett arbete om denna har relevant kunskap och erfarenhet men mellan en överviktig och en vältränad med liknande erfarenhet tror jag att denna punkt kan göra att den som tränar får jobbet.

Jag hade gärna sett att folk som har erfarenhet av rekryttering svarar på detta och vad folk här personligen tror? är det ett stort plus att vara vältränad eller räcker det med att dyka upp hel och ren och ha relevanta kunskaper som arbetsgivaren efterfrågar?

Att personen som söker tjänsten, ser frisk ut är viktigt. Det vill säga är hel, ren och uppför sig normalt. Sedan vet man att även den med hälsosamma person kan dölja stora fysiska eller psykiska problem och det får man ju kontrollera vid intervjun och via kontakt med tidigare arbetsgivare.

Jag har anställt fylliga personer som verkligen inte varit lata. Så att bara koppla ihop kroppsform med lathet är att göra det enkelt för sig. Så det behöver inte vara så att den vältränade får arbetet framför den mullige, det beror på meriterna och vitsorden och inte minst vilket personlig intryck han/hon ger.
Citera
2014-05-03, 18:18
Medlem
Handslaget har lika stor, om inte större, betydelse. Sedan framgår det inte om du med vältränad åsyftar visst muskelmassepåslag, eller om det lika gärna kan vara en långdistanslöpare med 9% kroppsfett som väger strax över 50 kg på 180 cm.

Det förra kan tolkas som extrem självupptagenhet och generellt klen självdistans, medan det senare
kan indikera att vederbörande inte vill dela lunchrasterna då de måste ut och ränna en halvmil.

Tror även att det hänger på om du ansat näshåren eller ej.
Citera
2014-05-03, 20:16
Medlem
Moltas666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zahle

Som egen företagare och före detta elitidrottare så uppskattar jag människor som är vältränade under förutsättning att deras CV stämmer med min kravbild. Mina anställda är uteslutande högutbildade akademiker som vistas i kontorsmiljö. Jag tror att vältränade företagare eller rekryterare gärna ser en liten fördel med arbetssökande som också är vältränade även om man inte skall överdriva betydelsen.

En annan aspekt med människor som varit idrottsmän på hög nivå är att dessa har en naturlig förmåga att fokusera och arbeta mot målbilder och att uppfylla sina mål...en egenskap som jag som företagare uppskattar starkt.

Citat:
Ursprungligen postat av Talamus
Att vara vältränad visar på självrespekt och disciplin.

Självklart påverkas arbetsgivare av detta.

Att vara vältränad kan lika gärna tyda på att man spenderar mer tid på att träna än på att söka jobb.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in