2014-05-03, 15:04
Medlem
von-Mansteins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zorb89
Har du kört bil eller har du bara gått fysik lektioner? Sen verkar du glömma vad aero dynamik är och varför man bygger bilar efter att parera luftmotstånd.

Sätter du däremot på en plogg som fångar upp luften kan vi diskutera dina siffror men nu får du tänka efter vad du snackar om.

Det är ett faktum att luftmotståndet ökar på det sättet han beskrev, sen blir det ju naturligtvis ett högre luftmotstånd från början med en "plogg" som du skriver, men i båda fallen är det samma procentuella ökning. Däremot kommer inte bränsleförbrukningen öka med samma procentandel som luftmotståndet eftersom bensinmotorn blir mer och mer effektiv upp till cirka 75% belastning.
Citera
2014-05-03, 15:08
Medlem
Citat:
Har du kört bil eller har du bara gått fysik lektioner? Sen verkar du glömma vad aero dynamik är och varför man bygger bilar efter att parera luftmotstånd.

Sätter du däremot på en plogg som fångar upp luften kan vi diskutera dina siffror men nu får du tänka efter vad du snackar om.
Du kan väl förklara hur aerodynamiken ändrar dom fysiska lagarna?
Citera
2014-05-03, 15:13
Medlem
Moltas666s avatar
Citat:

På vilka fysiklektioner visade din lärare dig länkar som tydligt visar att fysikaliska beräkningar av luftmotstånd/bränsleförbrukning helt plötsligt inte gäller för Golf...av alla bilar?
Citera
2014-05-03, 15:25
Medlem
zorb89s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smokieknife
Du kan väl förklara hur aerodynamiken ändrar dom fysiska lagarna?
Vad snackar du om? Har vi bensinförbrukningslagar menar du?

Isåfall bör aero avdelningen stängas ner då alla bilar enligt eran Wikipedia sökning drar lika mycket extra soppa oavsett bil.

Men vi behöver inte bråka, Moltas666 säger över 1,5l och jag runt 1l vid 140-150km/h i normalt väder så vi får väl se hur nära sanningen det blir.

Jag kör fort och aldrig har min förbrukning stigit mer än än ett par dl, undantag husvagn, takbox etc.

Bensinförbrukning stiger endast när motorn får jobba högre vilket blir vid acceleration och då kan vi nog gå efter Moltas666 mått men inte i marsch fart. Om det vore så lätt att gå efter ett mått hade vi alla varit ingenjörer.
Citera
2014-05-03, 15:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moltas666
Jo, det var dåliga siffror eftersom dom inte är sanna. När man räknar ut en bils förbrukning så måste man förstå att luftmotståndet står för en ökande del av bränsleförbrukningen ju snabbare man kör. En fördubbling av hastigheten innebär en fyrdubbling av luftmotståndet.

Luftmotståndet ökar inte linjärt med hastigheten, det ökar kvadratiskt med hastigheten. Det betyder, i runda tal, att förbrukningen ökar med ca 22 % när du ökar från 90 till 110, den ökar med 30 % när du ökar från 110 till 130 och med drygt 40% när du ökar hastigheten från 130 till 150.

Om vi utgår från att din bil drar 0.75 liter/mil i 90 km/tim.

90 > 110 km/tim innebär 22 % ökning av bränsleförbrukningen > 0.90 liter/mil.

110 > 130 km/tim innebär 30 % ökning av bränsleförbrukningen > 1.20 liter/mil.

130 > 150 km/tim innebär 40 % ökning av bränsleförbrukningen > 1.7 liter/mil.

Jag angav ~1.5 liter/mil i mitt första svar eftersom jag utgick från en marginellt lägre förbrukning än 0.75 liter/mil som startsiffra.

Man måste också förstå att motorn i de flesta användbara hastigheter och för de flesta bilar blir mer effektiv ju fortare man kör. Sen ökar luftmotståndet med hastigheten ^3 men eftersom man också kommer fram fortare blir det ju att energin för att förflytta bilen en viss sträcka ökar med kvadraten på hastigheten som du säger.

