2014-05-03, 15:23
Medlem
Hej! tänkte höra lite smått om vad som händer om man har 2 kontrakt samtidigt, jag har alltså nu sagt upp mig från ett jobb och har anställning tills den 14e kvar.
Saken är den att jag har skrivit på ett nytt papper igår om att börja ett nytt jobb den 5e maj.

Saken är nu att båda jobben är exakt samma tid och jag kommer alltså inte att kunna slutföra ena jobbet innan jag börjar det andra.

Vad kan hända? Kan jag få böter? Straff? Kontraktsbrott?
Vad händer om jag skulle sjukanmäla mig och få betalt för ena jobbet som är kvar + jobbar på det nya?

ber om ursäkt för alla grammatiska fel och ber bara om hjälp om vad ja ska göra.

mvh

/alex
Citera
2014-05-03, 15:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mensoro
Hej! tänkte höra lite smått om vad som händer om man har 2 kontrakt samtidigt, jag har alltså nu sagt upp mig från ett jobb och har anställning tills den 14e kvar.
Saken är den att jag har skrivit på ett nytt papper igår om att börja ett nytt jobb den 5e maj.

Saken är nu att båda jobben är exakt samma tid och jag kommer alltså inte att kunna slutföra ena jobbet innan jag börjar det andra.

Vad kan hända? Kan jag få böter? Straff? Kontraktsbrott?
Vad händer om jag skulle sjukanmäla mig och få betalt för ena jobbet som är kvar + jobbar på det nya?

ber om ursäkt för alla grammatiska fel och ber bara om hjälp om vad ja ska göra.

mvh

/alex

Såklart är det kontraktsbrott. Dem kan både hålla inne din lön och även ta dig till rätten och tvinga dig att betala för eventuella förluster dem har haft pga att du inte har fullföljt det du har skrivit på.

Du kan självklart sjukanmäla dig och jobba på den nya jobbet men upptäcks du så är det redan där bevisat att du bröt mot kontraktet.
Citera
2014-05-03, 15:50
Medlem
Men det är inte förbjudet att ha två arbetskontrakt, det har jag själv, men då måste man ju kombinera dem så att dem inte krockar med varandra.
Citera
2014-05-03, 15:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av abu-hajar
Såklart är det kontraktsbrott. Dem kan både hålla inne din lön och även ta dig till rätten och tvinga dig att betala för eventuella förluster dem har haft pga att du inte har fullföljt det du har skrivit på.

Du kan självklart sjukanmäla dig och jobba på den nya jobbet men upptäcks du så är det redan där bevisat att du bröt mot kontraktet.

Kan skatteverket se vilka datum jag hade jobbat innan etc?
Hur mycket jag fick i lön av arbetsgivaren för ett specefikt datum?
Citera
2014-05-03, 16:19
Medlem
Fantomsmaertas avatar
Men hur tankte du egentligen har? Du skulle saklart sagt till din nya arbetsgivare att du kan borja dagen efter du slutat pa ditt nuvarande jobb. Beroende pa hur lange du har jobbat dar ar det antagligen bast att du pratar med din chef och se om ni kan losa det tillsammans.
Citera
2014-05-03, 16:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fantomsmaerta
Men hur tankte du egentligen har? Du skulle saklart sagt till din nya arbetsgivare att du kan borja dagen efter du slutat pa ditt nuvarande jobb. Beroende pa hur lange du har jobbat dar ar det antagligen bast att du pratar med din chef och se om ni kan losa det tillsammans.

Men det är redan försent och jag har försökt, det går inte att sänka tiden och jag får inte det andra jobbet om jag inte tar det direkt. så svara på frågan istället tack.
Citera
2014-05-03, 17:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mensoro
Kan skatteverket se vilka datum jag hade jobbat innan etc?
Hur mycket jag fick i lön av arbetsgivaren för ett specefikt datum?

självklart kan skatteverket se det, MEN, dem skiter I vilket, dem har ju ingen aning vilken slags överenskommelse du har gjort med din chef. Men det du ska oroa dig för är din arbetsgivare som på något sätt får reda på att du har skolkat från jobbet för att jobba någonannanstans.

Ett kontrakt är ett kontrakt som måste hållas eller I värsta fall inrätta en överenskommelse.

Kan du inte på något sätt lyckas komma överens med din chef att sluta tidigare? eller med din nya chef att börja senare? Eller kanske sjukanmäla dig från ditt nya jobb dem dagarna det krockar?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in