2014-05-03, 17:01
Medlem
krokons avatar
Jag funderar på att anlita en 16-årig tjej som söker sommarjobb nu i sommar.
Det gäller vanlig städning i hemmet, fönsterputs och sånt som jag borde gjort själv för länge sedan men inte hunnit med. Typ städa i köks-skåp och bokhyllor.

Jag undrar nu:
1. Hur mycket är en skälig tim-lön?
2. Skall jag eller hon betala skatten?
3. Gäller rut-avdraget i detta fallet?
Citera
2014-05-03, 17:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av krokon
Jag funderar på att anlita en 16-årig tjej som söker sommarjobb nu i sommar.
Det gäller vanlig städning i hemmet, fönsterputs och sånt som jag borde gjort själv för länge sedan men inte hunnit med. Typ städa i köks-skåp och bokhyllor.

Jag undrar nu:
1. Hur mycket är en skälig tim-lön?
2. Skall jag eller hon betala skatten?
3. Gäller rut-avdraget i detta fallet?

Jag tänker att du inte ska anställa någon från en städfirma så du ska alltså anställa henne " svart " , inte farligt.

1. 70-130kr
2. Ingen skatt
3. Nej
Citera
2014-05-03, 17:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WhoIAm
Jag tänker att du inte ska anställa någon från en städfirma så du ska alltså anställa henne " svart " , inte farligt.

1. 70-130kr
2. Ingen skatt
3. Nej

Har TS uttryckt att hon vill anställa henne svart? Vakna!

Till TS: För att rut-avdrag ska vara möjligt så krävs att den du anlitar till tjänsten har F-skatt sedel.

Är så fallet så kan den personen fakurera dig och då gäller rut-avdraget.

Annars tycker jag 100kr i timmen är ganska ´bra lön för en 16 åring, men självklart borde tjänsten gälla minst 2 timmar helst återkommande för att det ska kännas bra för 16 åringen.

Och angående skatten på det så tror jag 16 åringen kommer väldigt billigt undan, vem som måste betala in skatten är jag inte säker på tyvärr.

http://rutavdrag.se/
Citera
2014-05-03, 17:29
Medlem
Och självklart ska du köra "Vitt" så måste du betala in arbetsgivaravgift och antagligen även anmäla dig som någon slags arbetsgivare till skatteverket

För att underlätta för ungdomar att komma in på arbetsmarknaden är arbetsgivaravgiften halverad. 2013 års arbetsgivaravgift för ungdomar upp till 26 år är 15,49 procent.
Senast redigerad av abu-hajar 2014-05-03 kl. 17:31.
Citera
2014-05-03, 17:29
Medlem
krokons avatar
Nej, hon är inte ifrån någon städfirma. Hon går i skolan men vill gärna tjäna lite pengar i sommar. Så 3 grannar plus jag själv tänkte anlita henne 25% var.
Men vi är inte säkra på vad som gäller i detta sammanhang då ingen av oss har anlitat en ungdom för sommarjobb förut.
Citera
2014-05-03, 17:33
Medlem
krokons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av abu-hajar
Och självklart ska du köra "Vitt" så måste du betala in arbetsgivaravgift och antagligen även anmäla dig som någon slags arbetsgivare till skatteverket

För att underlätta för ungdomar att komma in på arbetsmarknaden är arbetsgivaravgiften halverad. 2013 års arbetsgivaravgift för ungdomar upp till 26 år är 15,49 procent.

Ja, vi tänkte allt "köra vitt"
Tack för svaret Får ringa skatteverket och kolla vad som gäller på Måndag.
Citera
2014-05-03, 17:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av krokon
Ja, vi tänkte allt "köra vitt"
Tack för svaret Får ringa skatteverket och kolla vad som gäller på Måndag.

Lycka till!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in