Men visst, den kommer dra mer i 150 än i 90, det är helt klart. Dock närmare 1.0 liter per mil än 1.5 tror jag. Det drar ju inte mindre om man kr i gångfart än i 70 t.ex. även om energimängden som krävs för att flytta bilen i gångfart är löjligt liten.
Citera
2014-05-03, 15:45
Medlem
Citat:
Vad snackar du om? Har vi bensinförbrukningslagar menar du?

Isåfall bör aero avdelningen stängas ner då alla bilar enligt eran Wikipedia sökning drar lika mycket extra soppa oavsett bil.

Men vi behöver inte bråka, Moltas666 säger över 1,5l och jag runt 1l vid 140-150km/h i normalt väder så vi får väl se hur nära sanningen det blir.

Jag kör fort och aldrig har min förbrukning stigit mer än än ett par dl, undantag husvagn, takbox etc.

Bensinförbrukning stiger endast när motorn får jobba högre vilket blir vid acceleration och då kan vi nog gå efter Moltas666 mått men inte i marsch fart. Om det vore så lätt att gå efter ett mått hade vi alla varit ingenjörer.
Att bilfabrikanter lägger ned massor av tid och pengar på att ta fram aerodynamiskt bra bilar är det väl ingen som har ifrågasatt?
Däremot så ändras ju inte dom fysiska lagarna. Ökar du farten så ökar luftmotståndet med kvadraten på hastighetsökningen.
Det kan ingen aerodynamik ändra på.
Citera
2014-05-03, 15:53
Medlem
zorb89s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smokieknife
Att bilfabrikanter lägger ned massor av tid och pengar på att ta fram aerodynamiskt bra bilar är det väl ingen som har ifrågasatt?
Däremot så ändras ju inte dom fysiska lagarna. Ökar du farten så ökar luftmotståndet med kvadraten på hastighetsökningen.
Det kan ingen aerodynamik ändra på.
Som jag skrev innan. Vad fan snackar du om?

Det som är ifrågasatt är att Moltas666 ljuger om hur mycket bilen kommer dra vid 140-150km/h, sen försöker peta in ett "bevis" ifrån Wikipedia på att den kommer dra runt 1,7l

Frågan här är HUR MYCKET KOMMER DEN HÄR BILEN dra? Trögare personer får man leta...
Citera
2014-05-03, 16:49
Medlem
Moltas666s avatar
Citat:
Som jag skrev innan. Vad fan snackar du om?

Det som är ifrågasatt är att Moltas666 ljuger om hur mycket bilen kommer dra vid 140-150km/h, sen försöker peta in ett "bevis" ifrån Wikipedia på att den kommer dra runt 1,7l

Frågan här är HUR MYCKET KOMMER DEN HÄR BILEN dra? Trögare personer får man leta...

Dom fysikaliska lagarna gäller oavsett var ifrån man länkar till dom. Som sagt var...bifoga länken som visar oss tydligt att dom fysikaliska lagarna inte gäller för Golf.
Citera
2014-05-03, 17:06
Medlem
zorb89s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moltas666
-Dom fysikaliska lagarna gäller oavsett var ifrån man länkar till dom. Som sagt var...bifoga länken som visar oss tydligt att dom fysikaliska lagarna inte gäller för Golf.
-Vid 150-160 kan du nog räkna med att bilen drar 1,5 liter/mil
-Jo, det var dåliga siffror eftersom dom inte är sanna.(Runt 1l är inte sann enligt dig)
Det här har du sagt nu.

Sen när det kommer fram svar ifrån en person som äger eller testat just denna bil får du ditt svar. DÅ kan DU visa oss uträkningen på den förbrukningen och försöka knåda ihop en bortförklaring till varför det avviker ifrån ditt påstådda 1,5l i 140-150km/h.

Om du kollar på lite fakta istället för wikipedia hittar du mängder med svar ifrån ÄGARE(FAKTA)
Ex:
*Ja om man håller strikt laglig hastighet drar dom nog inte så mycket. Men jag som vill köra 130-140km/h så blir varven rätt höga och förbrukningen blir "hög". Men jag har gjort någon riktig långkörning genom sverige och i 150-160km/h brukar jag fortfarande klara förbrukningen på 1 liter per mil. Och i dom hastigheterna varvar det 4500-4800rpm.
Min "normala" blandade körning hamnar jag kring ca 0,85/mil*

Källa på denna kommentar:
http://www.volkswagengolf.se/viewtopic.php?t=34893

Så som vanligt har du fel.. Däremot bör du flytta dig till fysik delen då du ändå verkar kunna räkna.
Citera
2014-05-03, 17:23
Medlem
0,9 högst per mil i 160 km/h. När jag hade en golf 4 årsm: -98 med 100hk 1,6 motor så gick den just under 1,0 när man körde på i 160 km/h. Bara 5 vxl på den och låg utväxling så varvtalet i 160 km/h var ca 4800 v/min.
Citera
2014-05-03, 18:48
Moderator
Citat:
Det här har du sagt nu.

Sen när det kommer fram svar ifrån en person som äger eller testat just denna bil får du ditt svar. DÅ kan DU visa oss uträkningen på den förbrukningen och försöka knåda ihop en bortförklaring till varför det avviker ifrån ditt påstådda 1,5l i 140-150km/h.

Om du kollar på lite fakta istället för wikipedia hittar du mängder med svar ifrån ÄGARE(FAKTA)
Ex:
*Ja om man håller strikt laglig hastighet drar dom nog inte så mycket. Men jag som vill köra 130-140km/h så blir varven rätt höga och förbrukningen blir "hög". Men jag har gjort någon riktig långkörning genom sverige och i 150-160km/h brukar jag fortfarande klara förbrukningen på 1 liter per mil. Och i dom hastigheterna varvar det 4500-4800rpm.
Min "normala" blandade körning hamnar jag kring ca 0,85/mil*

Källa på denna kommentar:
http://www.volkswagengolf.se/viewtopic.php?t=34893

Så som vanligt har du fel.. Däremot bör du flytta dig till fysik delen då du ändå verkar kunna räkna.
Fast sånt där.. Det är uppskattade siffror som inte baseras på verklig förbrukning i just den hastigheten. Den där har alltså kört de hastigheterna i vad han anser är lång tid och kollat medelförbrukningen en hel tank efter det. Säger alltså inte ett skit om vad bilen tar i 160 km/h.

Testade siffror :http://www.greencarcongress.com/2006...onsumptio.html
Där finns det fina grafer som visar att t.ex. en Golf 1.4 TSI tar runt 0.75 i 100 och 1.5 i 160. En 2.0 TDi tar 0.5 i 100 och drygt litern i 160. Dubbla förbrukningen helt enkelt.

Jag tror att Moltas666 är väldigt nära verkligheten och att du mfl. kraftigt underskattar luftmotståndets inverkan på förbrukningen. Om du tittar på de fina graferna så ser du att i princip alla testade bilar uppträder på samma sätt. Ungefär samma procentuella ökning på förbrukningen ju fortare det går.

Det var första googleträffen på det. Finns säkerligen fler tester som påvisar precis samma resultat.
Citera
2014-05-03, 18:49
Moderator
Citat:
Ursprungligen postat av Jagarbara
0,9 högst per mil i 160 km/h. När jag hade en golf 4 årsm: -98 med 100hk 1,6 motor så gick den just under 1,0 när man körde på i 160 km/h. Bara 5 vxl på den och låg utväxling så varvtalet i 160 km/h var ca 4800 v/min.
Du körde förstås upp en hel tank i konstant hastighet 160km/h och mätte efter det?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in